Fix ideer?
Har en sheltie på 18 månader som får fix ideer som jag ser på det iallafall! Hon vill inte gå ut med min sambo när jag är hemma då springer hon till mig och vägrar gå ut , han får lyfta ut henne ! 2 av 10 ggr följer hon med han ut självmant . Likadant med maten hon vägrar äta när han är i samma rum när jag är hemma ! när det inte gäller att gå ut och äta så älskar hon honom leker gärna och gillar att ligga och mysa med honom ! Är jag inte hemma är det inga som helst problem att äta och gå ut med honom !
Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det ?

Låt honom göra alla de sakerna mer med henne än vad du gör. Låt honom ge Penny maten, gå på flest rastningspromenader osv. :) Är nog bara en fas!
Fast det är ju det han redan gör :S han ger maten varje gång men då vägrar hon äta och mat måste hon ju få i sig ! Han går numera ut med dom varenda gång dom ska rastas bara för att hon ska vänja sig förut gick det ju bra så det är därför jag bara tror det är en fix ide !
Men jag kankse ska gå ut medans han ger dom mat ? för då äter hon ju om inte jag är hemma då kan han stå i samma rum eller vad tror ni ?

Ja, prova med det? Du kan ju gå ut i/på trappen eller nått medan han ska ge maten? "Gå hemifrån" liksom? :)
Ja det var det jag tänkte om jag skulle testa ! Sambon mår rätt dåligt av det här när han tror penny hatar honom ! Och nu sista veckan brukar han gå ut minst 1 gång per dag med enbart penny och busa lite för att visa att det är jätte kul att gå ut med honom
Min tös var likadan och är fortfarande lite så. Matte är bäst. Men min sambo får gå ut med henne numera och ge henne mat osv. Det är bara att hänga i och ignorera beteendet förr eller senare accepterar hon att han också går ut med henne och ger henne mat. Och att vara konsekvent, viktigt att man inte går in i situationerna och hjälper till. Bättre de får klura ut en gemensam strategi. Annars kommer hon tro att det hjälper att krångla. :) Bara en tanke: ni kanske ska kolla lite efter vilka signaler som ni ger henne. Shelties är som alla vallhundar signalkänsliga. Han kanske är dominant i sitt kroppspråk eller ger henne andra signaler som hon reagerar på? Det går också över i så fall, de brukar lära sig vad husse och matte menar fast de inte pratar hundspråk. :) Åter igen är min tik inte alltid helt säker på vad husse menar och blir osäker och kommer till mig för stöd. Vilket innebär att hon sitter i mitt knä och försöker kommunicera med husse som sitter bredvid. När de är överens flyttar hon över till husses knä. :)
#5 Det här med signaler vet jag inte riktigt ! Det har gått bra förut det är senaste veckorna som hon börjat krångla ! och skulle det vara för att hon är osäker så skulle hon nog inte alls följa med honom ut som hon gör när inte jag är hemma! Men det är absolut en tanke att titta efter!
Det här med matte är bäst känner jag igen men han har ju alltid fått gå ut med henne tidigare ! Kan det ha med löpen att göra? hon är på väg in i löpen!
#6 Men om det inte har varit några problem tidigare så har det säkert inte med signalerna att göra i alla fall. Det är inte omöjligt att det är hormonerna som spökar eller åldern överlag kanske?
Visst vore det bra om de kunde prata med oss?