Hur klipper ni?
Såg i en annan tråd, att det var en som klippte i kragen på hunden, och den andra visst inget om detta. Så jag tänkte det vore bra att ta detta i en tråd, hur alla sköter sina sheltie till utställning samt till vardags.
Så hur klipper ni hemma till vardags och då även då innför en utställning? vore intresannt att veta då, vi kan lära oss mycket. Ta gärna upp från topp till tå!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det jag klipper på Tindra är håret, som sticker ut åt alla möjliga håll, runt öronen. Sen så klipper jag tasshåret mellan trampdynorna och det som sticker ut runt tassen. Och så klipper jag haserna. Sen klipper jag inget mer. =)
Jag brukar klippa Ronja runt öronen, för att få bort allt hår som sticker ut hur som helst, så att hon inte ser så vildvuxen ut, utan så att det ser mer vårdat up. Jag klipper även runt tassarna och under på tramdynorna, då när jag klipper runt tassarna så gör jag så att de ser rundare ut, och även att de inte sticker ut massa hår. Klipper runt trampdynorna för att det inte ska fastna grus och liknande.
Sist klipper jag hasorna, och då enligt en engelska typen.
Detta är både till vardags och utställning.
Jag klipper Ronja runt öronen, precis som #1 & #2. Jag klipper även runt tassarna och får bort "tofflorna" som hon ibland har. Klipper även hasorna.
Mvh Emelie 
#2 Vilken är den engelska typen? Den när man klipper sådär "snett neråt" eller när man klipper så att det är "bredare i mitten"? Hoppas att du fattade vad jag menar, jag är inte så bra på att förklara =P

Jag klipper inte Zigge särskillt noga bara till vardags. Då får man ha lite för långt runt tassar åå så (: Men det hinner ju inte växa ut alltför långt innan det är dags att klippa igen ändå ;) Annars inför utslällning klipper jag runt öron, kring tassar och ben. Med vanlig och effileringssax, dock bara effileringssaxen på benen och öron ;)
Mvh Ellenfyrkant
#4 på den amerikanska typen låter du hasorna ha lång päls ända ner till tassarna, enligt den egnelska klippningen ska det vara kort ungefär 2-3cm upp innan det långa håret. vet att Ronja06 har visat en jätte bra länk tidigare på skillnaden! Ronja06…..? 

gud vad det är mkt att hålla koll på, hoppas ozzi blir typ 40 cm så jag slipper ställa ut, haha.
#6: Här är länken. Jätte mycket bra "klipp" tips, och skillnader. http://hem.bredband.net/copperville/showtips.htm#forberedelser
Mvh Emelie 
#8 Tack Ronja06, det var just den länken jag menade!
Haha ahaa, jag tänkte på bakhaserna. =P Smart jag är

vi klipper öronen, både i och runt på tippar och "fjärilarna" som mamma kallar det, vilket är det som står ut åt alla håll. Hasorna bak klipper vi som halvmånar längst benet, kragen klipper vi lite för att få mera fluff. Vi klipper även tassar, trampdynor, och veck mellan tass och ben.sen kan det hända att vi klipper stopet för att få ett rakare.
Jag klipper hundarna runt tassarna, mellan trampdynorna, och på frantassarna klipper jag från trampdynorna upp till sporren. Jag låten pälsen vara ca 1 cm där. På baktassarna klipper jag hela hasen, låter pälsen där vara ca 1 cm. Runt öronen har jag inte klippt, men efter att ha sett länken ska jag nog testa det:)
#11 hur klipper du kragen samt stopet?

hmm, svårt att förklara! vi har testat det från en bok… men jag kan ju kanske scanna in just dom sidorna i våran scanner så ni kan få tips också!
#14 skulle ju vara super duper snällt!

japp kan ju även rekomendera hela boken! The illustrated guide to Sheltie grooming vilket bara innehåller hur du gör iordning din hund och är på 130 sidor ca. Dock kan jag ju säga att den är enligt amerkanska klippningen! Vilket passar fintfint enligt mig :)
#16: Låter som en intressant bok! 
Mvh Emelie 

#7 Det går att ställa ut de också :D
Mvh Ellenfyrkant

#17 den är väldigt bra! Den innehåller allt från hur nosen skall fixas till hur du borstar upp svansen osv. Sen är det även några sidor om dur du borstar upp på utställning för bästa resultat!
#19 Ska ni ha några hundar till älvsjö?
#19 Hur nosen ska fixas? Det finns väl inget att fixa på den? Förutom om hunden har tandsten eller nåt. =P

#21 haha, konstigt nog har jag för mig att det står hur man skall klippa håret runt nosen!!

#20 Tror inte det, dock skall vi till WDS om allt går som det ska, är ju anmälda och så iaf!
#22 Jaha, det kanske är vissa som klipper bort morrhåren. Jag har sett folk på utställningar som har klippt bort dom bland annat på Cavalierhundar. =P

#24 har sett det väldigt mycket på Sheltie också! Men har för mig att i boken stpr det hur man klipper håret och inte morrhåret typ.

Klipp inte bort morrhåren på sheltie, utan klipp öronen tassarna och hasen, när själva utställningen är så duschar man med vatten och borstar mothår sen försiktigt tillbaka, duscha lite till och låt hunden skaka sig efter det, pälsen brukar bli jättefin efter den behandlingen. prova hemma lite före.
Skulle aldrig för mitt liv klippa morrhåren på sheltie. Det är ju helt onödigt att klippa nånting i ansiktet på dom. Dom finns ju där av en anledning och när inte resten av ansiktet ska klippas så klipps inte dom heller. =P
Kan inte riktigt få mig en bild i hur det skulle bli snyggare med lite nosklipp, nej, jag håller mig nog till "det vanliga".
jag har ingen sheltie, men det finns ju dem som klipper dem korthåriga. Sök på google bilder, shetland sheepdog korthårig, första bilden. Jag tyckte det var ganska gulligt. Fast det är ännu finare med långhåriga! :)
jag vill också ha en sheltie :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#29 Det är inte lämpligt att klippa ner en sheltie då pälsen skyddar mot kyla såväl som värme. Bara ovetande människor gör detta.
Mvh Ellenfyrkant
Nej jag vet. Jag bara skrev att det fanns det :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#30 Ovetande kan kanske vara hårt att säga i det stora hela. Då det finns faktiskt folk som klipper ned av en viss anledning. Vi har haft detta upp förut på sajten, vilket orksakade rabalder.
Vi kan tycka att det är fel men att kalla folk så gott som "dumma" känns inte rätt-.
jag håller med båda.