Anmärkning på CEA
Sitter här och tittar runt hos olika kennlar..Har bestämt mig för att skaffa min första Shelti….
När jag gick in på SSSK:s valpförmedling idag hittade jag en kennel i vårt område som hade just en sådan valp som jag skulle kunna tänka mig.. (kön och färg). Plötsligt slog det mig att en av föräldrarna till valpen hade anmärkning på CEA.. Läste lite om detta även det på SSSK.. Hur ställs det i vidare funderingar om det senare visar sig att min valp också har det? Är det rätt att avla på sådana eftersom det kan vara ärftligt? Hur skulle ni ha resonerat (både som köpare och kennel)? Tacksam för svar..
Är du säker på att det stod CEA? Då jag köpte min Ronja hade hennes mamma CRD så det stod på annonsen. Istället för "CEA u.a" utan istället "CEA ej u.a" CEA ej u.a betyder ofta CRD.
"e: Sunny-Hill's Power Play CEA u.a PRA u.a
e: Queedy's Princess Daisy CEA ej u.a PRA u.a
Du har troligen läst om CRD också gissar jag på eller?
Stod det CEA ej u.a på ena mamman/pappan där? Troligen lider någon av mamman/pappan av CRD och troligen inte CEA. Men mejla/ring uppfödaren och fråga om du är osäker. Även om Ronjas mamma hade CRD fick ingen annan av valparna det i valpkullen. Så CRD vet man ännu inte om det är ärftligt eller inte. Det är iallafall helt ofarligt.
Mvh Emelie 

Jo jag är helt säker på att det stod CEA med tillägget ej u.a.. Menas det då att hon mamman har CRD och är det i så fall ofarligt?
okej, men då är det troligen så att mamman har CRD. Men om man är osäker är det ändå bäst att höra av sig till uppfödaren och fråga. Det gjorde vi med Ronja så att vi var 100% säkra.
CRD är helt ofarligt. Man får fortfarande avla och ha med hundar i utställningar m.m. Och det påverkar inte heller synen negativt. Läs mer om CRD på sssk hemsida. Under kategorin "Hälsa".
Mvh Emelie