Börjar söka så smått...
Har under flera år varit intresserad av Sheltie, och känner att det snart är dax. Har redan en hund som snart blir elva år gammal :)
Hon är dock mycket pigg och leker som en två åring, inga stela leder och sådant än så länge.
Men känns lite svårt att börja leta. Jag vill först och främst ha en bra relation till uppfödaren och någon som kan svara på mina frågor både förre och efter. och även en uppfödare som följer upp och har syskon träffar med mera :) Tycker det är så mysigt. Min hund jag har nu va ett impuls köp då hon va vanvårdad och bortglömd inne i ett skjul med sin kullsyster blott 16 veckor gammla, så jag har ingen kontakt med dem. (de blev även vräkta) Så vet ej var de befinner sig.
Funderar över att skafa en valp nästa sommar eller året efter det. har ingen bråska.
Jag är ute efter en till enbart sällskap, kanske lite agility om hunden gillar det.
Denna sida verkar så himla trevlig och ha bra kunskap, så om någon skulle vilja berätta lite om första stegen till valpköp och vad man ska tänka på. Tar jag tacksamt i mot råden.
Jag är en tjej som är 26 år gammal och älskar att vara ute i naturen. Tycker det är jätte kul att fotografera och pilla i trädgården. Bor i en stor tvåa med balkong och trädgård. (säljs Shelties till folk som bor i lägenhet?) Kan ju vara bra att veta :)
Ni får gärna fråga om ni vill veta något, vill ju "hitta rätt hund" 
Jag bor i en stor lägenhet och är 15, till mig såldes det sheltie ;) det var många uppfödare jag hade kontakt med.. :) Fråga vad du vill så svarar jag så bra jag kan!
#1 Ok :) bra ju.
Vad hade de för "krav" på dig? (om kan man säga så
)
Vad ville de att du skulle tänka på, typ lite förberedelser och så.
Är säker olika från uppfödare till uppfödare ^^
Jag berättade mycket om mig själv, hur jag bodde och vad jag ville göra, hur dagarna skulle se ut för min hund.. :) Så det blev inte så många frågor från deras sida. Jag ska köra agility och sen lydnad o freestyle på mer hobby nivå. Hon kommer som max bli lämnad fyra timmar per dag varannan vecka o varannan vecka två timmar per dag.. :) Allt är jätte noga planerat.
#3 Haha precis som jag vill ha det :)
Tack för dina svar :D
Hej! vad roligt det låter med dina planer. Angående uppfödare så kände jag likadant, eftersom detta är min första hund var det nästan viktigare att hitta en uppfödare att klicka med än leta särskilda linjer. Och jag fick som jag ville! Är görnöjd!
Så mitt tips är kontakta många, även de som inte har valpar planerade och fråga och be om råd.
När du hittat ett par uppfödare du funderar på försöker du fråga så mycket som möjligt och ha en dialog. En superviktig grej är att besöka uppfödaren innan ni bestämmer något och hos de flesta är detta också ett krav från deras sida, de vill ju vara säkra på att deras valpar hamnar hos någon bra.
Jag bor i en liten tvåa utan balkong och trädgård i centrala stan och det var inga som helst problem att sälja valp till mig. Det är ju utomhus hunden ska rastas och aktiveras och är man intresserad att göra saker med hunden tar man ju sig hemifrån, min tjej är van bussåkare och förutom promenader i hemområdet och klickerträning hemma sysselsätter vi oss med allt möjligt och gör ofta utflykter till skogsområden, hundklubbar, badställen, vänner m.m.
Jag rekommenderar att du läser den här tråden http://www.youtube.com/user/PaulIlsa?feature=mhee#p/f/0/mUCRZzhbHH0
och den här artikeln
http://sheltie.ifokus.se/articles/4d8b18afc5c6a719c8000005-tips-for-val-av-uppfodare#articles-2
Tack PetraKarin för din kommentar. :)
Ja det är jätte svårt att ta första stegen :/
Men jag ska försöka göra som du säger.
Och jag ska kolla länkarna :)