Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 3394 ggr
TheLook
2011-07-04 15:19
0

Blixt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I helgen var jag på rasspecialen nere i Borås. det var en tjej där som tog kort på hundarna i ringen med blixt och fick en ordentlig utskällning av flera personer… Tydligen får man inte fota med blixt på rasspecialen. Varför?

Hoppas verkligen inte att det är av den anledningen som jag befarar…

Ronja06
2011-07-04 15:45
0

Jadu, det var en bra fråga. Själv fotar jag utan blixt på utställningar. Men en gång så frågade jag en dam om jag kunde få fota hennes sheltie (med blixt) på en utställning fick jag ett svar som jag inte väntade mig.

Nämligen att det var givetvis OK att jag tog en bild med min kamera (hon ville jättegärna att jag sedan skulle skicka den till henne) men då fick det verkligen INTE vara med blixt. Lite paff blev jag faktiskt. Vet att man inte ska fota med blixt i agilityhallar av anledning till att hundarna kan bli "bländade". Kanske samma i utställningar också?

Har faktiskt ingen aning om varför, vet inte heller någon speciellt anledning för det utöver att hundar kan bli bländade.

Vad hade du för anledning i tankarna TheLook?

Mvh Emelie Förlägen

Niini
2011-07-04 15:50
0

Undrar va det kan handla om då. Hoppas nån vet så vi får reda på :)

emma93
2011-07-04 16:30
0

Så märkligt. Har ingen aning om detta.

medde
2011-07-05 09:51
0

Det här var nyt även för mig att höra. Men kan man lägga det förbud? Att göra en rekomendation är en sak,men förbud. Någon som vet?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

emma93
2011-07-06 11:10
0

Kan det vara så att domaren bett om att det ej skall fotas med blixt? Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara väldigt störande att bli bländad när man på så kort tid skall bedöma alla hundar.

Ronja06
2011-07-07 13:20
0

Det här tillfället då jag skulle fota så var hunden inte ens nära ringen.

Mvh Emelie Förlägen

Rustibuss
2011-07-08 13:17
0

Hej jag har hört av flera personer att man kan fota med blixt och får Sheltien röda ögon eller ett rött öga har den CRD. Kan detta vara en anledning eller? Är anledningen att Sheltien blir rädd är det ju märkligt för alla har väl fotat sin egen hund?

Medarbetare för Welshponny ifokus

SparklingTindra
2011-07-08 14:53
0

Det har nog ingenting att göra med CRD, alla hundar (och människor) kan få röda ögon på foto..

Niini
2011-07-08 15:14
0

#7-8 Precis, röda ögon har väl nog mer med fotografen att göra ;)

NinaToy
2011-07-09 09:22
0

Det var märkligt. Jag har själv inte fottat shelties på utställning men brukar alltid fota chihuahuorna, och har aldrig haft någon som påpekat om jag velat fotta med blixt. Det känns tyvärr som att utställning för många är på liv och död och absolut inget får gå fel.. Kanske tävlingsnerver hos vissa som går ut på den stackars fotografen?

Ronja06
2011-07-10 15:20
0

Nu tänker jag rent allmänt. Men tänk OM det används något slags prepparat i vissa hundars pälsar? Som kanske inte känns, men kan synas av starkt kvickt ljus? Har ingen aning… Men jag har ju hört talas om att det finns hundraser som vissa utställare "fuskar med". Exempelvis igenom att färga hundens päls ljusare ex.

Mvh Emelie Förlägen

TheLook
2011-07-11 20:14
0

Pratade med en uppfödare inom rasen ang detta och hon bekräftade det jag befarade… Att det är för att vissa hundar framförallt sådanna som är väldigt åskrädda förknippar blixten med en blixt och sedan kommer åska och blir då nervös. Enligt henne var en sheltie en så känslig ras att det var inte konstigt om den blev rädd/nervös av en blixt från en kamera… och en hund som blir nervös skulle då inte visa sig riktigt i ringen om någon tog kort utanför med blixt…

Själv tycker jag det är fruktansvärt, en hund som inte klarar av att bli fotograferad för den är så enligt mig "dålig mentalt" kanske inte skall vinna någon utställning heller :/ Utställning är ju trotts allt en avelsmerit och jag anser då inte man borde avla på mentalt "klena" hundar..

emma93
2011-07-11 20:20
0

Oj, det har jag aldrig hört. Jag har haft en hund som blev skotträdd (pga min egen dumhet med att lämna henne inomhus ensam när vi gick ut och sköt fyrverkerier precis utanför). Hon blev så småningom också rädd för åska och fyrverkerier och förknippade blixtar och fyrverkerier med själva smällen. Men hon var inte ett dugg rädd för kamerablixtar utan älskade att posera framför kameran. Det är ju jättehemskt om hundarna inte klarar av fotograferande ens.

PetraKarin
2011-07-11 21:56
0

Jösses, ja det låter lite väl extremt.

När jag var aktiv inom hästeriet var det vanligt att vi bad publiken att låta bli att fotografera med blixt, särskilt inom voltige då vi stod på och krumbuktade oss flera personer på hästryggen även om det alltid var stabila och trygga hästar vi använde… 
Och jag vet att man på vissa större event ber publiken tona ner kamerablixtar och applåder.
Men då är det ju flyktdjur med annorlunda synfält vi talar om!

En hund som inte klarar av kamerablixtar utan att bryta ihop har nog inte på utställning att göra, utan borde få vara i lugn och ro i sitt hem.
Däremot kan jag förstå att man kan tycka kamerablixtar är störigt när man är nervös och kämpar för att hålla hundens fokus. Det kan för många hundar vara mycket att kolla på under utställning ändå.

Ronja06
2011-07-11 23:11
0

Det där var ju bara förskräckligt!

Och jag tyckte min Ronja var rädd för ljud… Denna hund jag önskade fota med blixt (men inte fick) var till och med en rätt så vinstrik hund. Med säkerhet en hund i avel alltså… Förjäkligt rent ut sagt.

När en hund är så skotträdd att den till och med reagerar på en kamerablixt. Så är det ruskigt illa. Ja, jag kan inte med ord beskriva hur ledsen jag blev av att läsa det du skrev TheLook. Jag älskar sheltien som ras..

TUR att det finns uppfödare som arbetar MOT sådant här och har BRA avelsmaterial.

Mvh Emelie Förlägen

emma93
2011-07-12 09:34
0

Jag får känslan av att det också skulle kunna bero en hel del på nerver hos utställarna och rädslan för att något skulle kunna inverka negativt på ens hunds prestation. Jag har aldrig sett någon sheltie reagera så för kamerablixt och då har jag ändå ställt ut i många år. Är det verkligen så vanligt? Saker har ju tyvärr en tendens att förstoras upp i hundvärlden och kanske är det ett fåtal handlers/ägare som inte vill låta sina hundar fotas med blixt, men det är ändå de som då uppmärksammas.

Ressu
2011-07-12 11:46
0

Jag har heller inte varken sett eller hört om att sheltien skulle reagera på kamerablixten. Jag har själv oxå en som är otroligt åskrädd och skotträdd (pga av olycka som valp) men aldrig att han skulle reagera på en blixt. Och under alla dessa år man har åkt omkring på utställningar och dyl har jag aldrig sett en hund som skulle ha reagerat på en blixt. Dock har jag sett många hästar som gör det, men det är ju en helt annan sak =)

Sedan finns det ju ännu en sak att ta i beaktande speciellt med stora uppfödare med framgångsrika hundar så det kan ju helt enkelt vara så att de inte vill ni ska ta en bild av deras hund då de inte kan vara med och redigera vad som visas och inte visas (alltså deras hund inte är till sin fördel, förstår ni hur jag menar?)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

emma93
2011-07-13 09:11
0

Det sistnämnda som Ressu skriver har också slagit mig. Och så finns det också många som inte vill att deras foton hamnar på Stallet osv, men det har ju inte med blixt att göra förståss:)

falkbacke
2011-07-13 22:47
0

Jag tänker lite som #11 Ronja06, att de har något förbjudet i pälsarna - t ex något puder eller nåt liknanade. Som flera nämner, om de inte tål en kamerablixt så ska de inte heller vinna något på utställning!

emma93
2011-07-14 10:52
0

Fast jag tycker nog ändå att man skall skilja på vad man är där och tävlar för. Jag kan förstå vad du menar #19, men utställning är ju inte ett test huruvida hunden klarar blixt eller inte. Eller om ägare, domare, publik eller hundar blir störda av blixtar. Jag är ganska övertygad om att Shelties inte är mer känsliga för blixtar än andra. Och vinnande hundar "måste" ju stå ut med blixtarna som används på alla inomhusustsällningar när de blir placerade i stora ringen;).

Det är en kostsam historia med utställning och hård konkurrens i ringen, långa resor, dyra boenden, mycket förberedelser och då är det inte så konstigt om ägare kan känna sig på spänn och tycka att blixtar och fotografer kan komma för nära och störa om det är bedömning. Men jag har som sagt inte varit med när något sånt har hänt, men jag kan tänka mig att det kan vara så. Om jag var domare skulle jag själv tycka att det störde då jag lätt blir bländad och tappar fokus när det blixtrar runt mig.

Jag kan också tänka mig att hundarna mycket väl klarar blixtar men tittar till dit blixten kommer, och är man då i bedömning vill man ju allt annat än att hunden tittar till.

Därmed inte sagt att något är rätt eller fel agerat från något håll, utan jag tror bara innerligt att Sheltien klara kamerablixtar bra i de allra, allra flesta fall. Om inte annat vittnar ju alla bloggar och hemsidor om att hundarna är vana att bli fotade:).

emma93
2011-07-14 10:59
0

Glömde tillägga. Det är ju en minst sagt upptrissad stämning på de flesta utställningar, och vår ras har oftast flest anmälningar av alla raser. Inte sällan mer än dubbelt som den som har näst mest anmälda. Så jag fortsätter att stå på mig om att Sheltien över lag inte har kass mentalitet. Det skulle ju inte kunna vara så många anmälningar då. Att det förekommer hundar med dålig mentalitet, visst, men jag tror inte att hundar som har riktigt dålig mentalitet klarar av att vinna gång på gång i utställningsringen. Det håller helt enkelt inte i längden.

/emma93: en envis "tant" som tycker mycket bra om den ras vi har, den klarar det mesta som vi hittar på.

Kaffebönorna
2011-07-17 11:01
0

Jag har aldrig hört talas om någon sheltie som varit rädd för kamrablixtar men kan förstå att det kan vara störande när man står inne i ringen och ska tävla precis som emma 93 skriver.

Jag har en dotter som tävlar i teamåkning i konståkning och när de tävlar är det inte heller ok att ta kort med blixt eftersom det "stör" åkarnas koncentration om det blixtrar runt omkring. Jag är ganska säker på att ingen av åkarna i laget är åskrädda och reagerar på blixten därförFlört

//Coffee Bean's Kennel

http://www.coffeebeanskennel.se

Belethien
2011-07-17 11:22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Orsaken till att jag hatar blixt och varför jag tror att man inte ska fota med blixt på uställningar:

Såhär ser min dam ut nu så fort hon hör kameran fokusera. Jag får bara konstiga kis-bilder på min hund nuförtiden. Nog för att hon är snipig i vanliga fall men hon ser ju efterbliven ut. Vem vill ha sådana bilder på deras fina utställningshund? ;)

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Belethien
2011-07-17 11:29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser ni hur ni kan förstöra en framtida utställningshund som jag gjort??

Oskyldig

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

emma93
2011-07-18 09:19
0

#22 Hi hi, nä det vore hemskt om vi hade så åskrädda ungdomar på tävlingsbanorna:).

#23 Den bilden är ju superskön! Sådär gör min fröken också. Helt klart en anledning till varför man inte få blixtar framför hunden i bedömning.:)