Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 4265 ggr
Arrowhead
2011-08-10 23:12
2

Lättlärd

Funderar på lite saker, skulle gärna vilja ha en sheltie! Dom är så fina och verkar va riktigt underbara hundar :)
Så hur ligger de till, e rasen lättlärd? Hur ligger de till med pälsen, sköta ofta? Är den öppen för alla eller trivs den bättre med familjen? Skällig/tystlåten
Hur e psyket? Berätta ni som vet, vrf ska man skaffa en sheltie? :)

Cassii
2011-08-11 00:44
0

Jag kan bara svara utav egen erfarenhet :)

e rasen lättlärd? Allt är väldigt inviduellt, men min tjej är otroligt lättlärd och matglad (o kampgalen!) därför är det även väldigt lätt att få henne motiverad.. Hon har varit lättlärd sedan jag fick hem henne, men dock mer snabbtänkt nu än när hon var liten :) Hon blir nästan galen (kryper på väggar, springer som en tok osv..) om hon inte får sina dagliga träningspass.. O då kan vi gå i två timmar, leka med boll osv.. Men icke, efter ca. två timmar är hon på benen igen.. Dock blir hon väldigt trött av att vara med hundkompisar :)

Hur ligger de till med pälsen, sköta ofta? Pälsen är otroligt lätt, räcker med att borsta igenom hela hunden en gång per månad, men dock oftare bakom öronen och armhålorna.. Annars blir det tovor.

Är den öppen för alla eller trivs den bättre med familjen? En väldigt inviduell sak, min tjej gillar och trivs allra bäst jag är i närheten då struntar hon i om vi är med flera, annars blir hon lätt pipig och "mammig".. Det spelar då ingen roll att de andra i familjen är hemma.. Min lilla pipflicka, men vi håller på att träna bort detta. Men rent generellt sett så ska hunden vara reserverad (absolut inte rädd) för främlingar och väldigt kärleksfull mot dom som den känner.

Skällig/tystlåten Min är endast skällig om hon får kolla på när en annan hund tränar, när vi leker eller när vi tränar.

Hur e psyket? Min sheltie har ett stabilt psyke, förstår dock inte riktigt frågan..

Berätta ni som vet, vrf ska man skaffa en sheltie? :) Jag personligen kommer aldrig att kunna leva utan en sheltie vid min sida. Det är en ras som jag älskar över allt! Så mysiga, lättlärda, pussiga, trogna och allt positivt du kan komma på. Något jag gillar är att den är förarvek, så det gäller positiv förstärkning och man behöver knappt höja rösten.. Dock finns det undantag :)

Nu är min sheltie, en tik på sex månader :)

Bilder kan du se på: Clexie.wordpress.com :)

Sofiatinnert
2011-08-11 11:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan också bara utgå från min egna erfarenhet med min lilla byracka=)

e rasen lättlärd? Pixie är väldigt lättlärd när man har rätt motivation tycker inte hon att motivationen är värdig så går hon (vilket jag försöker träna bort men hon e ju bara valp)

Hur ligger de till med pälsen, sköta ofta? Just nu borstar jag av henne varje dag för att hon ska vänja sig vid öronen tar jag varje dag för det krullar sig väldigt lätt och jag vill inte ha några tovor på henne. När hon har fått sin vuxenpäls så kommer det absolut inte bli lika mycket men fortfarande ofta bakom öron och i armhålor (där pälsen e mjuk)

Är den  öppen för alla eller trivs den bättre med familjen? Pixie är väldigt öppen när det gäller andra människor och hundar nästan lite för mycket för hon ska hälsa på allt och alla så nu tränar vi på att hon bara får hälsa när vi har sagt till =)

Skällig/tystlåten hmm ja du hon skäller när hon leker eller vill ut och när hon tycker nått e läskigt som sparkcyklar och skateboards annars aldrig inte äns på grannarnas hundar som skäller nästan hela dagarna hon bryr sig inte äns =)

Hur e psyket? Än så länge mycket stabil ej rädd för höga ljud som skott inte heller för stora folksamlingar =) hon är väldigt bestämd tjej så jag måste vara bestämd tillbaka ibland måste jag höja rösten ordentligt för att få kontakt meeen väldigt individuelt.

Berätta ni som vet, vrf ska man skaffa en sheltie? :) Jag kommer nog aldrig ha något annat än sheltie (ska aldrig säga aldrig ;P) jag älskar rasen speciellt min lilla voffsing =) hon har inga problem men katterna visar respekt för de två som sagt ifrån den andra kan hon jaga men det är för att den katten inte sagt ifrån än så hon får skylla sig själv haha. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det jag tycker i alla fall att det inte finns nått bättre än sheltie ;P (inte alls partisk)

Min sheltie tjej är 4,5 mån =)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Arrowhead
2011-08-11 11:28
0

Okej, tack för svaren! Va mysiga era hundar verkar ;)