stå öra
hej! min tjej har nu fått ett ståndöra samt fem lösa tänder, tjejen börjar bli stor :D men, jag har nu försökt med att limma två stycken plåster bitar? Provat två olika lim, vilket lim är bra och funkar?? Måste köpa så fort som möjligt för dessa fäster inte :S
Eller så kan du ju låta hunden se ut som den är född att se ut.. 
#1- vad menar du nu?
Ja om öronen står upp så ska de antagligen göra det.

#1 & #3
Enligt rasstandard SKA shelties öron tippa och det är mer vanligt att man behöver hjälpa till att manipulera öronen än att man inte behöver det. Så tycker du inte behöver dra syrliga kommentarer här om du uppenbarligen inte har bättre att säga? "Har man inget bra att säga, behöver man inte säga något alls." Som Stampes mamma sa… ;)
TS: Jag sätter en tejpbit där vecket ska vara ungefär(så det kommer upp lite på örat) sen en tejpbit nere vid huvudet. Dom limmar jag ihop så att det inte sitter direkt i pälsen och irriterar huden. Man använder textillim och ytterst lite. Sen tar jag loss det och masserar med någon mild kräm med glycerol. Alt. att jag har små duttar häftmassa i tipparna och masserar. Kajsa drar loss när jag limmar, så tycker inte det lockar så mycket. Lycka till! :)
#4 Tack så mycket! Vilket lim använde du ? Märke? :)

Vanligt textillim. Röd tub.
#4 Tycker det är så löjligt bara att hålla på och krångla med en valp bara för att den "ska" ha tippade öron. Avla fram hundar med naturligt tippade öron då. Om det stod i min katts rasstandard att den skulle va svart, inte skulle jag färja honom svart bara för det för han va inte född svart, hans föräldrar var inte svarta så varför skulle han bli svart? Limma, tejpa, tynga ner… För vems skull? Inte för valpens i alla fall.
#7 Nu frågade TS om tips eftersom att hon vill manipulera sin valps öron (vilket jag också skulle gjort). Hade hon velat ha ståndöron så hade hon ju inte bett om tips.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 & #8
NU behöver vi inte bli otrevliga mot varandra!
Visst TS frågade efter tips hur hon kan manipulera sin hunds öron men det är ju inte heller helt orelevant fråga att manipulera/ låta öronen vara…. Visst det står i standarden att en sheltie SKA ha tippade öron, men å andra sidan verkar ju anlagen för att detta ska ske på egen hand att sakta "avlas bort" då allt fler individer behöver "hjälpas" att få såkallat korrekt utseende. Värt att tänka på är att hur många hundar med egentligen fel öopn (dvs korrekta öron via korrigering) finns det inte och ställs inte ut idag (bla). Är den individen mer rätt som representant för rasen än den hunden som inte korrigerats?
Som råd till dig Cassii så vet jag att det finns flera olika, gamla, trådar om just vikter i öronen och korrigering av dessa här på shelti iFokus så som ett tips, sök i arkivet! Finns nog också lika många tips och trix som det finns hundar.
Vill du korrigera din hunds öron så önskar jag dig lycka till med din hund öron då jag förstått att det ibland är svårt att lyckas få dem som man vill!
#4- jo jag vet att sheltiens öron ska tippa naturligt enligt rasstandarden men jag blev så förbryllad över kommentaren i #1 … :)
Jag kör på vaselin, och masserar det funkar kanon :)

#11 Miniderm är super också! :) Och helosan.
#12 Tack så mycket för tipset, ska nog köpa miniderm, tog bara det första vi hade hemma sålänge :)