Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 2964 ggr
Lenekt
0

Farligt att äta lök?

Hej!

Jag har läst här på denna sida och sökt på google angående att det är farligt för hundar att äta lök. Korv och köttbullar verkar vara ett vanligt hundgodis, men det innehåller ju lök. Så jag blir lite förvirrad och vågar inte ge våran Moses detta. Han älskar det och skulle gärna vilja ha, men som sagt jag vågar inte längre. Hur gör ni andra?

Stephanie
0

Jag kan tänka mig att den lilla mängden lök som finns i ex köttbullar och korv inte är någon fara. Däremot ska man inte ge dom lök i större mängder än så.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

PetraKarin
0

Ja lök är farligt för hundar. Det kan orsaka blodbildsförändringar och leverskador.

Rå lök ger jag aldrig till min hund.
Tillagad i små mängder leder inte till några problem men då talar vi om väldigt små mängder.

Jag ger min köpeköttbullar och korv som godis men begränsar mängden eftersom det kan innehålla lök i tillagad eller torkad form.

Vitlök är det många som ger för dess goda egenskaper men då ska man se till att det inte överstiger någon klyfta per dag till större hund och helst mindre än så till små hundar.

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är ingen farlig mängd i köp köttbullar, Detta är ett utmärkt mutgodis om det skulle behövas något extra ibland.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lenekt
0

Okej, tack för svaren. Det känns lite bättre. Jag kommer nog att ge korv och köttbullar i små mängder. Som #3 skriver, bra mutgodis! :)

Rustibuss
0

När jag gör egna köttbullar tar jag inte med kryddor och lök för att våran sheltie ska smaka utan risk

Medarbetare för Welshponny ifokus

NinaToy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag undrar om färsk vitlök är samma sak som vitlök i pulverform? För detta finns ju som tillskott att ge hunden. När jag hade häst har jag för mig att någon sa att det farliga ämnet försvinner om man torkar/gör det i pulverform. Någon som vet?