Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbilder
Läst 5125 ggr
PetraKarin
0

Veckans bild v. 28

Veckans bild blir på två turkiska sötnosar

Som ni kanske vet finns det en hel del lösgående och ferala hundar och katter i Turkiet och andra medelhavsländer men när jag var i Side (nära Antalya, turkiska kusten) förvånades jag över hur välmående katterna såg ut. Visst, de var många över allt och framme vid borden för att fånga rester men var trevliga och med fina pälsar och ögon. Det var tydligt att vissa av dem ingått i kasteringsprogram (avskuren örontopp).

De flesta hundar hade halsband på sig och såg också fräscha ut. Även om de strosade fritt och det sällan var tydligt vem deras ägare var gick de aldrig fram till andra hundar eller människor.

De här kattungarna på bilden tillhörde kolonin som bodde på området till vårt hotell och lekte varje morgon utanför vår balkong, under sin mors vakande öga.

emma93
0

Åh vad söta! Vad skönt att de har kastreringsprogram och att det verkar funka.

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Viken härlig bild!

Men mycket och enormt intressant text till. Låter ju toppen som emma93 skrev, Hoppas du hade det helt underbart på din semester.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

PetraKarin
0

Ja alltså det där med kastreringsprogram var min egen gissning. I en kurs jag läste pratade vi mycket om detta internationella kastreringsprogram, där man skär bort en bit av örat på katterna (ger dem inget obehag då det är ett rent snitt och katterna redan är under bedövning m.m.) för att man ska kunna veta vilka katter som ej ska tas in igen. 
Det var ingen som talade om för mig att Sidekatter ingår i detta program men varför skulle vissa av dem ha exakt sådan öronsnibb annars? ;)
Däremot så var det en som pratade om katthemmet. En bit bort från Side finns ett kattstall (kan ju vara där de kastrerats) som tar in katter från ett stort område. Sen släpps de ut eller rymmer och många av katterna tar sig till just Side eftersom det är så mycket turister och allt som hör till där.