Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1842 ggr
Emaljoh4
2011-05-06 10:50
0

Agilitykurs.

Vet inte om någon är intresserade, men tänkte skriva om hur det går på agilitykurserna med Moa. Glad

Igår var första träffen, lite snack och nån övning.
Man skulle byta plats med andra en annan hundägare (alla stod i ring) och så skulle man gå förbi varann och försöka hålla hundens uppmärksamhet istället för att bry sig om den andra hunden. Det gick bra, hon brydde sig inte så mycket om de andra hundarna, men hon skulle kunnat kolla lite mer på mig, men det fungerade bättre sen efter ett tag.

Sen tränade vi lite framåtsändning med hundarna, det fungerade bra, Moa hade bra driv framåt. Glad

Sen tränade vi hopphinder, blev positivt överraskad över att hon hade så bra fart, det var såklart kul! Skrattande Hoppas det fortsätter så!

Sen började vi träna på lite targeting, gick bra för Moa. Hon fattade efter några få gånger att hon skulle kraffsa på locket för att få belöning. Nu ska vi fortsätta att träna på det till nästa gång.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

PetraKarin
2011-05-06 11:00
0

Vad roligt att det gick så bra!
Ni verkar jätteduktiga!

medde
2011-05-06 11:53
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken kul tråd! Det var ju verkligen kul att få läsa om hur det gick för er. Nu väntar vi verkligen på hur det går i fortsättningen. Vi vill höra mer om eran framfart på kursen.

Vem vet kanske en blivade mästare som är under träning!

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

NinaToy
2011-05-06 12:01
0

Vad kul att det går bra! Lycka till med träningen framöver :)

Emaljoh4
2011-05-06 14:51
0

Tack allihop! Skäms Vad snälla ni är! GladGlad

Fortsätter att skriva här mellan varje träff då. Glad

medde
2011-05-06 19:17
0

#4 De är vi som ska tacka för du kommer ta dig tid och berätta om era upptågoch framsteg.

Kitten86
2011-05-06 21:19
0

Haha, vad kul!!

Jag och River har också precis börjat på agilitykurs, vi ska på andra träffen imorgon… Vi gjorde ungefär som ni på första träffen. Dock ingen target träning men fick testa på lite olika hinder såsom hopp och tunnel. Jättekul att äntligen vara igång, kul att se hunden jobba på också!

PetraKarin
2011-05-06 22:09
0

Vad roligt om du skulle vilja uppdatera oss efter följande träffar. Som en liten följetong Tungan ute
Och väldigt nyttigt för oss som inte tränat agility eller gått agilitykurs men funderar på det.

Emaljoh4
2011-05-07 08:54
0

#6 Vi ska testa tunnel och sånt nästa gång, antar att vi även ska ha lite balans eftersom vi började träna på target. Glad

#7 Ja, det är bra att läsa om hur kursen är/gick för andra. Det gjorde jag innan jag började kursen. Glad

För övrigt, just nu känns det som att jag kommer vara tvungen att lugna ner Moa innan hon kör. Var och repeterade lite igår. För hon vill verkligen över hindren, jag hinner ibland inte ens resa mig upp från att jag har satt henne, tagit av kopplet osv, då kan hon liksom redan vara över hindren, och jag står kvar i början av hindren och undrar vart hon tog vägen och att hon kunde väntat liiite, haha! Tungan ute

Antingen är hon för snabb, eller så har hon en väldigt trög matte. Antar att jag tycker att hon är för snabb, och att hon tycker "MEn MAAAAATTE, skyyynda, jag är redan vid belöningen och du står där och har inte ens börjat springa". HAHA!

Tar gärna emot tips!

Kitten86
2011-05-07 22:23
0

Vi har varit på andra träffen idag. Först lite teori om upp och nervärmning av din hund samt lite kort om stretching. Sen blev det uppvärmning ute. Gruppen blev satt i par och tränaren hade gjort iordning 5 stationer. På en fick vi träna slalom med 4 pinnar, nästa blev långhopp, nästa blev att testa på balanshindren, nästa blev tunnel (både rak och böj) blandat med hopphinder som vi fick testa kombination med om vi ville och sista blev säcken.

Allt gick jättebra! Även River e mycket taggad och kan knappt vänta på kommandot att få starta. När vi testade balansen så fick jag verkligen springa för att hinna fram och möta upp honom, likaså A:et går det undan på. Gungan testade vi bara lite kort då det ska utvecklas/ tränas mer på nästa gång. Säcken sprang han igenom utan hjälp (att någon håller en öppning) redan på ca 4:e gången. Han bara tar sats och springer, man kan verkligen se honom skina av lycka!
Lite mer hemmaträning kommer det bli på slalom. Fick låna hem ett av tränaren, som är inköpt på Rusta. Vi har kunnat utöka antalet pinnar från 4 till 6 stycken Foten i munnen Han rör sig i ett fint tempo, skulle han missa/ tappa bort sig på någon port så är det oftast jag som varit otydlig…

Längtar tills nästa "lektion"!

Emaljoh4
2011-05-07 22:29
0

Vad kul att det går bra för er!! Skrattande

Emaljoh4
2011-05-12 21:34
0

Kursträff 2:

Idag var det andra kurstillfället och det kändes jättekul och det gick bra faktiskt. Glad

Vi gick igenom balansbommen, A-hindret, lite kombinationer, och tunneln. _(dock inte i den ordningen..)
_

**Balansbommen:
**Trots att vi har tränat mycket balans ute och sånt, så tyckte hon den var lite konstig i början, men sen när vi hade gått över den en gång var det inga problem. Glad

**A-hindret:
**Inga problem alls faktiskt, hon sprang glatt över. Så det var kul! Skrattande

Kombinationer: 
Vet inte vad jag ska skriva om det, men vi la ihop lite hinder och sånt, och det gick bra! Glad Moa är duktig och jobbar självständigt framåt.

**Tunneln:
**Riktigt läskig tyckte Moa, att gå igenom där var inte alls nån höjdare de två första gångerna, men sen behövde ingen stå med henne där, utan jag kunde skicka igenom henne utan problem, så jag är stolt över att hon vågade Skrattande Nu är det inga problem det heller.

Sen körde vi såklart lite hopphinder också.

PetraKarin
2011-05-13 08:52
0

#11 Vad kul! Hejja hejja :)

Emaljoh4
2011-05-13 17:23
0

#12 Hihih Skrattande

Kitten86
2011-05-14 20:48
0

En liten uppdatering. Idag har jag och River varit på tredje träffen!

Vi kom lite tidigare än alla andra så jag beslöt mig för att vi skulle "värma upp" lite innan alla andra kom och det gick jättebra. Dröm om min förvåning när han på helt eget bevåg sprang fram mot slalomet och tog hela (alla 12 pinnar!). Kunde knappt tro det!! Speciellt med tanke på att vi har tränat mest på 4 pinnar hemma och kört 6 pinnar ett par gånger innan… Klockrent!

Sen blev det dax för lektion. Först lite samling och lite lätt teori om att ta hinder rätt och hur en tävling går till (referenstid etc). Sen blev det att gå ut och värma upp inför dagens pass på banan.

Idag fick vi testa däcket för första gången (då den var trasig förra gången). Däremot var säcken trasig denna gången istället! Det blev till att öka svårigheten då det blev lite mer och längre kombinationer. Dock tränade vi däck och slalom separat (inte i kombination).
På balansen hinner jag knappt med då han springer som en tok. Det blir till att träna mer på kontaktfälten tills nästa gång, främst på balansbommen. Gungan tar han med lite för mycket fart så man får vara med att ta emot den innan den slår i backen då han ibland studsar av annars - fast han är lika glad på att springa upp på den igen!! Och A hindret går som en dans. Han älskar alla tunnlar oavsett lång eller kort, rak eller böjd. Och hopp som hopp oavsett om det är lången eller vanligt hopp hinder.

En lyckad lektion! Tyvärr måste jag jobba nästa vecka så det blir ingen lektion då. Och om 14 dagar skulle vi få testa på lite banor vilket ska bli spännande. Alla i gruppen är duktiga, även om vissa har kommit längre än andra…

medde
2011-05-18 11:01
0

Tack till er som berättar kursen.

Det är verkligen kul och spännande att "få följa med"

Ser fram imot varje uppdatering.

Emaljoh4
2011-05-18 15:55
0

#15 Vad kul att du tycker det! Glad

Ni som håller på med agility, jag behöver lite hjälp/tips!

Moa är duktig när hon väl är fokuserad, men sen kan hon få för sig massa "trams" eller vad man ska kalla det. Hon springer helt enkelt iväg och vill springa runt, busa m.m. Obestämd Det är väldigt jobbigt och jag vill veta hur jag ska visa att det INTE ÄR OKEJ att göra så! Det borde ju vara självbelönande.

Agility ska ju vara positivt, kul, jättekul, massor med beröm osv, så det känns väldigt svårt att veta hur jag ska göra, att ignorera verkar inte funka, för hon slutar ju inte med det?

Kan jag gå fram till henne och "ta i henne" *MISSTOLKA INTE* och säga bestämt nej? Eller kommer hon koppla det till agilityn ?

[countess]
2011-05-18 23:03
0

#16 när börjar hon med det ? Kan ju vara för att hon blir trött ! ja sa till på skarpen till min sheltie när hon bara var inne i en annan hund och sprang fram enda gången jag har sakt till efter det så fokuserar hon på mig i träningen inte för att hon är rädd utan för att det är roligare . Men du kan ju inte skälla på henne för att hon är trött och flamsar om det nu är det

Emaljoh4
2011-05-19 07:20
0

#17 Jag har funderat på om det kan bero på trötthet, men samtidigt så kan hon göra så i början av ett träningspass. Oftast efter belöningen, för att hon inte ska bli sådär glad och springa osv så måste jag antingen lyfta upp henne och sätta henne i början där vi köra, eller ta med henne i halsbandet. Annars tycker hon det är mycket roligare att sprnga omkring, även om hon tycker agilityn är kul också.

Vid ett sånt tillfälle, när hon inte verkar trött, kan man då säga till henne ?

medde
2011-05-19 11:52
0

#16 Tycker omFörvånad Det är ju stenkul att få ta del av era upptåg och framgångar. Verkligen spännande.

[countess]
2011-05-19 12:18
0

#18 det är svårt att svara på när jag inte sett det med egna ögon . Mitt tips är att ta en promenad först med lek och bus . sedan träna springer hon i väg i början och leker med sig själv så springer du i väg och ignorerar henne och leker med dig själv . om hon blir trött så kör du nåt enkelt och avslutar med massa beröm :)

Emaljoh4
2011-05-19 14:15
0

#19 Kan jag säga nåt annat än: Skrattande

#20 Okej! Glad

[countess]
2011-05-19 15:12
0

och just ja , kom ihåg att på planen är du och hon, det är du som ska bestäma vad ni ska göra när ni ska leka osv

Emaljoh4
2011-05-20 15:33
0

Idag var jag som sagt på agilitykurs nummer 3.
Lika skoj som vanligt, dock har inte min dag varit riktigt bra rent övrigt, så det kanske smittade av sig på träningen också. Det kändes inte som det gick lika bra idag, egentligen är det konstigt, för när jag tänker tillbaka på kvällen så kan jag inte riktigt minnas VAD det var som gjorde att det kändes sämre. Så det kanske bara var en känsla…

Igår tränade vi på:

- Olika slalommetoder. Jag kommer använda 2x2 metoden. Den ska vara snabb, och hunden blir säker på hindret. Enda nackdelen är att det tar rätt lång tid innan det sitter, men det är ändå en bra metod om man vill ha en slalomsäker hund som jobbar självständigt. =)
Det funkade bra, fick låna en klicker av en annan kursdeltagare, hade glömt min hemma.

- Däcket. Hon vägrade hoppa över i början, men gick tillbaks till hindret och tränade lite mer, och då hoppade hon över. Hon är dock inte helt trygg med hindret än, så jag kan inte springa och skicka igenom henne, då springer hon bredvid eller i ramen som är runt däcket. Så det ska vi träna mer på!

- Gungan. Gick BRA! Hon galopperade över redan första gången. Hihi. Än så länge slår den inte i marken såklart, men det var liiiiite gung i den, men inte så mycket att hundarna tänkte så mycket på det.

Vi tränade även lite mer kombinationer, och en "rundgång" eller vad man ska kalla det. Man ställer upp olika hinder i en oval, på det sätter lär man hunden att jobba framåt då det varken finns start eller slut.
Det var i slutet, så Moa var rätt trött, men hon skötte sig hyfsat. =) Eller ja, hon gjorde inte så mycket konstigheter, haha. Men hon hade fått vila i sin bur en stund innan.

Kitten86
2011-05-20 20:03
0

Kul att följa hur det går för er också! Låter som att vi tränar på ungefär samma saker ock att våra kurser är ungefär lika upplagda!

Jag och River kommer dock missa lektionen imorgon, som skulle ha varit vår 4:e då jag måste jobba så han får spendera dagen hos min mamma istället… Men lektionen efter det vet jag att det står lite mer banor på schemat, vilket ska bli kul. Måste bara hinna förbi klubben och träna lite mer på de olika hindren, blir kanske på måndag eller tisdag…

Kitten86
2011-05-28 15:05
0

Idag var jag och River på den näst sista lektionen och idag stod bana på dagordningen!

När vi kom till klubben så höll tränaren och hjälptränaren på att bygga upp en bana. Sen blev det lite kort teori om banskiss/er, uppbyggnad, banvandring etc.
Sen blev det att gå banvandring för att sen hämta hundarna, kissa av dem och sen fick vi gå in en och en och köra banan. När alla kört en gång så blev det fika och diskussion om hur det gått för alla. Sen ut igen och alla körde banan en gång till, nu i omvänd ordning.

River gjorde jätte bra ifrån sig, speciellt med tanke på att vi inte tränat nått alls på 2 veckor. Han får fortfarande lite för mycket fart på gungan så att den smäller ner vilket gör att han studsar av men han är lika glad ändå! Enda "felet" han fick var att han backa ur en av tunnlarna då jag gjorde bakombyte vilket gjorde att jag fick springa tillbaka och skicka in han igen. Annars gick han som en klocka och han och jag fick mycket beröm av både tränarna och de andra deltagarna Cool Andra gången gick inte fullt lika bra då han blev lite för taggad och lyckades riva två hinder, samt att han fortfarande inte gillade att jag gjorde bakombyte när han va i tunneln! När vi gjorde andra omgången så hjälpte ena tränaren mig att filma oss vilket e nyttigt att titta på för analys…

Efter lektionen stannade vi kvar och tränade lite mer på gungan som vi inte tränat så värst mycket på tidigare så han får lite bättre teknik. Samt att vi tränade mer på bakombyte i tunnel, så nu går det bättre! Han blev även inmätt och han hamnar, tyvärr, i largeklassen Obestämd Nästa gång som blir den sista så blir det nog träning på alla hinder samt en träningstävling och sen "utvecklingsamtal".

Sommaren ska jag använda till att "hindersäkra" River och öka svårigheten lite ytterligare. Förbättra tekniken på samtliga balanshinder och träna lite mer bakom- och framförbyten. Går allt bra skulle det vara jul att testa på en inoff. tävling. Sen hoppas jag på fortsättningskurs till hösten!

Emaljoh4
2011-06-01 08:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var det sista kurstillfället, och har glömt berätta om förra (alltså nästsista..)

Så börjar med det som var nästsista kurstillfället:

Det här kurstillfället var jag inte alls stolt över mig själv… Och tyvärr drabbade det nog Moa en smula också!
Hon var ofokuserad ca. halva tiden = väldigt lite gjort då det inte gick att få henne att fokusera. Jag testade, körde en kort kombination på en tunnel och kanske två hopphinder, hon tog ett hinder, sen sprang hon därifrån.

Så ja, det kändes väldigt frustrerande, och min frustration ledde såklart inte till bättre resultat.
Så jag gick och fikade medan Moa fick vila i sin bur, efter vi hade vilat gick det mycket bättre! Då var hon fokuserad, och tog hindren bra!

Vi tränade på bland annat långhoppet.

Suck, skulle skrivit detta i torsdags, för mitt minne är inte det bästa just nu, haha! Men det var liksom om man sammanfattar det. Jag var helt enkelt inte nöjd över varken mina egna eller Moas prestationer.

Igår kväll, sista kurstillfälle:

I måndags kväll bestämde jag mig för att inte ha några krav på mig själv. Inte bli besviken om det inte gick som jag ville, släppa det som gick dåligt och glädjas om det gick bra!

Jag vet inte om detta hade något med resultatet från igår. Vi hade en liten "tävling", där vi fick lära oss att bygga banan, gå banvandring och sen köra banan.
Jag och Moa var (typiskt nog) först av alla (vi drog lott), så vi hade inte hunnit "värma upp" med några hinder innan. De tre första hindren gick strålande och snabbt, det var två hopphinder och ett långhopp!
Så det var jag nöjdast med av hela banan. Skulle det varit en riktig tävling skulle vi bli diskade, haha, men det gör inget. Jag är ändå nöjd med tanke på att det var våran första bana, och att vi inte hade kört något hinder innan.

Sen vilade hon en stund i buren, sen körde vi hopphinder ganska bredvid för oss själva och det gick riktigt bra, så jag är nöjd! Hon gjorde som jag sa. Skrattande

Så ja, igår var det riktigt lyckat, och jag vill dit och träna igen idag. Flört Men det går ju inte, så får vänta till måndag när jag har kommit hem.

Och så fick vi ett diplom också:

Kitten86
2011-06-01 14:46
0

Stort Grattis tille er båda för genomförd kurs! Man ska aldrig jämföra med andra utan se vad man själv åtstakommit från sina egna möjlighet och tidigare kunskap…

Emaljoh4
2011-06-01 14:49
0

#27 Tack! {#emotions_dlg.smile}

Precis!