Hjäääälp mig :(((
Hej, igår gav jag min tik ett märgben (ett sånt som man köper på djuraffär, med bacon fyllning), imorse var hon inte sugen på sin mat, jag satt henne i min famn och tog en kula i handen, hon kolla konstigt på mig, jag släppte ner henne och bestämde mig för att om hon inte ätit upp på 20 min så får hon ingen frukost. Men när jag började göra iordning min frukost, så hade hon ätit klart. Skönt tänkte jag, när jag ätit klart och diskat gick jag till vrummet, där började hon hulka på mattan och jag for upp från soffan (fast ändå lugnt), satte mig vid henne, eller först flyttade jag henne från mattan till golvet, där smekte jag henne på ryggen och hon spydde otroligtotroligt mycket (ungefär 2 kvadrat decimeter, o hon är en shetland sheepdog på fem månader!) jag blev jätte rädd, men va ju tvungen att ta bort allt så jag stängde in henne i badrummet så hon inte skulle kunna äta upp det.. Spyan var ganska tjock och röd (antagligen från märgbenet), sen blev hon sitt vanliga jag och vi körde lite shaping o så..
Sen åkte vi till Gärdet och hon fick springa osv..
På kvällen när hon skulle få middag ville hon inte ha, jag gick ut med henne och hon spydde igen.. Rosa och ganska rinnigt.. (Hon har även fått lite foderkulor på dagen idag när vi tränat så hon va inte tom!)
Nu är jag jätte orolig, hennes allmämtillstånd är precis som vanligt, hon dricker.. Men borde jag fasta henne i ett dygn och sen ge kokt ris med fiskbullar i morgon kväll? Eller ska jag försöka med middag igen? Borde hon vara allergisk mot märgbenet eller va det gammalt? (Hon åt ett sånt för två veckor sen o då inga tecken..), kan det vara hennes foder? Hon har dock haft detta i två och en halv månad utan att visa några tecken på sånt här. Hon äter; Magnusson Meat & Biscuit Junior..
Tacksam för all hjälp! :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch, inget roligt… Jag har också varit med om att Elsa spytt upp hela maten nästan, fast efter det brukar hon må bra. Men när Elsa mått dåligt har vi gett henne kokt ris vatten eller majsvälling har vi också köpt, det ska vara bra för magen. Men jag har inte direkt några mer tips.. Kändes bra att skriva något iaf.
MVH Eva, ägare av sheltien Elsa
Tack så mycket för att du tog dig tid att både läsa och skriva! Hennes allmäntillstånd är ju bra, men gillar inte att hon spytt.. Borde jag fasta henne eller prova med hennes middag igen?? :/ För har inte tillgång att köpa välling just nu eller köpa ris.. Har ingenting hemma :(
Jag skulle låta magen vila under natten å kanske pröva med frukosten imon igen. Hoppas det blir bättre!!
http://beautywithsofia.wordpress.com/

Okej. Hur många gånger har du testat att ge henne maten? Det kan ju vara värt ett försök till fast jag vet inte riktigt. Hon gillar och äta annars eller? För om hunden inte är ett jätte mat vrak kan ju det göra situationen värre antagligen..
Testat två gånger.. Tror jag vilar magen, för hon var även lite lös i magen.. Hon äter som en häst annars, hon brukar äta allt.. :/

Ja det låter nog som en bra idé att hon får vila nu
Åt hon på benet eller bara köttet? Flisade benet sig så det kan ha fastnat någonstans eller retat magen? Dricker hon vatten som hon ska?
Håll koll på hennes tillstånd, verkar hon må bra så är det nog ingen fara. Kolla tempen så att hon inte har feber och titta på slemhinnan (tandköttet i munnen) vilken färg den är. Den ska vara fint rosa, inte illrosa eller vitt (men tänk på att precis vid läppen kan den vara lite ljusare). Tryck med fingret och se om färgen återgår snabbt till rosa igen- då är hon ok. Nyp i hennes hud i typ nacken lite försiktigt och se om det drar ihop sig snabbt igen, ligger fliken kvar en stund så är hon uttorkad och ska tas till veterinären.
Fasta henne och ge henne snäll mat dagen efter (ris, fisk etc.) eller hennes egna mat i små portioner under dagen. Du kan även prova ge henne sparris, ifall hon fick i sig en benflisa.
Nu kanske hon har blivit bättre men tänk på att det jag skrivit ovan är den normala proceduren om hunden kräks och/eller har ätit något olämpligt. Så fort hon mår sämre, ex. vill inte leka, verkar ha ont, blir rastlös etc. så tar man dem till veterinären.
/Dijana som har haft en kräk-hund som jämt äter oläpliga saker länge nu.
#7 Tack så mycket! Hennes allmäntillstånd är bra och idag är hon otroligt pigg. Hon busar och leker hela tiden. Hon fick endast i sig fyllningen, inget från ben. Hon fick några kulor till frukost och dom åt hon glatt.. Jag antar att hon är okej nu, ska kolla avföringen sen o se så den inte är lös längre också..
Tack så mycket för din bra-iga text! :)