Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 5175 ggr
gluttony
0

Funderar på att köpa en Shetland sheepdog

Hej!

Jag har lite funderingar på att köpa en  Shetland sheepdog.
Jag bor tyvärr ganska litet 26kvm, dessutom aldrig haft hund innan.
Däremot jag har ganska bra med tid till hunden då jag pluggar och bor väldigt nära skolan. Jag funderade först på en collie, men det skulle förmodligen vara en för stor hund för mig.
Men jag söker en smart och hängiven hund, som är relativt lugn och inte kräver att man ska behöva vara speciellt dominant över.

Jag förstår att dom behöver relativt mycket motion, vilket inte är ett problem för mig som är ganska aktiv.

Vad bör man tänka på?
Dessutom undrar jag, hur är hunden?
Finns det några dominerande drag mellan hane/hona?
Jag har läst att den har tendenser till att dom skäller ganska mycket(?)

BusBella
0

Jag har också hört att dem skäller mycket, men man vet ju inte om allt är sant.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Belethien
2

Jag bor i studentlägenhet på 30kvm med 2 hundar (en sheltie och en stor) och det funkar utmärkt för att vi sällan vistas hemma om dagarna utan är i stallet, på promenader eller träning, när vi är hemma så vilar vi = behöver inte massor med utrymme för det. Så 26kvm är inte lite för en sheltie så länge den får lagomt med motion om dagarna.

Shelties är generellt milda hundar som självklart behöver regler och gränser men de kräver sällan tillsägelser. Träning funkar bäst om den är mer åt det positiva hållet, en sheltie kan lätt tappa förtroende för en om man är hårdhänt mot dem. Detta gäller "standardmallen" så visst finns det hundar som avviker och är mera tuffa. Men generellt så är en sheltie vek och lätt att träna/lära.