skinka eller kalkon?
har testat allt möjligt att ge min valp som godis, det ända som hon är intresserad av är skinka och kalkon (pålägg). hur nyttigt/onytting är det?
Mycket salt i skinka.. Tycker hon inte om blodpuddig, leverpastej, korv eller köttbullar? ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
blodpudding leverpastej och korv gillar hon ibland, men det går inte att motivera henne med det. köttbullar gillar hon, men blir dålig i magen av det.. hur e kalkon då? är det också mycket salt?
Fast köttbullar, leverpastej och korv innehåller lök. Så det är inte så värst nyttigt det heller egentligen. Själv tycker jag att det är väldigt svårt att hitta bra färdigt godis det är alltid nått som är mindre bra. Antingen för salt, för mycket socker eller så är det lök i. :/ Det återstår i stort sett bara att göra eget godis. Då vet man i alla fall vad det är i. Men det är ju inte alltid man hinner eller tänker på att det behöver göras nytt.

Är det lika mycket salt i kokt skinka?
Det handlar om såna små mängder salt/lök, så jag personligen tror inte att det är någon fara om man belönar med det om det inte handlar om extrema mängder varje gång.
Prova att torka blodpudding i ugnen.. I småsmå bitar, eller köp såna här "korvar" som är för hundar, i mina är det typ 95% kött om jag minns rätt.Min hund ääälskar dom.. Här är annars lite recept på eget gjort hundgodis;
VETEFRIA HUNDKEX
Du behöver:
* 7-8 dl korn- eller rågmjöl
* 2,5 dl majsmjöl
* 2,5 dl havregryn
* 3,5 dl varm buljong
* 0,5 dl olja
* 2ägg
* 2,5 dl riven ost
* 1 tsk vitlökspulver
Blanda havregryn och olja. Häll över varm buljong och låt blandningen stå i 10 minuter. Blanda i de övriga ingredienserna och arbeta samman till en deg. Kavla ut degen centimetertjock på ett mjölat bakbord. Skär ut kex och lägg dem på en bakplåt.
Grädda i 150 grader i cirka 1 timme.
Stäng av ugnen, men låt kexen stå kvar för torkning, gärna över natten.
HUNDKEX MED FILMJÖLK
Du behöver endast detta:
* 1 liter filmjölk (ljummen)
* 1,4 kg vetemjöl
* 1 dl majsolja
* 1 msk honung
Blanda filmjölk, matolja och honung.
Rör ner mjölet till en fast deg. Forma till kakor.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter tills kexen är svagt bruna.
Sänk till 100 grader och torka kexen i några timmar.
Lång torktid ger hårda kex.
Det går att byta ut filen mot vatten till hundar som inte tål mjölkprodukter.
VEGOKEX
Du behöver:
* 7 dl hackad persilja
* 1,25 dl rivna morötter
* 1,5 dl riven ost
* 2 msk olja
* ca 6dl grahamsmjöl
* 2 msk havrekli
* 2 tsk bakpulver
* ca 1,5 dl vatten
Blanda persilja, morötter och olja för sig.
Blanda mjöl, kli och bakpulver för sig.
Blanda med varandra.
Späd med vatten lite i taget tills det går att forma en deg. Arbeta någon minut.
Kavla ut i centimetertjockt. Ta ut med kakmått. Lägg på plåt och grädda i 150-200 grader i 20-25 minuter.
HUNDKEX PÅ GRÖNSAKER
Du behöver:
* 1 dl ärtor
* 1 dl rivna morötter
* 1dl majskorn
* 2 dl grahamsmjöl
* 2 dl vetemjöl
* 2 dl vete- eller rågkross
* 2 dl hönsbuljong
* 2 msk olja
Mosa ihop grönsakerna (mixer) och blanda i resten till en deg.
Verkar den för kladdig, ta i mer mjöl.
Gör små platta kex (som en 5-krona) och lägg ut på bakplåtspapper på en plåt.
Grädda i 225 grader i 15-20 minuter. Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar i minst en timme.
Förvara i tättslutande burk i högs en vecka.
Går även bra att frysa.
Så länge du inte övermatar din hund med skinka så finns det ingen anledning att oroa sig. Kalkon är väl det som är mest magert men annars är det samma sak.
Som med all träning kan en hund överleva på en skinkbit ganska länge. Du behöver inte låta henne äta skinkan varenda gång hon gör rätt, det räcker om du håller den mellan tumme och pekfinger mot hennes mun så hon får smaka men inte äta upp med jämna mellanrum. Så behöver du inte oroa dig för att hon ska vräka i sig en massa onyttigheter.
Hej, det finns ju light mjukost på tub med skinka? Då kan hon slicka lite lite varje gång, kanske ett alternativ. Många hundar gillar även andra smaker på mjukosten. Smidigt att ge också!
Vissa hundar är tyvärr kräsna :(
Min verkar föredra olika godisar på ute- och inneträning, tyvärr, och för svårare saker och mer störning (typ andra hundar) funkar bara det bästa. Men det är hon som ska motiveras och det är mitt jobb att motivera henne.
Vi jobbar en del med "lekträning", alltså vi skapar mer värde i lek och leksaker och regler runt det. Får man det att fungera kan man hitta leksaker i allt och överallt, belöningstillfället blir alltså inte förstört bara för att man glömt köttbullarna eller kampskinnet, hunden kan uppskatta att kampa med kopplet, få hoppa upp och greppa en pinne eller bära en bajspåse.
Jag använder torrfoder från provpåsar som "enkelt" godis (just nu eukanuba, hills och pedigree valpfoder) och kött och halvfabrikat som bättre godis. Det jag ger och gör till Ilsa är bland annat torkad blodpudding, köttbullar, ost, rått kött, falukorv, kokt kyckling, kokt fisk.
Rester (ej kryddat eller stekt) och bortskurna bitar som annars hamnar i papperskorgen är perfekt att spara i en låda i kylen och ta fram när jag vill be om något svårare eller kanske klippa klorna.
Jag försöker undvika lök, salt och socker men tycker att det är okej tillagat i små mängder eftersom att jag förutom vid störningsträning ger jag bitar som är ett par millimeter gånger ett par millimeter. På så sätt kan man träna många små pass om dagen och även låta det slinka ner en och annan större bit utan att man är rädd att det gör stor skillnad på hundens totala intag.
#5 tack för recepten, testade hundkex på grönsaker, men det var tyvärr inte populärt, ska testa nått mer recept nån dag. har även fått en bok av min mamma med massa recept.
Tack alla för era tips, verkar som för varje dag som går ökar hennes aptit:)
http://www.happytails.se/index.php?option=com_content&view=article&id=182&Itemid=141
Här har du lite fler recept =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/