Någon som vet?
Scenario: En hund attackerar en annan hund och dennes matte blir biten i tumultet.
Om jag har förstått lagen rätt så gäller strikt hundägaransvar, dvs ägaren till hunden står för alla skador den orsakar. Rätt?
Betyder det att alla kostnader ska betalas? Så som veterinär, mediciner, bandage, bensin mm. Även rehabilitering av eventuella rädslor som den drabbade hunden får?
Någon som vet hur det ligger till? Och vad man behöver göra för att göra allting enligt konstens alla regler?
Det första du bör göra, antar jag - vet inte säkert, är att anmäla till polisen. De bör väl förhoppningsvis även ha kunskap om hur man går tillväga för att söka ersättning m.m?
Jag har anmält händelsen men där fick jag inte speciellt mycket hjälp. Ens anmälan blir ju en i mängden, tyvärr. 
Men jag har en dialog med ägaren till den andra hunden och h*n säger att h*n ska täcka alla kostnader. Men frågan är vad som räknas som "alla" kostnader? Vad är rimligt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 De kostnader som behövs för att hunden ska må bra både fysiskt och psysiskt igen hade jag tyckt. Alltså rehabilitering efteråt också..
Den andra hundägaren är skyldig till att både täcka dina läkarkostnader (även rahabiliteringskostnader om sådana kommer) samt veterinär-, medicin- och rehabiliteringskostnader för din hund.
Viktigaste är att händelsen är polisanmäld, på så vis kan inte ägaren till den anfallande hunden neka till att händelsen har hänt. Sedan är det viktigt att för bådas skulle spara alla kvitoon och betalningar som blir gjorda!
Har du frågat ditt försäkringsbolag (både för hunden och det du har dig själv försäkrad i)? Jag kan tänka mig att de kan hjälpa dig med frågorna. Om inte annat är det viktigt att du anmäler din skada till ditt försäkringsbolag också.
Jag har alltid hört, strikt ansvar som hundägare. Har du en försäkring ska den täcka det mesta. resten av utlägg ska du kunna kräva av hundägaren.. Men det heter väl fint att du ska gå skadelös ut ur det hela. ersättningg för faktiska utlägg är okey. Men att ta ut extra före sveda och värk osv.. Tror jag inte du har rätt till. Då får du stämma civilrättsligt. Tyärr är det nog så att många saker kan man inte ta ut, enbart dom faktiska kostnaderna
Det står så här lagen.
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#6 Men är det meningen att det ska gå på min försäkring? Jag har ju ett maxtak på min vilket i värsta fall skulle kunn ainnebära att om det händer något mer under året får jag själv stå för det i så fall. Det kan ju inte vara meningen?
Hunden försäkring ska detn nog tas på. Om den andra ägaren har någon form av "drulle" försäkring ska det kanske gå på den. Men tror att hundens egen ska tas på först..
Men det du skrev om att ta ut för hunden skulle få frmtida med pga att dne blir rädd. Kan jag inte tänka mig att du kan ta ut för. Denb delen måste du nog stämma ägaren och ta det civilrättsligt. Det är skadelös som gäller. Tyvärr..Det är ju inga utlägg du haft för det om man ser det i lagens öga
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det finns delar i vissa försäkringar, t.ex hos Agria, som täcker om ens hund skadar en annan hund (täcker dock endast ett visst antal gånger). Så det kan tänkas att den andres hunds försäkring kan stå för vissa delar. I övrigt är det nog tyvärr såsom medde skriver, att det är stämning civilrättsligt som gäller om inte den andre personen visar sin goda vilja ändå.
Men allt detta borde dina försäkringsbolag kunna svara på, och de kan säkert också prata med den andres försäkringsbolag för att reda ut det. Men var noga med att skadeanmäla dig själv också.
/emma93
Det ska inte tas på din hundförsäkring, det är den andre ägarens försäkring det ska tas på! Din hundförsäkring skulle det tas från om det hade varit din hund som vållat skadan. Så funkar det iaf i Finland..

Intressant att veta även om det var tragiskt det ni råkade ut för.
Har du fått någon klarhet i vems försäkring som täcker vad?
Borde det inte vara hundägarens försäkring till den hund som attackerade som borde täcka de skador "dom" orsakade dig?
Undrar också hur det gick med försäkringsbolagen?
Det slutade med att alla kostnader togs på den andres ansvarsförsäkring. Och det är så det ska gå till.
Men det är vanligare att det går på den drabbade hundens försäkring eftersom det kan direktregleras och kostnader som inte täcks av hundförsäkringen går på den andre partens ansvarsförsäkring.
Nackdelen att ta det på den andre partens ansvarsförsäkring är att händelsen ska utredas och alla kvitton ska skickas in och att den andre måste göra anmälan. Så det kan dröja ett tag innan man får pengarna som man ligger ute med.
Vad skönt att det löste sig, och jätteskönt att det slapp gå via din hundförsäkring så att det inte belastade veterinärvårdsbeloppet för din hund.
Skönt att höra att det är uppredd! Visst är det taskigt att måste ligga ut med pengarna, men som emma93 sa så belastar det ju iaf inte belopp på din egen hunds försäkring.