Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1899 ggr
Ronja06
2007-04-09 14:55
0

Valpar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har faktiskt börjat få planerna att ta valpar efter våran tik [Ronja] då hon nått rätt ålder. Alltså sommaren 2008. [självklart endast om hon blir "godkänd" i några krav ex. storlek m.m.] Men skulle vilja höra lite med andra sheltie ägare vad de tycker.

Ronja är både mycket social och sällskaplig. Lättlärd och har lyckats bra inom utställning. Hon är 37 cm/mankhöjd vilket jag har hört inte är för stort. Våran uppfödare tycker att det skulle vara mycket trevligt om Ronja fick valpar.

P.s vilken pälsfärg tycker ni hanen ska vara? Ronja är trefärgad och vi har funderat på både Sobel eller svart/vit. Så, vad tycker ni?

Mvh Emelie Förlägen

Prizma_o_Kristall
2007-04-09 17:05
0

Vad kul! Det är svårt det där med färger… Vad jag förstår om man parar en trefärgad med en sobel så kan valparna endast bli mörkskuggade sobel. Jag vet inte om detta är till 100%, det var iaf vad vår uppfödare sa till oss. Svart-vit är också vackart, då tror jag valparna kan bli vilket som av de färgerna… Blue merle är en färg som jag gillar med… Då kan valparna bli både trefärgade och blue merle.

MEN jag är ingen expert, men så har jag förstått. Det finns nog någon uppfödare här som vet bättre än jag ;)

////Carro

WesthKiowas
2007-04-09 19:41
0

Hej!

Kul med valpar! Jag tycker i första hand att du ska bry dig mindre om färg. Tänk på vad din tik behöver förbättra och vad har hon som är bra. Välj sedan en hane som kompletterar din tik.

Sen kan ju jag rent spontant säga att vore jag du så skulle jag inte välja någon svart/vit hane för jag anser inte att det finns tillräckligt bra exemplar… avelsmässigt. Men jag har kanske inte sett alla heller :) Men eftersom det finns så få exemplar överhuvudtaget så skulle jag välja trefärgat eller sobel. Finns mycket fler vackra hanar att välja mellan då. Vad gäller blue Merle så är det viktigt att tänka på att färgen ska vara så ren som möjligt, alltså utan "sobelt" inslag insprängt i pälsen. Det ger ett lite dammigt intryck om ni förstår hur jag menar. Man kan säga att hunden ska se klart ljusblå ut i det blåa. Hmm, det var svårt att förklara märker jag. Känns bara som jag svamlar :) Hoppas ni begrep något av mitt svamel, hi hi.

#1 Då har din uppfödare fel, man kan få både sobel, skuggad sobel och trefärgat om man parar sobel och trefärgat.

Lycka till med dina planer.

/Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Prizma_o_Kristall
2007-04-09 22:07
0

#2 Oki, då vet jag det… Intressant och veta!

Jojsan
2007-04-10 13:32
0

jag tycker att om du hittar en fin svart/vit sheltie med bra temperament osv tycker jag du ska välja den. Men det är nog inte så lätt då det inte finns särskilt många svart/vita shelties… Men därför tycker jag att flera svart/vita shelties ska komma in i världen ;)