Stå samt öron fråga!
Hur lär jag min sheltie att stå snyggt? Eller hur ska de stå på utställningar..? Någon som har bild på hur de ska stå? För så fort jag ställer mig framför henne så sätter hon sig ner.. :o
Hur vet jag om hennes öron skulle behöva tyngder? Ska de stå upp helt eller ska de bara vara lätta? :S Tacksam för svar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har för mig att hennes öron ser rätt bra ut??
Gå in och kika på shellricks hemsida, där har du massa fina vovvar som står korrekt. :)
Har läst nånstans att 2/3 ska tippa, eller så var det 1/3 :P
Hur som helst, försök koppla "utställningsståendet" till ett särskilt kommando och lär henne det, då förstår hon lättare vad du vill när det gäller :) Åt Turbo har vi ex. "Stå fint"
Juste! Är det lättare om jag använder mig av ett uställningskoppel varje gång vi tränar att hon ska stå bra? :)
Jepp, på så sätt kan du få henne att relatera till att när det kopplet kommer på då är det slut med lek o man ska lyda o bete sig! Men börja med väldigt korta pass så hon inte tröttnar o uppfattar det som något negativt när du plockar fram utställningskopplet.
Hej!
Ang. öronen så tycker jag inte du ska sätta i tyngder ännu. När hon står som hon gör på bilden behöver dom inte tyngas ner. Att dom står upp när hon sitter ner har med tyngdlagen att göra. Min Love, som har lite väl tunga öron, får också stående öron när han sitter ned 
Det är först när öronen börjar stå upp när hunden står som på bilden som det är dags att tynga ner öronen. Det kan gå väldigt fort för öronen att ställa sig upp så håll koll och när du ser att öronen ställer sig upp - då kan du tynga ner öronen med tex häftmassa eller också kan du försöka massera ner öronen.
Angående hur man lär hunden att stå fint ska nog inte jag svara på. Jag har inte lyckats lära mina killar detta. Ja, alltså… Mina sheltie-killar 
Lycka till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag började träna min kille redan från det att jag fick hem honom. Till en början tränade jag bara in kommandot jag ville använda, vilket blev stå fint, och jag använde mig också av handsignal. Korta pass och gör det lite då och då både inne, ute, på promenad etc och kräv inte att hon ska stå länge bara att hon förstår. Sen började jag använda mig av just ett utställningskoppel när jag tränade och även att kunna stå en bit ifrån.
Har du möjlighet rekomenderar jag även att gå på någon ringträning, som din klubb (om du är med i någon) säkert annordnar. För att testa henne i en situation med andra hundar etc samt att träna på bord, hantering av andra (som symboliserar domare på utställning) etc.
När jag ställde ut min så gick han jättefint och skötte sig helt exemplariskt! Det kommer nog gå toppen för dig och din pärla ska du se. Oroa dig inte utan njut av valptiden och ha kul ihop…