Sheltie - första hund?
Tänkte fråga lite om vad ni tycker ang. att ha en sheltie som första hund.
Det är nämligen så att jag har så länge varit fast vid denna rasen, har alltid känt att det är en ras för mig. Frågan är om det är en bra ras att äga som första hund?
Vad jag har hört så är det en bra "nybörjarhund" och skulle passa mig bra (utifrån vad jag söker hos en hund). Jag har även tagit kontakt med lite uppfödare, skrev t.o.m. in ett litet "personligt brev" om vem jag är, vart jag bor samt vad jag söker hos en hund och det kändes bra, man vill ju visa en uppfödare direkt att man är seriös.
Det jag mest är rädd för är att valpen ska ha något fel eller liknande.. alltså att något inte står rätt till hos valpen eller i stamtavlan hos den eller att hunden inte är som jag förväntade mig. För mig skulle det vara hemskt om jag fick hem en valp som jag inte klickar med alls.. :/ Första alternativet var inte heller att ta en valp på några veckor utan det var mer att kanske ta en lite äldre hund, runt året eller så, men sen föll jag lite för en grabb i en kull och ja, nu kan jag inte sluta tänka på han.
Tittade på SSSKs Valpförmedling, förstår inte riktigt, men är det så att bara uppfödare får skrivas upp på sidan samt att de som skrivs upp där är uppfödare man kan lita på? Är det något jag vill nu när jag är så pepp på att köpa min första hund så är det att allt ska vara rätt från början.. Det är väl helt normalt att känna så..eller?
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Absolut så kan man ha en sheltie som första hund, bara man är på läst om rasen och vet lite vad man kan förvänta sig av sitt val av ras. Sen finns det ju alltid olika individer inom en ras också.
Min sheltie kille till exempel är en lite mer krävande individ och vill gärna jobba mycket, med både kropp och knopp, för att vara helt nöjd. Sen innebär inte det att jag måste mentalaktivera honom som en idiot för att han ska vara glad!
Angående att man kan vara rädd att det skulle vara något fel på valpen så rekomenderar jag dig att använda dig av hunddata på skk's hemsida. Där kan du söka på mamman och pappans namn (eller någon annan hund du vill kolla lite närmare på) och få fram diverse information angående utställnings resultat och veterinärundersökning tex. Annars kan jag rekomendera att använda sig av avelsdata för att få en lite annan sammanhängade bild utav kullen, tidigare kullar etc. Men man kan ju inte heller stirra sig helt blind på sånt heller. Alla led bakåt kan vara fria och det blir fel på en valp likväl som en hund med mindre fel (som inte är farliga att avla på) kan ge en helt korrekt avkomma!
De uppfödare som finns med på sheltiklubbens hemsida är kennlar/ uppfödare som är medlemmar i den klubben. Sen finns det även andra uppfödare med godkända kennelnamn och som är medlemmar i "enbart" skk som ändå är seriösa uppfödare av rasen. Dock får endast kennlar som är medlemmar i sssk annonsera via rasklubbens hemsida för valpförmedling.
Hoppas detta hjälpt dig lite och att du fått lite mer "kött på benen". Kan ha missat någon fråga, man vet aldrig 
Enligt mig skulle jag inte rekommendera denna ras till en nybörjare faktiskt. Men det beror på att min sheltie INTE är någon lätt hund. Tyvärr mycket mycket stress i honom. Men som jag förstått var det vanligare förr att shelties kunde ha de stressade & nervösa, rädda dragen. Men uppenbarligen finns det shelties idag med som tyvärr är sådana. Så om du väljer sheltie (är en underbar ras i stort!) så välj kennel med omsorg så ska det säkert gå bra.
Jag skulle nog rekommendra sheltien som första hund. Men jag skulle också rekommendera att man läser på om rasen innan man skaffar den. Det finns individer av rasen som är stressade eller nervösa, men mycket av det får man bortvalt om man bara gör lite efterforskningar och om man sedan själv är aktiv med sin hund genom att gå valpkurser, socialträna osv.
Här finns även en artikel om vad som är bra att tänka på då man skaffar sheltie.
#1 Jag har läst på lite på SSSK's hemsida samt lite artiklar här på iFokus om Sheltien och det känns ärligt talat mycket bra och jag känner mig nöjd med mitt val! 
Jag ska kolla upp lite på SKK's hunddata, låter både intressant och spännande.
Det känns skönt att få lite mer kött på benen som du så passande sa
Tack för alla svar, det uppskattas verkligen!
#2 Jag har hört att shelties kan bli stressade lätt och nervösa, fast jag anser att om jag ger allt för att valpen ska ha det lugnt och få vara ifred då den behöver så kommer den risken minska ganska mycket med att den växer upp och blir stressad samt nervös, eller vad tror du?
#3 Jag kommer såklart gå valpkurser och träna med valpen, det känns som en viktig punkt som man måste ha med under valpens uppväxt. Den artikeln du länkade har jag faktiskt redan läst! 
/Matilda
Självklart hjälper det en valp att få en superstart i livet. Men man ska fortfarande veta att har man otur så kan valpen ha sådana "gener" som gör den svårare att hjälpa genom uppväxt & i livet. Jag tex har två hundar vilka jag båda fått hem som valpar. Ändå är min sheltie mycket nervös av sig, och blir mycket lätt stressad, medan min andra hund (annan ras) inte alls är stressad eller nervös FÖR FEM ÖRE. Så mina hundar är praktexemplar på hur svårt det ändå kan vara om man får hem en valp som redan är stressad & nervös i sig själv. Jag har jobbat med honom hela livet. Han fick kurser, miljöträning, stimuli och massor med kärlek redan från början. Blev ändå inte bra pga hur han är från födseln. Alla shelties är inte enkla hundar. Miljön hjälper inte heller alltid en hund till rätt spår så mycket som man kanske kunde önska.
Men jag tror ändå att flertalet shelties är riktigt bra hundar!!
Men som jag skrev scouta kennlar så har du en bra början. Och som alla borde göra med sina hundar, gå valpkurs & tex allmänlydnad efter den & bygg sedan på efter vad ni känner för så går det säkert jättebra för er :)
Tack Mojma för stödet även om du inte riktigt håller med om denna ras som första hund! Jag själv tror att det kommer gå bra, jag scoutar lite kennlar och jag tror jag har hittat en som fallit mig i smaken 
/Matilda
Turbo är min/vår första hund o det hat gått jättebra :) Tycker sheltie passar bra som nybörjarhund då den är lättlärd o rätt lite till storleken.
Min sheltie är min första hund.
Så ja, jag tycker att det är en ras som funkar som förstahund 
En av anledningarna till att jag (vi) till slut valde sheltie är för att jag vill ha en aktiv hund som jag kan göra mycket med och som gillar att arbeta. Men samtidigt var det viktigt att det inte är en arbetsmaskin utan att den kan funka som sällskapshund också.
Givetvis ska man läsa på mycket om rasen oavsett vilken ras man väljer, så att man vet att det är en ras som verkligen passar ens livsstil.
Man behöver ju också veta om rasen har något särskilt man kan behöva arbeta extra med, och med sheltie tycker jag att det kan vara bra att trycka lite på ordentlig och trygg miljö- och socialträning.
Sen är det som de andra säger viktigt att tänka på att bara för att rasen har en beskrivning ska man inte glömma bort att kolla på linjer och uppfödarens andra hundar, stora variationer både exteriört, hälsomässigt och mentalt finns inom alla raser. Kom också ihåg att alla hundar är individer och att man aldrig kan ge en garanti på hur den vuxna hunden blir, de är ju levande djur.
#7 Härligt! Vad är positivt/negativt med din hund då? :)
Vill gärna veta lite om hur alla upplever att deras sheltie är..
Självklart behöver du inte svara 
#8 Härligt! Men ja, det är ungefär det jag med söker. Jag vill kunna träna agility t.ex. Och självklart gå på mysiga skogspromenader! Det jag har läst hittils om rasen känns superbra och det känns som att denna rasen är en ras för mig, det gör det verkligen. Sen gillar jag det du skrev sist, om att man kan inte ge en garanti på hur den vuxna hunden är, eftersom alla är ju unika individer för sig, man kan ju inte veta exakt hur en hund kommer utvecklas. 
/Matilda
Jag skaffade sheltie som första hund och det har gått jättebra!
Dock var jag bara 16 år då och bodde då hemma (liksom nu) så mina föräldrar har ju förstås också hjälpt till med Frankie. Mamma har sedan tidigare erfarenhet av bc/kelpieblandis samt en sheltiekille som fanns i familjen då jag var mycket liten… Pappa har erfarenhet av schäfer så båda mina föräldrar har ju erfarenhet sedan tidigare. Främst är det jag som har tränat Frankie och det har gått jättebra, har gått tre kurser med honom vilket jag känner mig mycket nöjd med :)
#10 Okej! Det känns faktiskt bra med val av ras, många säger att de är helt nöjda och de håller med om att det kan vara en bra ras för mig som nybörjare. Jag kommer garanterat gå kurser med hunden. :)
/Matilda

Jag skulle rekommendera.
Mina tjejer är lugna som filbunkar, lättlärda, sociala och allmänt trevliga som individer. Ser inte en tillstymmelse till stress eller dåligt beteende. När det kommer nya människor till oss så sitter dom typ som plåster på dom och pussas hysteriskt, men ber man dom sluta så lägger dom sig och vilar. Lätta hundar!
Ja absolut sheltien är en bra första hund. Men det gäller att hitta en bra uppfödare . Har tyvär träffat på för många shelties som är stressade, rädda osv . Jag vart chockad när jag hämtade min hund och vart attakerad av 3 shelties som ville pussa ihjäl mig hihi :) min hund var då 8 månader och hon är fortfarande lika underbar Älskar människor som djur. Hon går att ha med överallt och är med på det mesta , Jag är 100% nöjd över mitt rasval :D
Vad glad jag blir att läsa om hur nöjda ni är över erat val av hundras! :D
Jag själv hoppas att jag blir lika nöjd när jag får hem min valpis! 
Längtar så jag nästan tuppar av, så galet är det
Någon som har lite tips?
Tips på när det gäller trickträning eller så? Vad bör hunden lära sig först?
/Matilda