Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 2800 ggr
Skogsdalens
2011-08-17 13:29
0

Frågor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har lite frågor, hoppas någon vill svara. :)

1. Jag vill ju ha en hund man kan "jobba" med, som kan följa med ut till skogen, till fjällen osv, alltså en tålig hund som inte är för stor. Men jobba menar jag träna agility, lydnan, "sök", freestyle osv. **Passar Sheltien in på hur jag vill att hunden ska vara?

2.** Visst att hundar får skälla ibland, när det kommer en bil in på gården osv. Men jag vill inte ha en hund som skäller hela tiden, jag förstår att detta är individuelt men, **upplever du shetland sheepdog som en "skällig" ras?

3.** Även fast jag vill träna hunden mycket, ta skogspromenader osv så vill man ju kanske ta det lite lugnt en dag, med några kortare kissrundor (ca 10 min), vara i hundgården, leka med aktiveringsleksaker. **Kräver en shetland sheepdog att man tränar något exakt varje dag?

4. Hur många dagar i veckan tränar du med din hund?** (Agility, Freestyle, Lydnad osv)

5. Shetland sheepdog är ju reserverade mot främlingar, men jag vill ju inte att hunden ska krypa upp i knäet på mig när man går på stan/ bland mycket folk. **Hur är din hund mot främlingar?

**Hoppas någon/några tar sig tid att svara :)

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Sofiatinnert
2011-08-17 14:17
0

1. På din beskrivning tycker jag att det passar in på en sheltie det är ju en alltiallo hund med tycker jag utmärkta av och på knappar =).

2. Visst skäller hon om det är något eller om hon leker men jag säger bara till henne å vara tyst och så är hon det så det är bara å träna på det.

3. som jag skrev i 1 så har de väldigt bra av och på knappar men självklart behöver de sina dagliga promenade och hjärngympa =)

4. Jag har en valp så jag tränar bara vardagslydnad just å det tränar vi varje dag typ hela tiden ;P

5. Min hund är väldigt frammåt och ska hälsa på allt och alla eller ja nästan det är vissa människor hon undviker men då går hon bara så att jag är mellan hon och den personen absolut inte för att hon är rädd bara för att undvika personen.

Detta är min erfarenhet av min valp självklart väldigt individuellt men hoppas det är svar på dina frågor =)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Skogsdalens
2011-08-17 14:24
0

Tack för svar..
Känns mer & mer som att det är "min ras"! :D

[countess]
2011-08-17 15:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Jag tycker att sheltien är lite vad man gör den till och visst tycker jag det passar in på din beskrivning

2. Det beror på individen själv tycker jag att osäkra hundar skäller mer . Eller som min hund som skäller konstant när hon busar med andra hundar även i träningen vilket inte är så bra i lydnaden eller freestylen .

3. Tycker alla hundar ska få långpromenader även när det är vilodag från aktiviteter.Och inte bara korta kissrundor!

4. Olika just nu runt 6 dagar i veckan med olika aktiviteter Agility främst då men även spår lydnad och personsök och trix .

5. Min hund kastar sig gärna i främligars knän hon bara älskar folk . Många blandar reserverad och rädd en reserverad hund bryr sig inte om främlingar medans en rädd hund är rädd för främlingar stor skillnad där!

Dock är min sheltie rätt krävande har jag fått höra av olika personer :P

Skogsdalens
2011-08-17 17:10
0

#3 Det här med vilodag tänkte jag mest på om man blir sjuk osv..
Men då har jag ju familjemedlemmar som kan gå långt med hunden på kvällen. :) Nej, jag vill ju verkligen inte att hunden ska vara rädd, men det kanske går att träna det där..? :)
Gud vilken härlig bild!

Skogsdalens
2011-08-17 17:39
0

Några fler frågor. :)

6. Jag tycker verkligen inte om kryp & fästingar, och sheltien har ju ganska lång päls, **fastnar det mycket kryp i era hundars päls?

7.** Jag älskar att ha hundar med mig i sängen, **vad tycker ni om att ha hunden i sängen & får eran hund sova i sängen?

8. Vad har ni för försäkring? Är ni nöjd med den & hur mycket kostar den per månad & år?

9. Är det något mer om rasen man bör tänka på innan man bestämmer sig för den?

**Frågar hellre för mycket än för lite. ;)