Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 3046 ggr
NinaToy
0

Självständighet i agility

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag undrar om det finns några övningar där man kan lära hunden att ta hinderna självständigt. Holley bjuder fint på hindrena men just i svängar vill hon gärna in till mig igen istället för att ta ut i en båge och hoppa nästa hinder. Lägger in en bild så att ni ser hur jag menar. Några tips eller hinderkombinationer man kan göra för att träna på detta?

Jag hittade en sida med många olika kombinationer och övningar på: http://alicegreta.pudelbus.com/start_agility.html

[countess]
0

Jag hade börjat med mycket mindre svängar för att sedan göra dom större . men jag är också nybörjare :)

Emaljoh4
0

På våran kurs kör vi med "boxen". Man lär hunden att sändas framåt med hjälp av en burk med godis . Det använder vi, och Moa tar hindren självständigt utan att kolla på mig hela tiden. Enda gången hon kollar på mig är för att veta vad hon ska veta sen-

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

PetraKarin
0

Nu är jag absolut inte insatt i just agility. 
Men jag kan inte låta bli att kommentera då jag precis såg en artikel via foderbilen som var på just temat agility och självförtroende.
Den finns att hitta här:
http://foderbilen.se/sjalvfortroende-pa-banan.html

Annars hade jag kollat efter inspiration hos Fanny Gott, Silvia Trkman och Kickan Allendes som är väldigt duktiga på handling.

[sheltietjej]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle nog träna något sånt här. Som du ser; det röda är hundens väg och den grå förarens. Fast man vill ju helst inte ha så stora svängar (photoshop höll inte med). Flört
När hunden blir säkrare, skulle jag vinkla hinder nr 2 mer och mer. Skulle ev vinkla ut hinder nr 1 (som på din bild).

Hoppas det här hjälpte dig!

NinaToy
0

Tack snälla för alla svar!

#2 Vi har jobbat mycket med extern belöning, men när jag är ensam och tränar är det svårt att sätta ut en godisskål ifall hon skulle göra något fel och ta godisen ändå, så jag brukar mest kasta leksak till henne. Hon suger ofta mot hinder som står framför henne, problemet i svängarna är att hon vill snäva så mycket som möjligt och är det en stor böj springer hon förbi hindret.

#3 Jag ska läsa!! Tack för tips :)

#4 Tack så jättemycket för en smart lösning :) Ska absolut testa den :)

vafh
0

Bra tips!

Också nybörjare…

Vania och Juno

Emaljoh4
0

#5 Därför har man lock på burken! Skrattande om hunden gör det den inte ska, t.ex ta fel väg, inte tar hindret osv, så blir det helt enkelt ingen belöning. Men om det blir rätt är du såklart där och öppnar burken och ger godisen. Funkar superbra för mig! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.