Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1814 ggr
hanna-jo85
0

några funderingar!

jag håller på att ensamhetsträna min snart 15 veckors valp.. jag går utanför dörren, väntar tills hon slutar skälla i nån sekund sedan går in igen.. men hon gnyr, skäller och krafsar på dörren nästan konstant och det blir inte något bättre alls.. nån som har lite tips? en granne har redan klagat på skällandet..:(

sedan undrar hur mycket motion en 15 veckor valp borde ha.. ska man bara gå ut så hon får kissa och bajsa, eller kan man gå lite kortare promenader och isf hur långt och ofta? när kan man börja gå lite längre promenader (minst 30 min)?

jag har en sheltie och jag undrar även med er som också har en sheltie, vet ni hur stor eran hund va när den var 15 veckor? är bara lite nyfiken ifall min är liten/normal/stor sheltie=) min väger 4,1 kg och är 29-30 cm hög..

Sofiatinnert
0

Jobbigt! Jag har fått turen/ oturen med en väldigt självständig valp har aldrig haft några problem att lämna henne. Har du testat en aktiveringsboll eller något liknande? Pixie tror jag va 27 cm vid 15 v. Hon är vi straxt över 4 månader å jag tar ganska långa promenader med henne kan va ute i 1-1,5 timma, du får se lite hur det är med din är 30 min för mycket för henne? Kolla på hur trött hon blir eller om hon trallar på :) hoppas du förstår hur jag menar känner att jag e lite snurrig haha

http://beautywithsofia.wordpress.com/

hanna-jo85
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har testat att ge henne en kong med leverpastej i som hon i vanliga fall är helt tokig i, men den funkar inte när jag lämnar henne ensam..

jag tycker hon klarar kortare promenader, men har blivit tillsagd att man inte ska gå promenader med en valp i den åldern, utan att man bara ska gå till en gräsplatt och låta henne göra sina behov. och sedan släppa henne lös så hon får springa omkring några gånger per dag..

[Malin3033]
0

Tänk på att se till att hon är ordentligt stimulerad mentalt när du lämnar henne. När hon sover, byt bara rum och gör ingen stor sak av det.

Gnyr hon när du går på toa också?

Ang. promenader så ta gärna längre så länge hon har möjlighet att gå lös. Att gå långa koppelpromenader rekomenderar jag inte.

hanna-jo85
0

när hon sover är det inga problem att byta rum, ibald följer hon efter ibland bryr hon sig inte. inga problem att gå på toa och stänga dörren.. inte heller några problem att lämna henne inne när jag går ut på balkongen och röker. men när det kommer till ytterdörren då blir det problem..

så om hon går löst kan jag gå typ 30 min? kanske måste koppla henne på ett par ställen lite kortare bitar vid trafik bara..

Cassii
0

Hon låter vä ganska normal.. Lexie som är sex månader nu väger 4,2 och är 34 cm hög.. Hon var vid 14 veckor 28,5 cm hög och vägde 3,7 kg.. Du kan kolla hennes utveckling här; https://clexie.wordpress.com/lexie/liten-blir-stor/

Sen ska valpar röra på sig, valpar ska hellre vara för smala än tjocka och använder du klicker så kan du ta hjälp av den när du tränar ensamhetsträning :) Du stänger dörren, öppnar, klickar (ger godis) och håller på så typ 10 gånger/5 ggr per dag :) Hon kommer då fatta att du kommer tillbaka, öka sedan till 30 s, öppna, klicka (ge godis) o håll på så :) Ta sen typ 5 min, 10 min, 15 min om det går bra (filma också!), så kan du utöka till 30 min. Börja inte med aktiviringsleksak.. Hon ska ju kunna vara ensam o slappna av :) Sen gå en liten sväng/träna med hnne samt kissa/bajsa innan du tränar ensamhetsträning! :)

hanna-jo85
0

#5 är det inte risk att jag belönar hennes skällande om jag klickar?

Cassii
0

#6 Inte av den erfarenhet som jag har :) Inte av min valp, o hon har alltid varit väldigt "mammig" o svårt att lämna mig.. Men efter ett tag så sprang hon i väg o tyckte inte det var något speciellt med att jag kom..

Belethien
0

Varför valpen känner sig otrygg utan dig tycker jag är en viktig fråga att ställa sig. Är det möjligt att valpen har en osäker personlighet och känner sig inte självsäker nog att vara ensam?

Jag har upplevt att hundar som får separationsångest får det av antingen osäkerhet eller understimulans. Osäkerhet kan bero på antingen dåligt självförtroende/rädsla eller att man börjat med ensamhetsträningen för tidigt/lämnat valpen ensam för mycket.

Om hunden är understimulerad kan du absolut gå ut med din valp en timma om dagen så att den blir trött. Då går du i valpens takt utan koppel. Innan du ska ensamhetsträna ser du till att valpen är rastad och nöjd, helst med något gott godis som den får tugga på (jag ger färska märgben som hundarna älskar). Du kan träna ensamhet genom att inte låta valpen gå med dig till toan/köket/sovrummet när du ex. städar eller grejjar i hemmet. Så valpen lär sig att det är inte meningen att man ska vara med hela tiden. Ignorera skällande, hälsa inte på valpen när du öppnar dörren och kommer in i rummet igen och vänta absolut inte till att hunden slutar skälla innan du kommer in i rummet- du ska bara gå runt som vanligt, oavsett gnäll eller skäll. All kroppskontakt och kommunikation mellan er när hon gnäller betyder att hon får belöning för hennes beteende- alltså ska du ignorera henne och köra på som vanligt. Om du väntar ut henne tills hon slutar gnälla kan du riskera att hon blir mer och mer osäker eftersom hon inte är van med att du är borta. Därför är det bättre att bara ignorera. Tänk på att hon är en bebis på 4 månader och det är inte naturligt för henne att vara ensam.

Du kan även använda klicker tillsammans med det jag skrivit ovan: genom att som vanligt stänga ut henne, vänta några sekunder, gå in igen, ignorera och sedan klicka när hon lugnat ned sig + ge godis. Då kommer hon att snabbare inse att hon ska vara lugn när du kommer tillbaka. Då finns det en chans att hon kopplar det som att när du går ut kommer du strax tillbaka och ger henne godis = ingen fara att vara ensam en stund.

Om hennes separationsångest beror på osäkerhet hos henne själv så är det viktigt att stärka hennes självförtroende. Klickerträna, lär henne tricks, miljöträna henne, låt henne träffa läskiga saker så att hon får lära sig att inget i världen är egentligen farligt = ökat självförtroende. Åk till en agility bana och träna på tunneln. Gå ut i skogen och lek, balansträna o.s.v. Allt som gör att hon får ta för sig och stärka sitt självförtroende. Uppmuntra all självständighet och uppmuntra henne att göra egna val. Hundar som är osäkra tittar gärna mycket på sin matte istället för att själva våga gå fram och prova saker, men när de väl lär sig att man kan själv gå fram utan att be om lov så blir de lite kaxigare. Då kommer hon att känna sig tryggare ensam och inte ha ett sådant behov av sin matte!

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Rustibuss
0

#8 precis allt du skrivit är det jag lärde mig på valpkursen som jag gått med min hund och det är jättebra info.

Medarbetare för Welshponny ifokus

PetraKarin
0

15 veckor är ingen ålder. Ta det lungt med ensamträningen.

Att hon reagerar på yterrdörren men inte de andra dörrarna kan vara för att hon faktiskt vet att folk försvinner därifrån. Försök avdramitisera ytterdörren. Öppna den då och då utan att göra något mer. Öppna, kasta en godis, gå ut och stäng och dirket in innan hon hinner reagera.

Ensamträningen med min tjej har inte gått helt lätt och vi är tyvärr inte helt i hamn ännu.  
Det där med kongen låter som med min. I början när vi ensamtränade fick hon allt gott och pyssel hon älskade men rörde ingenting utan satt på hallmattan och väntade eller skällde. Men efter mååånga en-tio minuterspass (alltså ett par månader så här) började hon vänja sig och röra godiset och då ökade vi på med ett par minuter i veckan och nu vågar vi lämna henne i ett par timmar i alla fall.

Är hon van vid att ni har någon särskild slags musik på hemma? Låt henne lyssna på det.

Har ni provat att begränsa utrymmet? Eller kanske öka som vi fick göra…