Hur lär man ?
Halloj! Tänkte bara höra hur man lär in kommandot "stå" ? :) Förslag?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kajsa är klockren på stå och det lärde jag in genom att muta med godis i handen tills hon stod fint och då sa jag stå och gav henne godiset samtidigt. :) Nu kan hon vara mitt uppe i lek eller stå rätt upp och ner och säger jag stå så "justerar" hon benen till att hon står rätt! ;)

"Lydnadsstå" - alltså ställandet under gång eller tex i utställningsringen lärde jag ut genom att först shejpa backande. Sedan backade jag lite, saktade ner och såfort hon tänkte börja backa och la tyngdpunkten bakåt klickade jag. Resultatet är att hon gör blixtsnabba ställanden :)
Stå från sitt/ligg mutade jag med godis. Där har jag kommandot "upp" för att det är en annan sak för hunden än att stanna under gång.
ställande under gång lärde jag helt enkelt så att jag gick- stannade till - sa "stanna"/satte handen framför honom- gav godis samtidigt som jag gick iväg ca 2 m framför.Jag krånglade inte till det och det var hur enkelt som helst, men jag hade nog lite tur att han fattade direkt.
Nu kan han kommandot stanna/stå till 99,9% Vid inkallning med "stopp" och lydnadens ställande under gång. Misstänker att han inte kan just "stå" från t.ex ligg och det är kanske det du menar(?) Ignorera isåfall min text 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se