Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettdebatt
Läst 3868 ggr
medde
0

Hundregister/ Jordbruksverket

Vid flera tillfällen då man varit ute med vovvarna och man börjar prata med andra hundägare, som då inte är aktiva på något sätt utan köpt sin hund enbart för sällskap. Så märker man att det är inte alls är så många som har anmält sin hund till jordbruksverket och registerat sin hund. Utan man enbart köpt sin hund från uppfödaren och kanske skickat in en ägarändring till SKK. Resten har man inte gjort. Även så har flera sagt att detta har inte uppfödaren alls infomerat om..

Många vet inte om att man ska göra detta och andra gillar inte kostnaden som är. Men det som gjort att jag skriver tråden är för jag har träffat på så många som ej gjort detta.

Har ni alla reggat era hundar samt har ni också träffat på många ägare som ej gjort detta? Lägger in en länk till Jordbruksverket där man kan läsa mer om att regga sin hund, samt att det finns länkar till hjälp att göra det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

PetraKarin
0

Oj. Jag visste inte att detta var vanligt. Jag har faktiskt aldrig mött någon som inte har sin hund reggad alls, men det är i och för sig heller inget man direkt frågar om…

Men det är väl olagligt att inte ha sin hund registrerad?

Själv har jag min registrerad både i jbv:s och skk:s register. 
Att ha hennes tilltalsnamn och chipnummer registrerat hos jbv är en självklarhet för mig då det är en säkerhet ifall något skulle hända eller om hon kommer bort. Jag är även ägarregistrerad på henne.

Angående att uppfödare inte informerar om detta tycker jag är ganska oansvarigt faktiskt. De har ett ansvar gentemot valpen och den nya hundägaren och ska i den mån de kan se till att hundägaren gör det som krävs av en hundägare och sköter valpen på bästa sätt.
Min valps uppfödare fixade dessa blanketter åt mig även om jag själv hade kolla på vad som skulle göras. Jag är förstagångshundägare och då är det skönt med någon som vet allt sånt där byråkratiskt och hjälper en med det.
registreringen i skk betalde hon och den hos jbv betalde jag. Men vad är det, typ 75kr? Väldigt billigt för en sån trygghet att ha hunden registrerad tycker jag.

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det som verkar "vanligt" är att man reggar sin ägaranmälan till SKK men inte vidare till Jordbruksverket. Men dom som jag stött på vet inte ens om att det ska in även dit utan tror det räcker med SKK.

PetraKarin
0

#2 Det är ju konstigt att man tänker så. JBV är ju staten och SKK en intresseförening. Vad av de två kategorierna som är viktigast att följa är för mig självklart…

Ressu
0

Där lärde jag mej något nytt! Hade nog hört om att ni har två olika "myndighter" men trodde ju liksom att de samarbetade just med ägarregister osv.

Här i Finland räcker det bara att när hunden /valpen är köpt så skickar man in ägarpappren till Finska Kennelklubben så är man antecknad ägare. efter man betalt avgiften.
De register får sedan myndigheter ta del av om de t.ex hittar en bortsprungen hund med chipmärkning eller tatuering.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

PetraKarin
0

#4 Fast det är ju inte två myndigheter. Jordbruksverket är en myndighet och hos dem är alla enligt lag registrera sin hund, se mer på länken medde visade. SKK är mer som en intresseföreningen, räknas väl som organisation? Men alla som sysslar med seriös, renrasig hundavel är anslutna till dem. Och även blandraser och "oreggade renraser" kan registrera sig i deras register och måste söka tävlingslicens hos dem om de vill tävla officiellt.

Ressu
0

#5 Myndigheter var ju fel ord så därför lade jag det inom"-tecken. Visst är jag medveten om att SKK är en organisation.

Det jag ville få fram var att vi inte har en motsvarighet till Jordbruksverket i Finland utan det går via FKK. Dock har vi heller inget krav på att alla hundar (även blandraser) måste vara reggade.

Däremot så kan vi precis som i Sverige regga blandraser. Då hamnar de i ett såkallat FIX-register. Detta är ett krav om hunden ska få delta på tävling av alla slag!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

emma93
0

Jag har alla mina reggade på båda ställena. Men det verkar vara väldigt vanligt att det inte reggas alls. Ofta står det att hunden ej har nån reggad ägare på hunddata, trots att man vet att den har det. Håller med om att det är oansvarigt av uppfödare att inte informera av vikten av det.

/emma93

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

emma93, Det är lite vad jag är ute efter, det lämna oftas ute att man påpekar detta, och för enn helt "valig" familj som bara vill ha en familjemedlem har man inte den kollen som vi hundtokar har,,