allergivänlig?
hej jag har en liten undran..
är sheltien allergivänlig?
jag reagerar på korthåriga hundar och strävhåriga..
min systers ex familj har en collie, som jag minns så tålde jag denne.
är det samma päls så att säga på en sheltie?
har alltid drömt om en sheltie och vill jättegärna ha en egen någon dag.. :))
hur är dem i temperamentet?
visa gärna bilder också!=)
/Malin
ingen???

Jag vet inte om sheltien är allergivänlig. Min pappa är allärgisk mot hästar, en del katter och en del hundar. Han är iallafall inte allärgisk mot våran sheltie, jag tror att man inte kan säga att dom är allergivänliga, det varierar nog från person till person. Ni kanske kuna prova någon dag att besöka en kennel eller så där det är mycket shelties? skaffa inte hund innan ni verkligen är 110% säkra på att du inte är allergisk, det blir väldigt jobbigt för er OCH för hunden!
Temperamentet är dom jätte fina! om du vill läsa mer om rasen så kolla in på www.sssk.org Svenska shetland sheepdog klubben.
Mvh Pauline
En sheltie fäller ca. 2 ggr per år och då får man vara beredd på att det kan komma en del hår lite överallt.
Hur länge var du med din systers Collie? Fällde den samtidigt du var där? Igentligen finns det tyvärr ingen hund som är helt allergi vänlig. Allergin finns nämligen inte bara i pälsen på hundar. Utan även i salivet, avföringen m.m. Det kan därför bli mycket problematiskt om en allergiker skaffar en hund överhuvudtaget. Det finns dock hundraser som inte fäller på det sättet. Te.x Pudel, som fler rekomenderar som allergi hundar. Så man kan tyvärr inte säja att en sheltie är allergi vänlig. [passar inte allergiker] Hoppas inte att du blir besviken då du hör detta, men sheltien passar helt enkelt inte en allergiker så bra.
Sheltien är oftast [inte alltid] rätt så föriktiga. Och reserverade. De älskar sina ägare och är otroligt lyhörda och lättlärda. De passar bra med andra hundar, och är inte aggresiva. Inte heller dominanta.
På bilden är Ronja 8 veckor gammal och nyss hemkommen till mig.
Mvh Emelie 

Håller med föregående talare, Sheltien är inte någon allergivänlig ras tyvärr.
men beror det inte helt på vad man känner av o inte av?
pudel är inget alternativ……. 
då e jag hellre utan hund… ;)
man får väl besöka någon kennel osv för att se om det fungerar och hur det känns.
det är kanske lite som med katter, jag tål långhåriga/semilånghåriga, men ej korthåriga..
men tack för era svar iaf :))
#5: Nja, är man allergisk så är man. En allergisk reaktion kan uppkomma från 1 vecka och upp till flera månader innan man känner av något. Min f.d pojkvän skaffade sig en sheltie för han hade "läst" att man kunde åka till en kennel och testa o se hur det känns. Han kände inte av något då han var på kenneln… Så han köpte sig en liten valp. Sedan 2 månader efter, hade hans allergi förvärrats och han kunde nu inte ens klappa en hund utan att det började rinna ur hanns ögon. Han var tvungen att lämna bort valpen, det var både jobbigt för han och för valpen.
Så jag råder dig att inte försöka skaffa en sheltie. Hur mycket du ens tycker om dessa hundar måste man även tänka på hundens bästa. Även om de är helt underbara. Då kan man slippa massa besvär, och gråt om man måste lämna tillbaka den söta hunden. Det finns en del hundar som är allergi vänliga. Men jag måste bara få fråga en sak. Vad är det som är fel på en pudel? De är juh hur söta som helst, och passar inom saker som sheltien gör. Agility m.m. (Pudel, Bichon med många fler är allergi vänliga!) Vill du ha en hund ska du nog ta det kloka valet att försöka hitta en annan allergi vänlig ras.
Jag hoppas att du förstår vad det är jag försöker säja. Man ska inte bara tänka på sig själv utan även på hunden… Mvh. Emelie
Mvh Emelie 
Ja självklart ska hunden gå i första hand…
Allergimedicin går jag ständigt på ändå, eftersom jag känner av våra korthårskatter (bengal & oriental)…
nej jag gillar inte pudlar bara…. ;)