har lite funderingar...
Hej jag har skaffat en sheltie valp för 1 ½ vecka sedan. det är min första hund så jag har några funderingar.. hon är nu 10 veckor..
första veckan gick det jättebra att ha henne lös, men dom senaste dagarna så springer hon ibland iväg en bra bit, vågar nu inte ha henne lös där jag bor eftersom jag bor ganska nära en trafikerad väg. jag belönar henne varje gång hon kommer till mig. något mer tips vad jag kan göra?
såklar är hon inte rumsren än, och jag vet att det kommer ta ett tag, men jag är nyfiken när era hundar blev rumsrena?
hon är en väldigt kräsen hund, det ända godis hon gillar är köttbullar, men det är ju inte så bra för henne att äta det hela tiden.. nån som också har en kräsen hund som har något nyttigare godistips?
kommer säkert med mer frågor senare:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, grattis till din nya vän! Var rädd om din valp och håll henne borta från vägen, av egen erfarenhet går det fort när de ser något kul på andra sidan. Skaffa en bra y-sele ställbar i och med att hon växer och sätt en lång lina på, då får hon aldrig chansen att lära sig att det går att sticka från matte. Finns massor att läsa om linträning på nätet och i böcker.
När det gäller godis rekomenderar jag torkat kött, kalkon, lamm och kyckling brukar den kräsnaste hund gilla. Köp inget färdigt godis med socker eller färgämnen i. Onödigt mycket spannmål brukar det vara också. Utan köp torkat eller torka själv i mikro eller ugn.
Lycka till!
Min valp är likadan men hon ska valla bilar, mopeder, cyklar och dylikt så det är koppel på. Jag testade faktiskt med y sele idag med långkoppel och det funkar helt fantastiskt :) är super nöjd faktiskt :) Hon är näst intill rumsren (är 13v) jag går ut efter mat, lek och efter att hon vaknar de gånger de händer olyckor så är det för att vi inte varit tillräckligt observanta, men hon håller sig hela natten vilket är underbart. Det godis hon får är foder kulor och korv hon är lite kännslig när det gäller annat så hon får bara det ibland för att vänja magen ( bara nån bit då och då) du kan torka bl.a. Blodpudding i ugnen tror det är på 50C i några timmar beroende på om du vill ha en kletig insida eller inte, jag har hört att detta är populärt :)
http://beautywithsofia.wordpress.com/

Jag har också en hund där trafiken har varit ett problem som rör på sig snabbt. Men nu när hon är vuxen har vi kommit till det stadiet där hon kan tillomed gå fot när en bil kommer och det är en stor framgång! Så om ni har problem när ni går vid vägar så försök på alla möjliga viss få kontakt med henne så bilarna försöks kopplas bort. Men ha hunden aldrig lös vid trafik, det är att riskera för mycket tycker jag, som de andra säger är nog sele väldigt bra!
MVH Eva, ägare av sheltien Elsa

Dock går det nog i alla fall så småningom att ha lös inom ert område hemman, med träning brukar det fungera bra sakta men säkert (använd lina i början om det behövs). Fast aldrig nära nära är det jag vill säga.
MVH Eva, ägare av sheltien Elsa
Som godis så rekommenderar jag att prova: kokt kyckling/kalkon, knackkorv, kokt/torkad lever eller annat kokt eller torkat kött av något slag.
Vår yngsta sheltie var supernenkel att få rumsren. Hon gjorde bara sina behov inne någon enstaka gång, medan den äldsta var superjobbig att få rumsren.
Om du bor nära en hårt trafikerad väg skulle jag inte rekommendera att "testa" och kolla om hon lyder, utan skulle träna upp kommandona stanna och kom, helst på inhägnat område var valpen kan vara löst för det är inte samma sak som att träna i koppel. Sedan när kommandona verkligen sitter så då börja träna på andra platser.
Under träningen är det så att hon ignorerar dej så försök göra dej så intressant som möjligt (var inte rädd att bete dej lite knasigt) för att åter rikta uppmärksamheten till dej =)
det är inte bara vid vägar hon nu springer ifrån mig, och jag har testat alla möjliga ljud och rörelser, gömma mig, springa ifrån m.m för att få hennes uppmärksamhet, men hon kommer bara ibland.. jaja det gäller väl att träna träna träna! vet ingen bra inhägnad man kan träna i, men ska fortsätta att leta, och jag har nu inskaffat mig en långlina.
tack för alla tips!
Jag var nere i djuraffären förut och letade efter nått bra naturligt godis, typ torkat kött hittar en del till hund men de e jätte hårda så jag går och kollar på katt avdelningen och hittar torkad kyckling och anka och de är mjuka så jag köpte dom och klippte dom i små bitar och Pixie ääääälskar dom =) så de kan jag rekomendera. De är av märket Planet pet society =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
När jag tränar valpar ser jag alltid till att de aldrig får tillfälle att lära sig att något annat är kul. Matte ska vara roligast men hur lätt är det att vara roligast om det finns hundar att springa fram till, saker att lukta på, fåglar att jaga? Hon självbelönar sig till tusen om hon får hitta på en massa annat- inte är matte kul då!
Håll lillan kopplad eller i lina tills hon lärt sig att man ska vara hos dig. Träna inkallning när ni är runt stängsel eller inomhus där DU kan kontrollera miljön fullt ut. Lär henne "kom" ordentligt. Ropa, locka och se till att belöna med något riktigt smaskens när valpen kommer till dig, lek pip och beröm massor! Exempel på gott godis är lever som du kan rosta i ugnen själv tills det halvtorkar och slutar bli kladdigt, kyckling och andra nyttigare matrester som blir över. Se till att variera och ge massa nytt hela tiden så att hon inte tröttnar.
När du väl känner att hon kan kom så får du prova ute med lina, låt någon kompis vara med och "störa" ex. gå förbi medan du ropar in. Kommer inte valpen kan du prova dra lite försiktigt i linan så att hon reagerar på att du är där och sedan ropar du glatt kom och berömmer. Gör inget obehagligt ryck eller liknande när du drar, bara lite försiktigt! Sedan när ni kan detta steg så kan du prova ta av linan. Tränar du in detta rätt och håller på såhär ett tag (det tar inte någon dag utan ni får träna träna träna!), belönar massor, så har du snart en hund som du kan ha lös :)
Jag tycker att ni gett väldigt bra tips allihopa men vill ändå lägga till en sak.
Tänk på att inte ropa kom, namnet eller vad du nu vill ha för inkallningskommando före hon vet vad det betyder. Då lär hon sig att det inte behöver betyda något…
Jag lärde min nosduttar i handen först och när hon var på väg mot min handflata i full fart ropade jag kom och belönade ordentligt. Sen när jag gjort så ett par dagar ropade jag det precis innan hon skulle börja springa osv. På så sätt får kommandot alltid lyckat resultat. För varje gång kommadot ropas/sägs utan rätt efterföljande beteende försvagas det och för varje gång det lyckas förstärks det.
Jag ska säga att min hund inte är någon lydnadschampion och kommandot kom fungerar inte med stora störningar ännu. Men jag försöker ALLTID tänka på att hunden inte kan förstå vad jag vill om jag inte har lärt henne det.
tack för alla tips!
tänkte berätta lite hur det går för oss. inkallning går ganska bra, där inte det är trafik för nära släpper jag henne och hon kommer nästan alltid. men ibland när hon är jätteleken vill hon inte alltid lyssna, men springer inte heller inte utanför mitt synfält. så jag är mycket nöjd, kommer såklart fortsätta träna hela tiden!
matlusten har också ökat lite, och om jag verierar godiset varje dag så är hon oftare inresserad, har också märkt att hon äter dåligare när det är varmt.