Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 5030 ggr
vafh
0

Rädd för gungbrädan

Både jag och Juno är nybörjare på det här med agility, men personligen tycker jag att det går ganska bra och Juno älskar det…

Med undantag för gungan..

Det gick bra i början, men så såg han en annan hund "också nybörjare" som blev jätterädd för gungan och nu vågar Juno nästan inte gå upp för den.

Tror i alla fall att det är orsaken.

Vad göra?

Vania och Juno

Ronja06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det hela handlar om motivation. Hur har ni tränat vippbrädan hitils?

Det enda tipset jag egentligen har är träna,träna,träna. Belöningen ska gärna även vara extra god för detta hinder. (ex. vanligt godis för vanliga hinder - och sedan kanske ugnsbakad blodpudding för vippbrädan)

Är hunden osäker - tvinga inte. Utan öka motivationen och shejpa in rätt. Låt hunden inte "falla ned" från vippbrädan, och inte heller gunga den ordentligt i början. Jag delade in vippbrädan i tre "tränings sektioner" när jag lärde Viggo.

• 1. En där jag motiverade honom att springa ut till kanten av gungan och sedan belöna honom där. (OBS! Gungan ska INTE tippa ned. Utan ska på  något sätt hållas uppe. Antingen igenom att någon håller i den, eller att man sätter något som håller upp den) Därefter plockade jag av honom, och gjorde samma sak igen.

• 2. Sedan gjorde jag en svårare sektion där hunden helt enkelt placeras på en redan "tippad" gunga. I slutet. Beroende på hunden så gungar man den upp och ned i olika takt. Och belönar ständigt med godis för "gungandet". Många hundar ogillar just farten i "tippandet". Därav öka motivationen till att detta skall ske. Ännu ska inte vippbrädan slå i marken hårt. Utan enbart gungas. Hoppar hunden av så lyft på den som om ingenting har hänt.

• 3. Därefter en "smäll" sektion. Denna ska tas med ytterst försiktighet. Här behöver man en medhjälpare. I börjar är det helt enkelt att man försöker assosiera "smällandet" med något roligt. Medhjälparen tippar gungan så att den "smäller" i backen. (dvs - har man den perfekta gungan kommer denna smäll nästan garanterat att komma precis vid hunden sedan). Och under tiden går handlern och leker med hunden på lagom avstånd. Viktigt är dock att tänka på att inte gå för nära i början, utan cirkla runt. När hunden ignorerar ljudet och istället koncentrerar sig på uppgiften så närmar man sig vippbrädan tillsammans. Et.c. Tillslut ska man kunna stå och "smälla ned" vippbrädan själv och hunden ska stå antingen oberörd eller galet taggad bredvid.

Dessa tre jobbar man på skiftande. Dvs. att man tränar gärna alla tre under samma träningspass. Dock korta stunder hela tiden. Tråka inte ut hunden!! Utan detta är något som man verkligen ska se fram emot!

När hunden känns säker. (och nej, det tar inte bara ETT träningspass. Utan flera!) så kombinera ihop 2+3. Sätt hunden på Vippbrädan och släpp den ned i marken. Belöna ständigt. I början ska dock inte vippbrädan vara så långt ifrån marken. Utan räcker kanske med 5-10 cm över mark först när man släpper. Öka gradvis tills vippbrädan kan vara nästan högst upp.

Sektion 1 brukar jag syssla med längre tid. Eftersom hunden måste ha full motivation framåt på den.

När alla dessa bitar känns som de sitter på plats. Och man ser att hunden är MOTIVERAD att gå till vippbrädan. DÅ testar man att göra hela vippbrädan.

Viggos vippbräda tog 6 månader att få på plats. Och det är den bästa jag någonsin har tränat in! Han är gaaaalen i vippbrädan nu.

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Hmm.. Insåg nu att jag antagligen har den mest komplicerade vippbrädeträningen man kan tänka sig. Men ja.. det funkade för oss iallafall - jag ska göra precis detsamma på min Yim när han har åldern inne ;)

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Inte komplicerad, perfekt! Efter att Ronja hade blivit rädd för gungan arbetade jag precis likadant. Det var super att du skrev ner allt, så slipper jag ;)

vafh
0

Tack,

har varit ute på klubben idag och ffick nästan exakt samma tips där.

Han blev lite tryggare redan

så nu är det väl bara att träna, träna ,träna ….

Vania och Juno

Belethien
0

Man kan gå i den andra änden och låta hunden själv smälla vippen i backen INNAN man låter den stå på vippen och släppa den. I min mening blir hundarna mycket modigare om de själva tippar vippen i början än om man sätter dem på vippen och tippar och börjar så.

Håll vippens ände(den som ska tippa ned) en bit från backen och sedan be hunden lägga tassarna på vippen (som en target) och sedan släpper du vippen så att den går i backen. Så får hunden själv möjlighet att trycka ned vippen i början utan att behöva stå på den. När man gjort så tillräckligt många gånger så blir hunden inte längre rädd för smällen och då kan man börja sätta hunden på vippen som de andra beskrivit ovan.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain