Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 6866 ggr
Chanku
0

Din hunds namn?

Hur kommer det sig att din hund heter just det den gör? Är du nöjd med namnet eller hade du döpt hunden till något annat nu? 

Finns det någon annan hund i Sverige som delar samma stamtavlenamn? Nu såklart inte kennelnamnet, utan resterande :) Gå in på ssk.se, hunddata och så söker ni på hundens namn. Tänk på att skriva en stjärna före så ni får med alla resultat. Tex *Kissed By Snowman

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

BrightGloria
0

Woody's Bright Gloria   Zelda
Jag ville ha ett namn som började med S ljudet. Stella tycker jag är fint, men min brors hunde hette det. Tyckte även om Sheila men hon såg inte ut som en Sheila.
Tittade runt på internet på hundnamn, såg namnet Zelda. Älskar det namnet, vilket även är namnet på prinsessan i favoritspelet. Passade perfekt. :)
Bright Gloria är det bara Zelda som heter.

**Nodstagårdens Dream Girl   Meya
**Ville inte ha ett namn som började på S ljudet. Ville ha med en annorlunda bokstav som x, y eller z.
Mamma ville att hon skulle heta typ Amy eller Ami. Men jag var inte så förtjust i de namnen. När jag cyklade till skolan så fick jag bara upp Meya i huvudet och jag kunde inte släppa det sedan. Så Meya fick det bli.
Dream Girl är det hundar på 11 sidor som heter, orkar inte räkna.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

sissie
0

Tournais So far So good    Tuva

Fick själv inte välja något för hennes stamtavlenamn.

Tuva fick hon hete just för att jag gillar det namnet.

Totalt finns det 22 st som har samma stamtavlenamn.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Catoma's Kissed By Snowman Pixie

Tycker om namnet Pix och hade bestämt mig för det. Sen började alla övertala mig om att "det skulle vara sååå svårt att ropa". Blev då att jag förlängde det till Pixie. Hon kallas dock lika ofta för Pix som för Pixie. Tycker faktiskt det nästan är enklare att ropa Pix. Nåväl, hon är ju väldigt flickig och då passar Pixie bra :) Det finns inga andra hundar i Sverige som heter "Kissed By Snowman".

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Niini
0

När vi letade hund skrev vi samtidigt upp alla namn vi skulle kunna tänka oss. Sambon fastnade totalt för Turbo när han kom på det o tro mig (!) det gick INTE att diskutera mer efter det Obestämd

Det lustiga var att när vi väl fått tag på en valp så var hans officiella namn Golden Rose Artic Storm. O när vi hämtade honom insåg jag väldigt snabbt att husse valt ett perfekt namn Skrattande

[Malin3033]
0

Mojsans Black Diamond - Ronja. Namnet Ronja har ingenting med hennes stamnamn att göra - däremot har det faktiskt en koppling till stamtavlan iallafall.
Ronja är min svarta diamant, och en kompis till mig som äe juvelerare kunde inte förstååå varför hon döptes om till Ronja - Black Diamond var ju det finaste hon visste. Men lite svårt att ropa. ;) Tänkte först på ett smeknamn på Diamond, typ Dessie. Men sedan hette ju Ronja's mamma Lovis och då var namnet självklart att det skulle bli Ronja. Precis som i Ronja Rövardotter. :)

GuUuLd
0

Frideborgs Keen-Eyed - Hugo

Namnet Hugo var det uppfödaren som valde då hon tyckte att det passade honom väldigt bra. Eftersom Hugo var 4mån gammal när vi hämtade honom och redan lyssnade till det namnet så fick han heta det. Namnet passar honom som handen i handsken :)

Keen-Eyed finns det 4st andra hundar som heter.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Starfall
0

Kazper heter Hightime Hot And Spicy i stamtavlan. Det finns 14 andra hundar i Sverige som heter Hot And Spicy. Dock finns det även ett kennelnamn som är just "hot and spicy" men det räknas inte. Att han heter just Kazper beror på att jag älskar det namnet och hade bestämt mig för att min nästa hund skulle heta just det. Glad Detta namn passar tydligen honom perfekt enligt min kompis som kommer från Tyskland. Hon berättade för mig att man i Tyskland ibland säger "Kazper" om människor/djur som är spralliga och inte kan sitta still. Själv hade jag ingen aning om detta Flört

Love heter Hightime Good Looking Wayne och han är ensam om sitt stamtavlenamn. Love var 4 månader gammal då vi hämtade honom och uppfödaren kallade honom Love vilket han lyssnade på. Så han fick behålla sitt namn Glad Vi hade vissa funderingar på att kalla honom Foxy men det blev alltså Love. Detta beslut är vi mycket glada över nu. Love betyder kärlek och det passar honom helt perfekt. Han är nämligen en stor, hårig klump av 100% kärlek Kyss

Frankie heter Hightime Sweet Talking Frankie, även han är ensam om sitt stamtavlenamn. När han fortfarande bodde hos uppfödaren kallade hon honom Frankie och det fick han fortsätta heta. Tycker hans namn passar jättebra Glad

[Malin3033]
0

Oj, glömde lägga till att Ronja's stamtavlenamn var tydligen väldigt vanligt! Typ 9 sidor på SKK hunddata. Dock var inte alla helt lika… Visste inte att man kunde kolla upp det, vad kul!

Cocos82
0

Frenja's ring my bell (Bell)

Det finns 14 st andra på skk.se som heter så. Bell lystrade hon till när hon kom till mig som 5 månaders valp så det fick hon fortsätta att heta. :)

Maulin
0

Lönnerbergas Quest for camelot

Eddie, som han heter hette så när jag köpte honom så det var ingen tanke jag hade att byta då han lyssnar så bra på sitt namn.

En förutom Eddie hette Quest for camelot på Skk.

SparklingTindra
0

Request Sparkling Rose "Tindra"

Tindra heter som hon gör för att jag tyckte (och tycker) att det var ett väldigt fint namn. Jag hade en hel lista med olika namn redan innan men när vi sen for och tittade på valparna så såg hon ut som en Tindra och då fick hon heta det. Första namnet (förutom Vilda, men det hade redan blivit "stulet" av min moster när hon skaffade valp ett år före) jag hade tänkt mig vad Nova, men eftersom att Tindras mamma heter Nova så kändes det ju lite tjatigt. =P

Det finns 4 stycken till som heter Sparkling Rose i stamtavlan.

Picture Perfect Enya "Enya"

Enyas namn valde jag helt enkelt för att jag tycker att det är så fint. =)

Det är lite svårt att kolla Enyas stamtavlenamn, då det inte går att söka på samma sätt. Alla namn som bara innehåller enya finns med och då blev det ju jättemånga sidor. =D Men det finns i alla fall 34 stycken som heter bara Enya i stamtavlan.

SheltieDog
0

Callvalley's hearts on fire - Elsa

När jag skulle komma på vad jag ville kalla min sheltie, var jag bland många olika namn(orkar inte babbla upp alla). Men tillslut så var jag alldelles trött i huvudet pga att jag tänkt för mycket och inget var sådär perfekt.. Och då sa jag bara till mig själv, hon får kallas Elsa, så får det bli! Uppfödaren hade kännt till en sheltie som hette Elsa och där ifrån kom det namnet med på listan. Jag sökte till ett namn med ett s i, det var det jag ville! Nu ångrar jag absolut inte det namnet jag valde :) Vissa kanske känner någon äldre som heter Elsa och tänker på den personen då. Men för mig finns ingen annan Elsa än min sheltie! =)

MVH Eva, ägare av sheltien Elsa

SheltieDog
0

Oj glömde skk hunddata. Det finns 18 stycken som heter: Hearts on fire.

MVH Eva, ägare av sheltien Elsa

Ressu
0

Poitsu

Poitsu för att jag gillade klangen i namnet samt att det betyder typ grabben eller killen på finska. Då jag träffade honom första gången så påminde han mej starkt om en busig liten grabb Glad

Birasin Change My Life Ressu

Det valde jag för att en sångare som har en av mina favoritlåtar heter just Ressu samt att Ressu översatt är Snobben… Glad

Det finns inga andra med samma namn som Ressu varken i Sverige eller Finland

Spectrolite´s Points On Back Neiti

Det blev Neiti (betyder tjejen / fröken på finska) då vi hade Poitsu samt att namnet passade åt henne, vår lilla fisförnäma fröken Skrattande

Även Neiti är unik i både Sverige och Finland Glad

Hillfire Tri To Be Good Kiira

Jaa, vi var 3st som var inblandade då vi skulle välja namnet åt henne. Vi hade alla några favoritnamn men till slut kom vi alla överens om att det blir Kiira. Detta är första hunden jag har som namnet inte har en viss betydelse Glad

Kiira har oxå ett unikt namn både i Sverige och Finland.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[sheltietjej]
0

Hancock's Mc Kinley Emil

Att Emil skulle bli vår var inte riktigt inplanerat. Mormor känner hans uppfödare väldigt bra. Dom hade en kull på två valpar, en tik och en hane. Tiken skulle dom behålla och Emil tyckte dom att mormor skulle köpa. Dom hade små-kallat honom för Emil. Mormor tyckte namnet var OK och han fick behålla det.
Det finns 4 andra hundar som heter Mc Kinley.

Ösbygårdens Artemis Tess

Tess skulle ha kallats för Tingeling. Mormor tyckte det var långt men fint. Hon tänkte ha ett extra smeknamn på Tingeling så hon skulle kallas för Ling. Vet inte vad som hände för helt plötsligt vart det en Tess.
Det finns 17 sidor med hundar som heter Artemis.

Linndoug's Amazing Grace Diva

Mormor hade länge bestämt att hennes nästa hund skulle heta Diva. Så denna lilla sötnos fick namnet just Diva. Ibland funderar man på om hon verkligen förstår sitt namn. Ojojoj vilken bitchig Diva det här kan vara.
Det finns 15 sidor med hundar som heter Amazing Grace.

Linndoug's Farmer Girl Nova

Mormor vill ha namn på fyra bokstäver. Hon själv kom med förslagen Sara, Meja, Lova och några till. Till slut fick jag hjälpa henne med namn. Kom med förslaget Nova, eftersom att hon inte har något emot vanliga namn.
Det finns 2 andra hundar som heter Farmer Girl.

falkbacke
0

Inez heter Inez för att jag ville ha ett "tantnamn" samt ett namn jag aldrig hade hört på en hund. Nu såhär lite mer än två år senare har jag hört några hundar till som heter Inez men då hade jag inte det. Det stod mellan: Berta, Inez, Lillemor, Tyra, Doris och Eira. Eira strök jag för det hade jag hittat i en dödsannons(kändes inte som att det bådade gott.. hehe), Lillemor var för långt, Doris för populärt, Tyra lät för elakt(Tyra-nn..), Berta hette farmors sura granne. Inez var min systers förslag och det gick igenom ;) Dessutom så hade jag hört att I & S var bra bokstäver i hundnamn och Inez har ju båda två så då tog jag det. Jag är nöjd med det namnet och nästa ska nog heta Kerstin eller Lennart ;D

I stamtavlan heter hon Frostice Miss Mandy. Det fanns 14 andra hundar som också hette Miss Mandy. Uppfödaren bestämde hennes namn men döpte henne efter mig(Amanda=Mandy) :)

[sheltietjej]
0

Nu när de kommit så många nya medlemmar (och Shelties) hit, så vill jag veta varför era hundar heter just så! Skrattande

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min dvärgpudel Zalo fick namnet av uppfödaren då han är född i z-kullen och då ingen i familjen kunde komma överrens om ett namn så fick han heta Zalo. Inget jag ångrar idag…

Lejonluf's Men In Black _River
_Att välja valp är ganska enkelt mot att välja namn på sin nyfunna vän! Visste förts inte alls vad jag skulle kalla honom men tänkte att man har ju ändå ett par veckor på sig att tänka innan det är dax att hämta! Men så satt jag en dag och pratade men en väninna till min mamma och vi kom in på hundar. En lång histora kort så pratade hon om en hund hon hade för ganska många år sen och den hette River. Så fort jag hörde namnet så fastnade jag för det, och namnet stod klart! Inget jag ångrar idag, ett mycket bra inkallningsnamn. Sen har ju alltid kärt barn många namn…

Men In Black finns det 6 hundar, inkl. min, som heter i stamtavlan.

Cassii
0

**Hollyofhazel - Lexie
**

Hollyofhazel är hennes hela namn och har inget med någon kennel att göra eftersom hon inte kommer från någon kennel. Så hennes hela namn är Hollyofhazel, det finns inga andra hundar som heter det. Uppfödaren kallade henne dock för Holly. Först tänkte jag att hon skulle heta Alissa, men det var många som tyckte det var väldigt långt och ett smeknamn på Alissa blir bara fult, typ lissa, och det skulle hon inte passa i. Sen föll det på Holly, men jag gillade det aldrig riktigt 100% så dagen innan vi skulle skriva alla papper satt jag och kolla på Grey's Anatomy (som jag gör varje vecka) och jag har alltid gillat familjen Grey's, Lexie och Merdith. Men Lexie, det kändes bra. Sen ett tag lutade det mot Grace och även Shanti, Tiara, Molly, Alice, Lucy och Izzie. Men när jag väl satt och skulle fylla i alla papper och hon skuttade runt mina ben, jag visste inte innan att man skulle fylla i och skicka till jbv, men då var det första som kom upp "Lexie" o ja då blev det de och hon passar jätte bra idet. Ibland ropar jag även Lex och då kommer hon med.. :)