Valpen lös
Hej!
Jag har precis skaffat en sheltievalp! I går hämtade vi hem vår lilla Moses!! :) Han är ett riktigt charmtroll och verkar vara världens mysigaste. Men nu börjar frågorna hopa sig!
Det är min och min sambos första hund och vi har värkligen försökt att läsa på och prata med folk och så innan och tycker att vi är rätt kunniga, i teorin i alla fall.
Jag har funderat endel på det här med att kunna ha valpen lös, på promenader och på gården och så. Vi bor i en liten by med bara några grannar och skogen runt knuten. Vi har som sagt aldrig haft hund tidigare. Jag förstår att valpen måste känna ett förtroende för oss och tycka att vi är skojiga att vara med för att han ska vilja vara runt oss.
Hur gjorde ni den första tiden för att kunna ha valpen lös på ett bra sätt? Träningstips? eller springer shelties sällan bara "iväg"? Jag är just nu rätt att om jag släpper honom ute, utan koppel så känner han att jag är nervös för att han ska smita iväg långt och då kanske han drar iväg just därför. Hur ska det bli lättsamt tillsammans?
Ja, hoppas att ni förstår hur jag funderar och har lite tips, tas tacksamt emot!
/Lena
har ingen sheltie, men när jag försökte lära min hund gå lös så hade jag ett vanligt "rep" koppel, släppte den o så fort jag märkte att hon började gå fortare än mig så stampa jag på kopplet och sa vänta. Efter ett tag så funka det jätte bra att gå lös med henne :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När vi köpte vår lilla chihuahua så var han redan tränad att gå lös men köp en utehage som är tillräckligt stor så kan ni träna valpen att komma till er.
Vi gjorde misstagt att träna vår chiahuahua inomhus med komandon nu önskar jag vi hade gjort det ute för han sätter sig gärna inomhus när man säger sitt osv. men säger manet utomhus så vill han inte för han är för ''pryd'' ska ni ha hunden lös träna gärna komandon utomhus så hunden lär sig att den ska lyda utomhus också

Jag försöker undvika kommandoträning på promenader just när valpen är så liten, det blir lätt att man blir tjatig då. Istället försöker jag leka och ha kul tillsammans med den så att den ska tycka jag är jätterolig.. när valpen är hos mig och leker säger jag dens namn typ "Duktig Holley" så att den ska förknippa det med något skoj. Jag försöker ha valpen lös så mycket som möjligt (på säkra ställen) när den är ung, så att det blir naturligt för den att följa mig. Är den bara koppeltränad och vid 6mån helt plötsligt får vara lös kan det vara lätt att allting annat är så nytt och spännande att den uppskattar det mer än dig. Men shelties brukar vara följsamma av naturen :)
Lycka till med din valp!

Skaffa en spårlina och låt din valp testa att vara långt ifrån dig, men släpp honom inte förän han kommer på inkallning tycker jag. Så många hundar som springer bort sig och det är så tråkigt både för er och Moses skull om det skulle hända er.
#1 Nej nej nej. Stampa aldrig på kopplet. Det gör hunden rädd och det gör fasligt ont att springa av all lust, och sedan tar det tvärsstopp. Så oerhört elakt.
Bättre då att lära in riktig inkallning.
Hej, och välkommen hit!
Roligt att ni skaffat en sheltievalp, ett mycket bra rasval måste jag säga. Fast jag är nog aningen partisk
Har ju tre sheltiekillar här hemma hihi.
När jag skulle lära mina valpar att kunna vara lösa så hade de bott här några veckor. Frankie, som är min äldsta hund, gick jag på en jättebra valpkurs med. Eftersom jag var 100% nybörjare inom hundvärlden så fick jag en massa bra tips om just detta med att lära valpen att vara lös utan att rymma.
Det första man ska tänka på är att det ska vara roligt och positivt för valpen att vara med dig. Leksaker, godis och kel är några saker som valpar älskar.
Jag rekommenderar att du inte släpper valpen lös de första veckorna, utan istället satsar fullt på att bygga upp ett band mellan dig och valpen. Lek mycket inomhus, var positiv och gör det roligt för valpen att vara med dig.
När det har gått en liten tid kommer du känna att bandet mellan dig och valpen blivit starkare. Då är det dags att ta nästa steg.
Det allra bästa är egentligen om du har en trädgård eller vet en annan plats där det är inhägnat så valpen inte kan rymma. Där kan ni träna inkallning under kontrollerad form. Och här gäller samma sak som tidigare - var rolig och positiv så valpen vill komma till dig. Och om valpen smiter iväg, bestraffa den inte när du "får tag" på den. Då är det bara att ignorera och börja om igen, med att vara positiv och glad. Om valpen smiter ifrån dig och inte vill komma tillbaka till dig kan du prova med att springa åt motsatt håll. Detta fick jag lära mig på valpkursen, och det är väldigt effektivt. De allra flesta valpar vill hålla reda på matte/husse och så fort de märker att ägaren springer iväg vill de följa efter. Dessutom är sheltien en vallhund så detta är en naturlig reaktion för valpen att vilja hålla reda på matte/husse.
När ni känner att inkallningen går bra under kontrollerade former kan ni höja svårighetsgraden. Tex kan ni gå ut på en åker, som dock ej får ligga nära vägen eller vara bebodd av lantdjur, och tränar samma sak här. Efter detta kan man så smått börja träna inkallning med störningsmoment. Då i form av tex människor eller andra hundar. Här är det lämpligt att träna på en hundklubb där folk förstår om valpen smiter iväg till någon annan och vill busa. Det är ju lite skillnad om valpen springer iväg till en icke-hundmänniska på skogspromenaden och vill hälsa. Då är det bättre med hundklubben.
Det var några tips från mig, kommer inte på fler just nu.
Lycka till! 
Tack så mycket för alla svar! Jag ska prova mig fram, tror att jag ska försöka hitta en inhängnad plats att träna på som #6 beskrev. Till att börja med. Det skulle vara så härligt om det kunde funka att vi kunde ha Moses lös här på tomten så småningom så jag vill arbeta med detta ordentligt.
Har haft min lilla tjej sen 8 maj.. Men redan när vi kom hem så följde hon mig vart jag än gick - inomhus. O det är jag i familjen som gör de "roliga" sakerna. Busar/Tränar/Ger mat/Ute o busar mm. Så när jag haft henne i fem dagar släppte jag henne lös, men då var Melinda med och även Julia (aussie), tyckte det kändes bra för min lilla tjej följde Julia men sökte ändå mycket kontakt med mig. Vilket jag gav beröm för. Jag klicka när hon kolla på mig och gav en godis. Nu efter fyra dagar, så går hon lös för det mesta och kommer direkt när jag ropar, hon springer inte fram till andra människor, men kollar nyfiket. Hon kommer och söker kontakt med mig och jag känner att detta är kanon :')
Hos oss har de fått vara i koppel de första dagarna, sedan så har de fått springa lösa. Som tur är så är en liten valp inte så snabb så sticker den så hinner man ju upp den =). Dock har ingen av våra stuckit utan alltid hållts med flocken.
Valpar brukar ty sej till sin matte/husse och då håller de koll på var man är =) Sedan så mycket beröm då valpen kommer till en.