Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 5175 ggr
gluttony
0

Funderar på att köpa en Shetland sheepdog

Hej!

Jag har lite funderingar på att köpa en  Shetland sheepdog.
Jag bor tyvärr ganska litet 26kvm, dessutom aldrig haft hund innan.
Däremot jag har ganska bra med tid till hunden då jag pluggar och bor väldigt nära skolan. Jag funderade först på en collie, men det skulle förmodligen vara en för stor hund för mig.
Men jag söker en smart och hängiven hund, som är relativt lugn och inte kräver att man ska behöva vara speciellt dominant över.

Jag förstår att dom behöver relativt mycket motion, vilket inte är ett problem för mig som är ganska aktiv.

Vad bör man tänka på?
Dessutom undrar jag, hur är hunden?
Finns det några dominerande drag mellan hane/hona?
Jag har läst att den har tendenser till att dom skäller ganska mycket(?)

BusBella
0

Jag har också hört att dem skäller mycket, men man vet ju inte om allt är sant.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Belethien
2

Jag bor i studentlägenhet på 30kvm med 2 hundar (en sheltie och en stor) och det funkar utmärkt för att vi sällan vistas hemma om dagarna utan är i stallet, på promenader eller träning, när vi är hemma så vilar vi = behöver inte massor med utrymme för det. Så 26kvm är inte lite för en sheltie så länge den får lagomt med motion om dagarna.

Shelties är generellt milda hundar som självklart behöver regler och gränser men de kräver sällan tillsägelser. Träning funkar bäst om den är mer åt det positiva hållet, en sheltie kan lätt tappa förtroende för en om man är hårdhänt mot dem. Detta gäller "standardmallen" så visst finns det hundar som avviker och är mera tuffa. Men generellt så är en sheltie vek och lätt att träna/lära.

De är väldigt intelligenta och samarbetsvilliga. De kan liknas lite vid lightversionen av border collien. De kräver motion men de kan också slappna av vissa dagar om man är sjuk eller inte har tid. Men de är definitivt inga soffhundar eller porslinsfigurer- en sheltie kan bli jävligt jobbig om man inte motionerar den ordentligt.

Shelties kan vara skälliga, det är till stor del en uppfostringssak men de kan bli, om man inte tränar från dag 1, skälligare än genomsnittet. De har dessutom generellt ett ganska pipigt skall som kan driva en till vansinne om de lär sig att skälla..Min tös skäller mycket när hon leker och härjar med andra hundar eller med mig, däremot är hon tyst vid andra tillfällen som när folk kommer till dörren eller liknande. Hon vaktar och skäller alltså inte då. Hon är väl "lagomt" skällig haha..

Sedan kan jag tillägga att personlighetsmässigt kan hundarna skilja åt sig ganska mycket men "meningen" är att en sheltie inte ska vara överförtjust i andra människor. Tyvärr har vissa uppfödare tagit det till en överdrift och avlat på rädda hundar. Hundar som uppvisar skotträdslor, åskrädsla, golvrädslor etc. Så det är jätte jätte jätte viktigt att hitta en hund men bra mentalitet. Det är ok att en sheltie är reserverad och inte tycker att okända människor är världens roligaste, men de ska ändå vara trygga i sig och acceptera att andra kan hantera dem/hälsa på dem.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

ahlbergaren
0

Håller med om vad #2 säger.. Min sheltie skäller en hel men det är mest för att han i grunden är nervig/stressad och osäker. Han är inte så förtjust i att andra människor hanterar honom och ryggar undan om någon okänd försöker ta på honom, trots mycket miljöträning redan från valpstadiet.

Han är väldigt aktiv och lätt att träna (om man håller stressen på lagom nivå.) Han har stor integritet och är inte särskillt "kelig" mer än när han själv väljer det. Nu känns det mest som att jag dragit upp negativa sidor, men antar att någon annan kommer skriva massa positivt som du kan ta åt dig av :)

En underbar ras, men man måste vara noga med vilken uppfödare/linjer man väljer, samt miljöträna en hel del och på rätt sätt för att få en trygg individ.

Lycka till :)