Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 3846 ggr
Kitten86
2011-06-23 21:49
0

Spannmålsfritt foder

Har funderat på att byta till ett spannmålsfritt foder ett tag och håller på att kolla runt på olika alternativ. De jag funderar på är Taste of Wild och Acana.

Är det någon som känner till märket Acana? Någon som testat detta foder?

Kanske någon annars kan tipsa om något annat bra spannmålsfritt foder…?!

Belethien
2011-06-23 22:43
0

Acana är inte spannmålsfritt.

"Fritt från vete, råg, majs och gluten – de ingredienser som oftast associeras med matsmältningsproblem – ACANA innehåller istället regional frukt, grönsaker och ångad Albertahavre"

Plus att det finns ris i fodret. Orijen är bättre med högre kötthalt och inget spannmål men dyrare.

Jag förstår däremot inte varför man vill ta bort vete men behålla en stor del vegetabilier?

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

SparklingTindra
2011-06-24 05:53
1

Acana innehåller 29% protein (Adulten) det är inte särskilt lite.

Belethien
2011-06-25 10:56
0

Menar du 29% animalie protein? För protein-halten i sig är ganska ointressant i detta sammanhang då växter också har protein. :)

Orijen har ration 80 % kött- 20 % vegetabiler- 0 % spannmål. Acana har däremot mycket lägre köttprocent och en mycket högre spannmålsprocent. På hemsidan står det 55% kött, alltså är resterande 45% en pytte liten andel vitaminer/mineraler/andra ämnen och resterande är spannmål + vegetabiler. På ingredienslistan är kycklingmjöl 40% först (mjöl kan då vara ben, fjädrar och annat "skräp" och fodret har alltså då bara 15% av det andra goda fina färska som annonseras ut på hemsidan!). Däremot är nästa ingredienser "havregryn, färskt kycklingkött, ärtor, brunt ris". En stor andel vegetabiler därav det finns mer havre än färskt kycklingkött och ris och ärtor har en stor andel!

Alltså är det varken spannmålsfritt som TS vill ha och i mitt tycke helt onödigt om man vill ha fördelen med spannmålsfritt.

Meningen med spannmålsfritt är att hunden vanligtvis ska få en diet som närmare liknas det "naturliga" vilket ska då vara en hög kötthalt och låg andel vegetabiler, eftersom många stämplat spannmål som något dåligt för hundens matsmältning (och ofta felaktigt talas om att många hundar är allergiska mot det då det istället är vanligen kött, mer specifikt nötkött som är boven). En naturlig diet är inte att ersätta med vegetabiler, blir precis samma sak om att ge spannmål som utfyllnad, vilket gör att hela poängen blir lost och fodret är bara dyrt i onödan när hunden ändå upplever detsamma i matsmältningsväg, men kanske till och med tillgodgör sig fodret sämre eftersom spannmål har en hög smältbarhet till skillnad från många andra vegetabiler.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Kitten86
2011-06-25 18:21
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, tack. Mycket bra, tänkvärd, information att tänka på. Finns det något mer spannmålsfritt foder än Orijen? Det finns mycket foder på marknaden, men mycket få spannmålsfria…

Sofiatinnert
2011-06-26 16:50
0

Kolla in James Wellbeloved jag är riktigt nöjd med det fodret =)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Belethien
2011-06-27 01:00
0

#4 Det är ju litet av ett problem just detta med spannmålsfritt: stärkelse som finns i spannmål är en kanon energikälla och det blir svårt att ersätta utan att det kostar multum. I Orijen finns det fortfarande ex. potatis som utfyllnad utöver köttet, hur bra det är jämfört med spannmål kan man undra.

Det är ganska snålt med spannmålsfria foder överlag vad jag sett. Finns flera som utannonserar sig som spannmålsfritt men det visar sig att det finns ex. havre, diverse klisorter eller liknande. Orijen är i särklass det bästa i just spannmåls-aspekten. Annars, har du funderat på färskfoder? Finns många sådana sorter som är utan ren spannmål i utan istället ex. vetekli (som är en biprodukt av spannmål), ex. http://www.nordichundfoder.com
Färskfoder är smakligt och jag skulle gärna gett det till mina monster om jag inte satt med en sketen studentfrys på 3 cm i diameter.. ;) Annars finns det även BARF där man själv delvis lagar mat åt hunden. Lär man sig vad man ska fodra hunden med så skulle det vara ett kanon alternativ, givet att man har plats i frysen. Då kan man själv mixa och matcha och hålla koll på vad hunden äter.

Frågan är ju lite mer varför du ska ha spannmålsfritt. Är hunden känslig/allregisk går det ju inte att kompromissa med färskfoder. Om det däremot är att du vill ge hunden en bra diet så kan du känna dig lugn med att färskfoder har en mycket liten andel av kli + att det är ofta ångkokat eller processerat på ett sådant vis att upptaget förbättras! Många hundar får förbättrad päls, aptit och ork efter att de ätit färskfoder :)

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Kitten86
2011-06-27 21:45
0

Främst vill jag ge honom spannmålsfritt av den anledningen att jag vill ge honom en bättre kost. Och hittar jag inget bra spannmålsfritt så får jag väl försöka hitta ett med så låg spannmålshalt som möjligt istället och kompromissa lite.

Jag har inte direkt möjligheten att ge färskfoder eller BARF. Ett alternativ annars, även om det är mycket dyrt, är fodret K9 som på sett och vis är BARF foder fast i "torrfoder form".

JAg får helt enkelt fortsätta forska! TAck för alla inlägg och synpunkter. Kommer någon på något mer så skriv gärna…..!!

PetraKarin
2011-06-28 10:07
0

Ja K9 verkar spännande. Jag skulle aldrig betala så mycket för ett frystorkat foder dock. Då köper jag hellre färskfoder, verkar bättre godare och mycket billigare om man ser till dagsgivan. Även om jag har minimal frys, jag känner andra med minimal frys som ger färskfoder, de köper bara en låda åt gången och tar man ut korvarna ur lådan kan man styva det rätt bra.

Jag fick faktiskt ett foder prov på K9 på mässan i januari, ungefär som två gråa mjöliga bajskorvar. Jag gav lite i den vanliga maten då och då eftersom jag ändå ger uppblött mat och Ilsa gillade uppenbarligen det. 
Men till och med hon som stod i montern tyckte det var för dyrt att ge som helfoder och rekommenderade att kombinera det med BARF.

Jag planerar att fasa över Ilsa på Standart. Det är ett foder med få och bra ingredienser. Orijen verkar bra och är ju spannmålsfritt men dyrt och väldigt många olika ingredienser. Standart har bra kötthalt och är majsfritt och har ris som enda spannmål.

Belethien
2011-06-29 07:52
0

Det är värt att tillägga att Standard är ganska starkt för många hundar och att man måste fasa över mycket lungt. Jag har hört att det inte passar flera hundar och så har det som sagt fortfarande en hög spannmålshalt, ris är den största ingrediensen i fodret.

Men på plussidan så är det Svenskt kött och definitivt bättre för miljön än ex. Orijen som är importerat från Kanada.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

PetraKarin
2011-06-29 08:33
0

#9 Ja precis det stämmer, hundmagarna kan bli rätt chockade av ett foder som Standart så även tillverkarna rekommenderar en lång överfasning, minst 4 veckor.

Jag tycker ris är mycket bättre än andra svårsmälta spannmål i större del som de flesta billigare hundfoder består av.

Ja visst är det najs att det är såpass svensktillverkat :)

Emaljoh4
2011-06-30 11:46
0

Moa blev stenhård i magen av Standardt. + att hon åt dåligt.

Rekommenderar Orijen.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Sofiatinnert
2011-06-30 12:21
0

http://wellbeloved.se/ingredienser.html Kolla in vad du tycker om detta foder jag e gör nöjd med det :)

NinaToy
2011-06-30 21:43
0

Jag har precis bytat från royal canin till orijen adult. För att jag som du vill ha spannmålsfritt. Min kastrerade tik har lättare för att hålla hullet med orijen, trots att hon får lika mycket som innan. Dessutom tycker jag att storleken på kulorna passar perfekt till min sheltie. :)

Kitten86
2011-07-02 19:13
0

#12 & 13

Jag ska ta mig en titt på både orijen och james wellbeloved, båda tror jag dock kommer bli svåra för mig att få tag på då ingen av djuraffärerna här säljer dessa foder…
Men i värsta fall får jag börja beställa hem foder via nätet!

Sofiatinnert
2011-07-02 19:58
0

Jag vet ett plejs som säljer det både i affären å på nätet :) kan pm om du vill :)

Kitten86
2011-07-04 16:30
0

Låter bra Foten i munnen