Öka föremålsintresse!!
Min kille gillade att kampa mycket när jag köpte honom för 1,5 år sedan. Han riktigt morrade och jag kunde typ slänga runt honom med leksaken. Det har försvunnit och jag vet inte varför, kan vara min andra hund jag hade då som var större och brukade rusa på honom så hon kanske dämpade honom på något vis.
Han kan kampa en kort stund nu men mycket lugnare. Han har svårt att ta tag i leksaken nu, bara gäspar ibland när jag håller de framför honom. Inte intresserad om jag drar den på golvet heller. När han är riktigt uppspelt brukar det vara lite lättare men oftast springer han bara ifrån mig, jaktlek?
Kastar jag något springer han efter det men slutar innan han är framme vid leksaken.
Tips på vad man kan göra? Vill så gärna leka med min hund:)
Han är väldigt försiktig när han tar saker i munnen.
Min hund hade noll föremålsintresse. Nu har hon ett helt okej föremålsintresse, godis slår fortfarande allt men det funkar som belöning och för lek. 
Det jag gjorde var att köpa en nu leksak. Sedan lekte jag själv med den så hon såg men utan att hon fick vara med. Sedan efter några dagar klickade jag in leksaken. Började med att hon nosade, sedan att hon tog den i munnen och tillslut för att hon kampade.
Efter det leker hon och kampar med mig även med andra leksaker.
Men eftersom din hund har kampat tidiagre ska du kanske ta en titt i munnen och ryggen så han inte har ont någonstans. Jag hade besökt en veterinär för en kontroll allra först.
Ja, han är ju väldigt försiktig med saker i munnen.
Kan väl inte skada att kolla om det är något.
Ska göra som du gjorde och så får vi hoppas intresset tar vid igen.
Fler tips?
Om intresset plötsligt försvunnit skulle det kunna vara smärta i mun eller hals. En koll av tonsillerna kanske? Jag tycker att jag ofta läser om hundar som drabbas av det.
Annars kanske det som du säger är din större hund som fått honom lite avtänd. Är den andra hunden med när du försöker kampa med honom eller har du provat att ta ut honom på ett neutralt ställe där ni två är ensamma?
Min tjej har stort förmålsintresse men tycker bäst om att leka jage med leksakerna så jag har försökt bygga värde i att leka med mig och komma tillbaka med leksaken, jag har mest använt klickerkloks metoder då de har sån härlig filosofi för lek och träning. Kolla på http://klickerklok.se/, där finns många bra tips i artiklar, filmer och blogginlägg.