Sheltie/boder collie
Jag och min sambo har fått erbjudande att adoptera en sådan blandning. Det är en hane på drygt 2 år. Är det en bra blandning? Vi ska ha honom till främst sällskap, men även lite agility hemma och så ska han få följa med när jag rider.
Tacksam för svar!

Jag skulle akta mig lite för just, Border collie eftersom det är hundar som vill jobba VÄLDIGT mycket och inte trivs så bra att vara inne. De behöver extremt mycket stimulans för att inte bli olyckliga. Det är ju en ras som är framavlad för att jobba. Kan tänkas att blandningen lugnar ner hunden lite men jag är tveksam.
Min mormor och morfar hade en renrasig Border Collie och hon var underbar, men hon fick också jobba eftersom de ägde får. Hon var ute hela dagarna och sprang. Hon fick utskott för all energi och var då lugn och fin inne.
Nästa frågeställnig är varför ska hunden byta hem vi 2 års ålder? Finns det något bakomliggande problem? Fråga många frågor innan ni bestämmer er för att försäkra er om att ni inte skaffar er problem.
Mvh Camilla

Just den här hunden är v'ldigt lugn av sig och har troligen lite mer sheltie i sig än b.c. Vi vet att b.c. måste få jobba mycket både psykiskt och fysiskt för att må bra.
Hunden kommer från början från Irland, en sk. hundhems hund som kommit till Sverige.

Som Camilla skrivit i ett tidigare inlägg, tänk igenom det noga innan ni bestämmer er för nått. Om ni känner att det kommer att funka så tycker jag att ni ska adoptera honom! spännande med en sådan blandning.

Javisst, men det är inte bara när man köper b.c. som man måste tänka, det måste man med alla hundköp:) Ja, jag tycker det lät som en bra blandning, men vi får se på fredag:) Det känns bra att kunna göra något!

En sådan blandning skulle jag själv vilja ha!
Border o sheltien är min absoluta favoritraser. Var på väg att köpa en border men eftersom de just gillar att jobba och har en sådan energi så tog jag inte en sådan utan det blev en sheltie till ist.
Det där med att följa med på ridturer låter bra! Det är iaf en hund som orkar med.
Hur bor ni, på landet?