Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1751 ggr
dogg
0

Ensamhetsträning-frustrerande

Hejsan har ju jobbat länge med hundar men att lära min egen Robin att vara själv är inte lätt! Han är 2,5 år nu och kan med vissa rutiner vara själv 3-4 h och är tyst när jag går och kommer samt ligger ner och är lugn.

Men bara om rutinerna följs(radion måste vara på ganska högt, alt. en tv, han måste vara instängd i ett mindre rum med en grind helst inte en stängd dörr och han måste ha rullar med godis i så han är upptagen några minuter medan jag går och låser dörren) och han måste vara riktigt trött i huvudet innan jag lämnar honom, glömmer jag något så skäller han konstant tills jag är tillbaka. Som idag så glömde jag fönstret öppet och då stod han och skällde när jag kom hem. Frustrerande och irriterande. Han har så lätt för att skälla på ljud att jag tror att han knappt tänker på det själv.

Vet ju hur man ska träna en hund att vara själv och har tagit till alla knep men hur har ni andra gjort, det kanske är något tips jag har missat? Är så stressad av min hyresvärd som har sagt att det är noll tollerans mot skall samt av hyresgäster som inte gillar hundar och därmed inte mig heller.  Så alla tips är välkomna. Tack på förhand.

Ressu
0

Det låter som om du redan har försökt een hel del. Dock tycker jag det låter som om det är en hel del stress i situationen då du lämnar honom. Många hundar stressar gärna upp sej då de lämnas ensamma. Jag skulle ge dej rådet att lära in en "Lugn plats" t.ex en hundbädd eller en bur som han kan gå in och ur i som han vill, buren brukar vara mest uppskattat bland de jag tränat.

Alltså jag skulle träna som så att då ni har varit på en långpromenad och hunden är trött så låt han gå och sova i buren (eller vilken plats man väljer som "lugna platsen") och man kan ha inlagt deras favoritleksak, en trasa som luktar av er och ett tuggben, allt för att få han att känna sej trygg på stället. Då man har gjort detta några gånger så brukar 90% frivilligt gå och lägga sej dit för att slappna av. Det är då som jag skulle rekommendera att ni börjar helt enkelt om med ensamhetsträningen. Lämna han i ett annat rum till en början och gör ingen stor sak av att han har varit ensam. Sedan gå utanför dörren nån minut osv. Jag skulle fortsätta med musiken så att det stänger ut ljud från grannar osv tills han är trygg att vara själv.

Sedan det många gör så är att man vill gärna "säga adjö" till hunden då man åker, men jag skulle säga att man ska vara precis lika som då man för ut skräpet eller annars viker ut nån minut.
Lika när man kommer hem, inte göra någon stor sak av att man har varit borta.

Ett jättestort lycka till till er och jag håller tummarna för er!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus