Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2604 ggr
Reby28
0

Skrållan - min nya hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har precis bestämt mig för att köpa lilla Skrållan. Jag föredrar dock att stava det Scrollan. Just nu har jag henne på prov. Hon är 6 år gammal och har bott hos sin ägare (kan väl inte riktigt säga förra ägaren än eftersom hon inte är min juridiskt sett än) sen hon var valp, men jag vet inte ännu om hon köpte henne från uppfödaren eller som omplaceringsvalp.

Hon har hur som helst ingen stamtavla på Skrållan… men hon kan omöjligt vara något annat än Shetland Sheepdog. Därför undrar jag om det är någon som känner igen henne och vet något om henne! För hon är superfin och skulle kunna ställas ut (har kollat rasstandard för rasen osv), men det går ju inte när hon inte har stamtavla.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker inte hon ser renrasig ut…

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Kaffebönorna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan möjligen finnas lite finsk lapphund i henne kanske? Tycker hon påminner mycket om grannens hundar som är just detta.

//Anna

//Coffee Bean's Kennel

http://www.coffeebeanskennel.se

emma93
0

Jag känner tyvärr inte igen hunden. Men kommer att tänka på Isländsk fårhund, förutom Sheltie.

/emma93

Reby28
0

Jag vet att hon inte har något annat blod än Sheltie så nej, hon är inte blandras. Det är bara att papprena inte finns längre.

Hon är inte kammad på bilden därför är den kanske inte rättvis, eftersom pälsen inte ser så rastypisk ut.

[countess]
0

Men även om papprena försvunnit så borde ju det gå att beställa på skk ?

emma93
0

#5 Ja det stämmer, det går att om man kan intyga att de har försvunnit.

#0 Hon är väl id-märkt? Id't skall stå på vaccinationsintyget.

PetraKarin
0

Jag tycker också att du ska försöka fixa pappren, det är skönt att ha på sin hund.

Men jag måste säga att jag också tycker att hon har något spetslikt över sig. Kanske du har något foto på henne kammad nu om hon har varit hos er ett par dagar?

Sbrodd
0

Som alla andra säger. Fixa nya papper på henne om dom andra försvunnit. Detta kostar väl om jag inte minns fel. Men jag skulle då vilja ha de på min hund.

Vad har hon för kennelnamn annars? hunddata skk?

[hehlenaaa]
0

Hin var riktigt söt men jag tycker inte att hon ser ut som en renrasig Sheltie. Hur kommer det sig att du i början skrev "Det kan omöjligt vara något annat än sheltie" och sedan var helt säker på att hon är just sheltie? Som alla andra skrivit är hon id-märkt så borde det inte vara så svårt att ta reda på hur det ligger till!

emma93
0

Om jag får ge TS ett råd, så veterinärbesiktiga hunden innan köpeavtalet skrivs (det är egentligen säljarens skyldighet), och då skall besiktningen vara gjord inom en vecka innan försäljningen. Vid det tillfället kollar veterinären id-märkningen (om du inte redan har tillgång till den). Via id-märkningen kan du hitta din hund på hunddata om den någonsin varit registrerad där. Då ser du också stamtavlan.

Oavsett om den varit registrerad eller ej, renrasig eller ej, så skall den vara id-märkt, och skall då även vara registrerad i jordbruksverket.

Id-märkningen står även på vaccinationsintyget som ju alltid skall följa hunden. Så du kan även utan att gå till veterinären se id-numret (om det är chip) och kolla via hunddata efter hunden.

/emma93

PetraKarin
0

#10 Bra råd!
Sånt är lätt att glömma, då man ofta förväntar sig att säljaren har koll på alla sådana detaljer.