Shelties och vilda fåglar??
Hej, har ju bara haft sheltie i 2 år nu men har ni också märkt att era hundar blir attackerade av fåglar? Har hänt upprepade ggr på flera olika platser och flera olika sorters fåglar, de störtdyker ner på Robin och försöker jaga bort honom. Min förra hund, en cavalier som levde i åtta år hände det aldrig med och inte med dagishundarna heller eller alla de andra som jag passat och hjälpt till med. Är det för att han liknar ett vilt djur, en räv? Just nu paasar jag mig mycket noga med var jag går för i husen brevid häckar flera fiskmåsar och det är otäckt när de anfaller, jag är rädd att Robin blir skadad. Någon som upplevt samma sak?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Japp, hände min förra sobeltik ofta och nu även min lilla Daisy, men hon jagar i sin tur fåglarna så det kanske är payback :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alldrig varit med om maken!! Vare sig med min sheltie eller tidigare hundar. Men varför skulle fåglar vilja skada/ jaga bort henne? I naturen flyttar ju oftast fåglar på sig när andra, större djur, kommer förbi…
#2 Det är väldigt vanligt nu när de har ungar att de gör utfall. Även mot människor om man råkar komma för nära deras ungar. Ta en titt på detta t ex. 
Vi har gått en omväg nu ett par dagar för på Stafettgatan får ingen vara ifred, varken hundar eller människor, när måsarna har ungar…
Som tur är så har vi inga sådana problem. Men äldsta sheltien tror nog att han är en Spets eller något liknande för han jagar fåglarna och står och skäller på dem i träden =)