Vilken Ras? #4
Denna självsäkra ras från storbrittanien sägs ha blivit framavlad tack vare eller på grund av en olycka som drabbades deras aningen mörkare "kusin". Trots sin ganska låga mankhöjd skall denna ras inte betraktas som en knähund. Rasen kom till sverige år 1913 och representerar sin rasgrupp väl. Pälsen är sträv och behöver trimmas. Rasen har ett snärtigt smeknamn.
Så, vad tror ni ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Svårt.. Det var faktiskt flera hundraser sm kom till Sverige år 1913 som då Westie, Schnauzern samt Chihuahuan säker finns det flera.. Bara för att krångla till det lite för er…
Jättekul med en ny gissning.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det var inte helt lätt. Tänker på terrier och den rasgruppen är verkligen inte min starka sida. Inte strävhåriga överlag. Så jag får fundera mer om jag skall våga mig på en gissning.:) Nån ledtråd?
/emma93
Kanske det skulle vara en Jack Russell terrier?
Betoning på ledtrådarna Har ett snärtigt smeknamn och ljusare än deras lite mer rödtonade kusin.
Det var faktiskt en ganska tragisk olycka, en skotsk jägare var ute på jakt och råkade skjuta sin favorithund pga att han trodde att det var ett rovdjur. I och med det började den skotske lorden eller vad han nu var avla fram ljusare exemplar från rasen så att den lättare skulle kännas igen i skogen. Rasen hade tidigare ett annat namn men blev sedan erkänd för sitt nuvarande namn. Det är en generellt frisk hund.
Och pälsfärgen är specifik, endast en färg är tillåten. Så ingen Jack Russel :)
Jag gissar på Petit Basset Griffon Vendéen.
Lite mindre och ljusare än de andra Bassethundarna.
Pälstypen stämmer in på beskrivningen och detta är en ras som trivs som familjehund men behöver jaktaktivering för att må bra.
Dock vet jag inte om den har något käckt smeknamn…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kan det va West Highland white terrier? =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Jag tänkte som #6 först men så tänkte jag att det nog inte var en engelsk ras. Hm….klurar vidare:)
Med ledtråden med rödtonad kusin så tänkte jag på Irländsk terrier (alltså som kusinen), men jag kan inte komma på nån bra gissning på rasen TS tänker på.
/emma93
Japp, Westie är rätt svar! Jag skrev aldrig att det var en engelsk ras utan bara en ras från storbrittanien! :) Så Grattis Sofiatinnert! :)
Tjoho :D vill ni att jag ska göra en till? :)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Grattis Sofiatinnert! Ja, gör en till!!:)
#10 Var det Cairnterriern som var kusinen då kanske?
#12- ja det var det, den där skotska mannen råkade ta miste och skjuta sin hund istället för räven, så de började plocka ut vita exemplar från kullarna och avlade vidare på dem =)
Jag måste läsa lite bättre innan jag gissar ser jag:). Läste rådjur, när det egentligen stod rovdjur i #4.:)