Foder till känslig mage
Har haft många olika sorters foder till min sheltie. Men han har stora problem med diarré eller så kommer det inget alls där bak.
Någon som kan rekomendera ett bra foder?
Har haft pro plan lamm och ris, lax och ris. RC, Hills I/D, Nutra nuggets.
Har för mig han funkade rätt bra med pro plan maten.

Nu vet jag ju inte hur du gjort när du testat foder, men om du har bytt mellan foder hit och dit utan att ha vänjt in hunden kan den bli dålig i magen. Det kan vara en sak, en annan sak som kan göra hunden dålig i magen är stress.
Om hunden alltid är lös i magen tycker jag att du ska prata med veterinär för då kan det vara något allvarligare
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag tycker också att du ska ta honom till en klinik.
Som BrightGloria säger är det inte alla hundar som tål att byta foder hipp som happ.
Sen är det tyvärr inte helt ovanligt att sheltie har problem med mage och njurar. Det kan också vara allergi (t.ex. mot spannmål, nöt eller fågel) så en ordentlig utredning kan behövas.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns ett pulver som man kan köpa hos veterinärerna som heter Fortiflora. Den innehåller goda bakterier och hjälper magen att stabilicera sig.
Om hundens bakterieflora i magen är i olag så kan magen vara konstig oavsett foder.
Sen beror det också på varför magen krånglar. Alla magar med diarré är inte känsliga. Många gånger kan det helt enkelt handla om stressmage. Maten går helt enkelt för fort genom tarmkanalen. Stressmagar blir ofta bättre eller bra om man använder ett foder som helt enkelt är "jobbigare". Typ lamm.
En del magar mår bra av att man mixar två fodersorter från samma fabrikant. Tex ett lammfoder och ett lax/fisk foder.
Att utesluta spannmål är en god idé som första steg. Spannmål är många gånger jobbigt för magen.
Jag föreslår att du provar Eukanuba Daily Care sensitive stomach. Det innehåller massor av goda saker för tarmfloran. Kör minst en stor säck (12 kg) innan du avgör om det fungerat eller inte. En mage blir inte helt bra på bara någon dag. Det är ett "veterinärs"-foder som man köper hos den vanliga zoobutiken.
Däremot så är det ju inte bra om hunden får kraftig diarré. De kan lätt bli uttorkade då.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!