Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1553 ggr
Akinna84
0

Går i sheltie-tankar

Hej alla!

Är ny här på forumet Glad. Vi har planer på att skaffa valp och har fastnat för shetland sheepdog. Den verkar passa oss perfekt! Vi har tre barn på 6,4 och 1 år och vi föräldrar pluggar båda två. Jag har högst två obligatoriska träffar på skolan i veckan och då kan hunden vara hos mina föräldrar.

Jag vill gärna träna lydnad med hunden, samtidigt som vi vill ha en hund som inte blir helt förstörd av att inte bli aktiverad på ett par dagar. Vi har också valt bort stora hundar pga barnen. Sheltien känns som sagt helt perfekt!

Nu undrar jag dock över några saker… Först och främst, kan ni rekommendera några bra uppfödare? (jag bor i östergötland, men kan tänka mig att åka en bit för rätt valp). Jag vill helst ha en hund som inte är jättepälsad och har förstått att en tik oftast har mindre päls? Kan man tunna ut pälsen lite grann? Då menar jag inte raka ner utan bara tunna ur/klippa något kortare. Jag har inge planer på att ställa ut.

Hoppas ni kan svara på mina frågor eller komma med andra tips! Glad

Ronja06
0

Det finns många bra uppfödare, kika in på sssk.org . En uppfödare som ligger mig varmt om hjärtat är kennel Coffeebeans. (min första sheltie kommer därifrån) denna finns dock i Gbg. De har en dräktig helt fantastisk halvsyster till min Ronja med SUPER temprament! Även pappan är mycket trevlig. Valparna är beräknade till början av juni. Och färgerna blir trefärgade och blue merle.

Mvh Emelie Förlägen

Akinna84
0

Hej och tack för ditt svar!

GBG är inte alls för långt bort för oss, vi brukar åka dit på semester varje år Glad så de var ju helt klart intreassanta. Jag är lite kär i trefärgade och blue merle är ju en helt underbar färg. Känns skönt med referenser från tidigare valpköpare också :-). Ska kika in på sssk.org också.

emma93
0

Varmt välkommen till forumet! Hoppas att du skall trivas här! Lycka till med valpplanerna!

/emma93