Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1348 ggr
[hehlenaaa]
0

Hur viktig är kragen?

I utställningsringen- hur viktig är sheltiens vita krage? Med andra ord- föredrar dommarna en sheltie med krage framför en utan?

emma93
0

Jag har jättesvårt att svara på den frågan tyvärr. Jag har hört det sen jag började med rasen för 18 år sen, och har även fått höra det bland Aussies som jag började med för 12 år sen. Över lag upplever många det (och jag antar att det då också inbegriper domare) "flashigare" med hela vita kragar. Men rent teoretiskt borde nog inte en vit krage vara viktigare än resten av hunden. Dvs har du en jättebra hund, exteriört sett, i övrigt så borde inte kragen vara så jätteviktig. Det finns många exempel på hundar i topp på utställning utan att de har hela  vtia kragar. Ta en kik på sssk.org under Årets Sheltie. Där finns bilder på vinnarna i "årets"-tävlingarna. Det är inte övervägande med helt vit krage bland t.ex 2010 års vinnare.

/emma93

PetraKarin
0

Klart alla domare ha preferenser och ett tag nu har det varit väldigt populärt med stora vita kragar.

Men eftersom det inte enligt rasstandard eller så är obligatoriskt kan det gå minst lika bra i ringen för en sheltie utan krage. Min sheltie och hennes kullsyster fick väldigt fina ord av domaren när vi ställde dem vid åtta månaders ålder och de har bara ett par vita strån i nacken. Systern har bläs men Ilsa har inget vitt i ansiktet.