Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 6858 ggr
AnnaSue
0

får kryptorchida inte tävla?

Va!!!!!????? Varför då?

Varför skulle de inte få tävla. Vad har det med saken att göra?

jag hade tänkt att tävla i freestyle men min hund verkar bli kryptorchid då den ena inte ens känns å den andra är en centimeter ovanför. Fy vad ledsen jag blir isf å arg, varför ska inte de få va med? Det är ju ingen utställning i att man ska se perfekt  ut å d smittar ju inte. RÄcker det inte m att jag inte kan para honom.

Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

PetraKarin
0

Det har jag aldrig hört. Du kan ju inte få hon godkänd på utställning så det kanske är det du läst?

Men hör av dig till en klubb som håller tävling och fråga. För jag lyckades inte hitta något sådant i reglerna som går att hitta i alla fall.

Ressu
0

Kryptochida får tävla inom alla andra grenar förutom utställning. Dock kan dessa inte bli champion pga av att det krävs ett utställlningsresultat för detta, men tävla får man iaf =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
0

Du får såklart tävla med en krypt hund! Dock som Ressu säger kan de inte bli champions.

AnnaSue
0

För jag läjag kommer operera bort hans testiklar alltså kastrera pga att en sitter buke så låter d ju som han inte får tävlaste nåt o att de var tvungna att ha läkarintyg om de var matrerade att det inte varot nåt fel på testiklsrna innan. Å m både agility å freestyle

AnnaSue
0

Försökte skriva på telefonen å man ser inte vad man skriver så undrar om ni fatta nåt haha

Arrowhead
0

Vad e kryptorchida? ^^

Ressu
0

Kryptochid betyder att hanens ena testikel eller båda inte har kommit ner i påsen!

#4 Förstod nog inte riktigt vad du menar…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

emma93
0

Är det fortfarande så att de ej kan bli champions utan utställningsmerit? Jag trodde att de tog bort det när det kom tävlingslicenser (är det så det kallas?) för t.ex blandraser och oreggade hundar.

[Malin3033]
0

Kastrerade hundar får också tävla! Var har du hört/läst att de inte skulle få? Intyg att testiklarna var på plats krävs endast för utställning.

Ronja06
0

#8: Utställningsmeriten är borta när det gäller denna championtitel.

#9: Det kanske handlar om de nya dopingsreglerna? Den angår inte kastrerade hundar där kastreringen gjorts igenom operation. Utan på kemiskt kastrerade hundar krävs det dispens från jordbruksverket. (??? - det är väll de som har infört dessa regler..?)

Men det är fritt fram att tävla - men som sagt kan ni inte erövra CERT eller championtitlar. Vilket givetvis är tråkigt om man nu tänkt satsa med hunden. Men ni kan fortfarande ta er till SM å liknande!

AnnaSue: Hur gammal är din pojk? Vissa valpar är sent utvecklade och stenarna kan trilla ned när valpen är lite äldre.

Mvh Emelie Förlägen

PetraKarin
0

Klart att både krypta och kastrerade kan tävla, men inte ställas ut. Veterinärintyg för att allt stämmer före kastration gäller för hanar och tikar som ska ställas ut även efteråt. Men då krävs ju att allt verkligen har varit korrekt före kastration och din killes påse är ju inte det tyvärr.

Så strunt i utställning och satsa på de andra sporterna!

emma93
0

#10 jag är nog lite trög, jag hänger inte med:). Vilken championtitel kan de få utan utställningsmerit nu? Vilka kan inte få cert eller championtitlar? Jag vet att det var struligt med dopingreglerna ett tag nu, vad de egentligen innebar, men jag har för mig att det gavs en generell dispens för kastrationer (både kemisk och genom operation) för tävlandet till slut som det var förut. Men jag är inte säker. Kollar man förresten om hunden är kastrerad eller krypt på t.ex agilitytävlingar? Eller krävs det nåt intyg på normalt placerade testiklar för att få cert resp. titlar?

Jag är som sagt lite trög idag:)

JellieLewis
0

Min hund är också krypt och han skulle kunna tävla, när matte väl fått fötterna till det.

Du kan inte få någon titel och inte ställa ut på en vanlig utställning förutom de inofficiella eller vad de heter men jag har sett att man från brukshundklubben kan få ett diplom för att hunden är champion i agility. Ingen titel dock men ett diplom för att hunden har gjort det. 

Jag vet inte riktig hur det är med lydnad och sådant om du får diplom, men hunden får ingen titel. 
Titta runt på internet och sök på kryptorchida shelties eller hanar, har gjort det själv.

[Malin3033]
0

I agility är det ännu inte infört något diplom som i sådana fall skulle motsvara en championtitel. Däremot är det nya regler från och med januari 2012 och då kan det eventuellt bli så. I lydnad kan då få diplom, LP-Elit är te.x. Samma sak som SE LCH (svensk lydnadschampion) jag tror du kan bli champion i samtliga grenar utan att ha utställningsmerit, däremot kan inte blandraser/krypta bli Champions.

JellieLewis
0

Det kan ha varit lydnad som det stod om, vet att hunden hade fått diplom i alla fall. Man får hoppas det blir ett diplom i agility också. :)

emma93
0

#14 Aha, jättetack. Jag hittade nåt på SBK's sida om de internationella lydnadscertifikaten (tror jag det var) och att det då krävdes intyg för att båda testiklar funnits på plats innan kastration. Men sen hänvisades det till SKK's regler för svenskt lydnadschampionat, men på SKK's sida hänvisades det till SBK's sida. Så jag har inte hittat texten.

Men då gissar jag det måste ske nån form av kontroll av testiklarna vid tävling alternativt bifogat testikelintyg när man söker championattiteln, om hunden inte har utställningsmerit.

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 Visst stämmer det att det måste finnas en form av intyg på normalt belägna testiklar..  Jag har haft en dobber som inte fick ned någon sten..  Mitt råd är alltid: Ta bort sten/stenen som ligger fel!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AnnaSue
0

9#nej det var om agility i regler om agility

AnnaSue
0

10#han är 7 mån

vad är CERT?

AnnaSue
0

och det stod inte om bara champion utan allmänt.

Jag har googlat det var där jag hittade allt.

Läste dessutom nån annan som hade en krypto som prata om att operationen skulle kosta 7000? Stämmer det? !!!!

AnnaSue
0

sen fattar jag fortfarande inte varför de inte ska få titlar för de inte har en testikel på rätt plats om de tävlar i freestyle el agility vad har det med saken att göra. OM de är jätteduktiga på det.

Vaddå ska de titta då å säga du var bäst å hur duktig som helst men tyvärr du är missbildad du har inte en testikel rätt så nä d gills inte??

Känns som mobbig mot hunden!

AnnaSue
0

d synd ju inte ens å förstår ju inte dansen el agilityn

[Malin3033]
0

Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte riktigt vad du skriver och vad du menar.. Debatten om huruvida krypta får bli Champions eller inte känner jag att jag inte tänker gå in på. Anledningen till att det är så är att tävlingarna är under SKK och att vara champion är en merit att använda i avel. I och med att krypta inte går i avel så kan de inte ta avelsmeriter. CERT är steget mot championat. Det krävs tre cert för att bli champion. Även om hunden är krypt så kan den vara duktig på agility! Den kan kvala både till SM och VM. Sen att den inte kan få avelsmeriten är en liten del. Den är fortfarande lika duktig som andra hundar och har samma chanser att lyckas nationellt och internationellt!

Belethien
0

Ett championat är beviset på ett bra avelsresultat (och i förlängning något bra att avla på). Hundar som har grava fel som kryptorchism kan inte få ett championat för att de helt enkelt inte räknas som ett gott resultat.

De får däremot tävla och snart får de diplom också enligt de nya reglerna, men tyvärr inget championat.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Ronja06
0

Liten inflikare. Tävlar man i Danmark i klass 3, så kan en krypt hund få en speciell championtitel.

**DKAgMe = Dansk Agility mester
**(3x certifikat, för icke stambokförda eller kryptochida hundar)

**DKSpMe = Dansk spring mester
**(3x certifikat, för icke stambokförda eller kryptochida hundar)

Mvh Emelie Förlägen