Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1086 ggr
Ressu
0

Vad gör en bra hundägare?

Vad tycker ni det är för egenskaper som gör en till en bra hundägare?

Borde man införa ett såkallat "hundkörkort" eller är det bra som det är nu? Här i Finland har det varit på tal om att ska man ha en stor hund så ska man bli tvungen att gå en utbildning, men är det så att man har ett störra ansvar då man har en stor hund än en liten?

Vad tycker ni?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

PetraKarin
0

Jag kan ibland tycka att det vore bra med hundkörkort eller att man har någon form av kontroll för att visa att man sköter sitt hundägarskap. 
Men då kommer vi till frågan vad som ska krävas och vem ska kunna bestämma det? Det är ju så himla individuellt, både för hund och hundägare.

Och sen skulle det inte idag vara genomförbart med ett hundkörkort eller dylikt, vem ska utföra "proven"? Vem ska bestämma hur proven ska se ut? Vad händer om man misslyckas? Med vilka medel ska allt detta bekostas? Från vart ska vi hitta "inspektörer" till detta?

Jag kan förstå att de funderar över körkort främst för storhundsägare. Givetvis är det lika stort ansvar att äga en liten hund och givetvis ska man se till att ha kontroll över sin lilla hund också. Det är ingen undanflykt att ha något litet och gulligt som beter sig illa. MEN, vi kommer aldrig ifrån att en stor hund kan göra större skada och skrämmer fler än vad en liten hund gör. Tyvärr.

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med #1
Detta är ju en ganska knepig fråga…. Visst tycker jag att man borde införa någon form av "hundkörkort" ungefär som att man får göra ett kunskapstest och bli godkänd på den/de raser som man tänkt sig att köpa/ äga. Detta för att alla hundägare ska vara medvetna om vad det är för hund de äger och vad just den rasen besitter för kunskaper/ talang/ mentalitet etc. Sen ska uppfödare kolla så att de som de ska sälja till innehar detta "körkort" och att annars får de inte sälja till den/de personerna utan att det får repressalier.

Men sen är det ju det med vem som ska vara "ansvarig" för att dessa tester ska utföras, och vad är det som ska krävas av en hundägare etc.

Michaela-N
0

Hundkörkort låter idiotiskt tycker jag.

En bra hundägare är en hundägare som bryr sig om sin hund och gör det bästa för hunden.

Sofiatinnert
0

Det är en lite knepig fråga faktiskt för även om man vill det bästa för sin hund ( vilket jag hoppas man gör) så kan okunskap ibland ställa till det en hel del. Som sagt en knepig fråga.

http://beautywithsofia.wordpress.com/