Sheltie i stan/city?
Hej!
Hur reagerar era hundar på klassiska stadsmiljöer? Exempelvis: promenader i stan/city fullt med restaurangos, människor och bilar, när man åker buss eller om man sitter på ett kafé med hunden? Är de nervösa eller fungerar det bra? Såg en sheltie häromdagen på ett kafé, som satte sig under bordet när vi gick förbi. Kändes som en klassisk "reserverad" hund som ville undvika kontakt, men utan att uppvisa rädsla - är era shelties också så?
Menar givetvis inte de tätaste shoppingstråken med en enorm mängd människor och liten gåyta (för där bör hundar inte vistas i vilket fall, enligt min mening).
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, Min sheltie försöker få kontakt med så många som möjligt!! Restauranger är svåra att passera det luktar ju så gott! När jag sätter mig ner så hoppar han upp i knäet och gosar, när det passerar någon går svansen extra mycket och han hoppas på att någon ska hälsa på honom. Jag brukar vila nacken här och var och halvligga, då vet han att det blir en längre stunds vila, då somnar han tätt intill gärna med huvudet på ett ben eller en arm som att han ska vara säker på att vakna när jag reser på mig.
En annan sak som är kul att studera är min shelties beteende när vi åker tåg. Han vill helst att alla ska hälsa på honom då njuter han. Men ibland är det ingen som tar kontakt då kan han stirra på en person tills den råkar titta på honom och då går svansen mycket och när personen tittar bort igen så slutar den vifta och han gnyr lite. Sen gå svansen igen när personen råkar titta igen eller gå förbi. Detta har lett till att många har frågat om man får hälsa. Självklart kan jag säga till min sheltie att lägga sig ner och koppla av men ibland är det kul att se honom när han sitter på golvet vid mina fötter eller ännu hellre i knäet hur han beteer sig för att få som han vill.
Turbo håller sig gärna väldigt nära när vi går inne i centrum. Mest för att han är rädd att bli trampad på när det äör mycket folk. Annars när vi sitter på torget o sånt så nosar han gärna omkring.
Men då bor vi också 1,5 km från kärncentrum så man kan väl säga att han är en stadshund ;)
Jag vet inte än eftersom att jag inte har en än men jag kommer träna den mycket med att vára lugn och så bland folk och så..
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Bor väl inte direkt i någon storstad, men min sheltie är inte miljökänslig. Vi har dock ända sen hon var liten åkt runt ganska mycket, så hon har fått se en del så hon är van vid stadsmiljöer.
Däremot kan hon vara mörkrädd, något som jag själv har fört över på henne hehe… ;) Hon tycker att det är värre om man möter en människa ute på promenaden än om man är mitt i stan där det händer massor hela tiden :P
Hon brukar reagera på folk på kvällarna, säkert också för att jag går och spänner mig när det kommer någon sent på kvällen när man är ensam ute och går. Jag försöker träna bort det och det går riktigt bra faktiskt! Har börjat "lura" henne att det är någon vi känner genom att säga "vem kommer?" så fort jag ser att någon närmar sig. I början sa jag bara så när jag skulle gå och möta någon kompis eller så, så då blev hon nyfiken när jag sa så för att hon visste att vi skulle möta någon hon kände. Så nu har jag börjat säga så när vi möter okända också, så istället för att bli ängslig så blir hon nyfiken när det kommer nån gåendes på kvällarna =) Ojdå, sidospår, hehe! Var bara tvungen att dela med mig lite av min lyckade träning ;)
#4 bra träning :) tror att jag kommer låna det om min blir så :D
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#5, ja än så länge går det bara bra! gör så :)
Jag bor ute på landet med mina hundar och jag har alltid åkt in regelbundet med hundarna till stan, speciellt under valp tiden, och gått på promenader och så. Har suttit på diverse uteserveringar vid både fik och restauranger och det har aldrig varit något problem - min sheltie älskar att titta och spana på alla människor även om han kan vara lite skeptisk om någon, för honom främmande, vill hälsa (dvs röra honom). Över lag gillar han främmande kvinnor bättre än främmande män.
Han har alltid fått vara med på/ i diverse olika situationer från redan ung ålder och älskar att få vara med!