Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 3840 ggr
[countess]
0

Nosparti på sheltie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå måste bara fråga , Har jag missat något eller ? Har sett många shelties på senare tid och reagerar starkt på nospartiet ? Det ser ut som dom blivigt bita av en orm eller nåt! Under ögonen är dom smala för att sedan bli bredare vid morrhåren och nosen . Är det så dom ska se ut eller vad? Trodde min sheltie var ganska normal men hon ser inte alls ut så :O

Ressu
0

Något sånt har jag nog inte uppmärksammat. Hos oss är det nog tvärt emot. Smala ute vid nosen för att bli bredare mot huvudet =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

PetraKarin
0

Det låter ju konstigt, min och de flesta shelties jag känner ser ut som era.

Har du någon bild där du kan visa hur du menar?

MarieSchroder
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan vara så att det är en ung hund som kommer att fylla ut lite kring nospartiet när den växer. En kompis till mig har en liten tjej som varit tunn precis just under ögonen och kring kinderna men som nu efter 3 år börjat fylla ut där…

Rustibuss
0

Det låter konstigt har varit på utställningar och brukshundklubbar sett en hel del Sheltie men inte med en nos som ser ut som den du beskriver. Kan vara att jag missat något nu ska jag titta extra för det låter lite "lustigt". Gör som #2# föreslår.

Medarbetare för Welshponny ifokus

[countess]
0

#2 Jag har ingen egen bild och man får väl inte ta andras bilder :S

#3 Dom här 2 tikarna som jag såg senast var  5 och 7 år :S Sen har jag sett en massa bilder men dom vet jag varken ålder eller kön

#4 Ja håll koll

Det kan ju även vara så att jag har lyckats träffa på sådana har ju även träffat på sånna som jag anser normala

Niini
0

#5 Helt rätt att man inte får ta andras bilder, men du kan ju länka till nån bild?! :)

Belethien
0

Hittade ingen bild på en sheltie jag riktigt kände mig bekväm med att lägga ut för det känns som att man hänger ut folk då. Vissa kan ju bli berörda av att deras lilla älskling kritiseras på forum även om det inte är tanken med tråden. Så jag länkar till en sheltie-korsning som har den nosen jag tror TS tänker på.

http://www.dogbreedsaz.com/wp-content/uploads/2010/05/dailypuppy8.jpg

Jag har sett den nosen hos shelties så det gör inget att hunden på bilden är blandras. Ni lär ju fatta vitsen ändå.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Emaljoh4
0

AHA, typ så att det ser ut som den har två snus-grejer där fram? Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[countess]
0

#7 precis som den hunden!

Belethien
0

Jag tänker mig som en -----> :3

Hehe.

Men jag har sett ett par shelties som ser ut sådär, tycker det ser gulligt ut. Tror inte att det regleras riktigt i standarden utan är en smaksak, vad man tycker om helt enkelt. Det är väl bara roligt att en sheltie kan se personlig ut ibland också, inte som alla andra Skrattande

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Emaljoh4
0

#10 Jag tycker ALLA Sheltisar ser personliga ut! Tungan ute

Vissa raser är väldigt lika varann , tycker Sheltisar är så olika varann att det är helt galet!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

PetraKarin
0

#11 Det är en del av sheltiens stora charm, de är så olika och personliga :P

Men man vill ju ändå att de följer rasstandarden och inte har skeva näsor…

Rustibuss
0

#7# söt hund på bilden, ser faktiskt svullen ut.

En del sheltisar när de "busat och lekt, bitit i leksaker " kan faktiskt se ut så där överläppen på båda sidorna om nosen har "hakat" uppsig och fastnat i det läget, vet inte om det har med muntorrhet att göra. Men efter bara någon minut ser de normala ut igen i nosen.

Är "bullarna" bestående på de hundar du sett?

Medarbetare för Welshponny ifokus

[countess]
0

#13 jo dom är bestående . Min hund fastnar lätt och det ser ut som hon visar tänderna haha . En rätt så rolig historia måste bara berätta ! När jag hämtade penny var hon 8 månader hämtade henne från sthlm alltså 65 mil ifrån mig . När vi är på väg hem ligger jag i baksätet och vilar och penny ligger mellan mina ben och när jag tittar på henne tittar hon tillbaka och visar tänderna och jag fattar ingenting för inget i hennes kroppspårk säger att hon varnar osv . Tänkte för en stund att va tusan har jag tagit hem för någon ! Kände efter och då hade dom fastnat där gud vad dum man kände sig då ;)

Niini
0

#14 haha :D Turbo brukar också få övre läppen o haka upp sig, ser ut som om han har världens största snusprillor :P

[countess]
0

#15 haha penny ser bara elak ut . Hon pratar ganska ofta om någon klappar henne och många har hoppat undan när dom ser att tänderna är framme och hennes läten tar dom för morrningar dock är det ikket hundvana männsikor

Belethien
0

#12 Tycker inte att man kan kalla det skeva näsor direkt. Så länge det inte finns någon hälsorisk med det så tycker jag att det bara är bra. Variation är alltid bra!

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

PetraKarin
0

#12 Skeva näsor kanske är ett dåligt uttryck men vad jag menar är att de ser ojämna ut. Sheltien ska ju ha ett sött uttryck, en mjuk näpen näsa. 
Jag gillar också variation men blir det för mycket börjar de gå ifrån rasstandarden för mycket och likna en annan ras. Det finns ju t.ex. shelties med väldigt rak och hård näsa och de liknar collie alldeles för mycket.

#16 Haha som med min då. Tänder framme, många ljud och skall och har tillåtits av oss att "lekbita". Vissa ej hundvana människor tycker att det känns lite konstigt.
På tal om snusläppar:
http://sheltie.ifokus.se/discussions/4d7e23b1c5c6a749e2000001-flinande-hundar-och-saknade-tander#participating-15

emma93
0

Mina Shelties har blivit "bulligare" med åldern. Beror bland annat på tätare päls. Den står liksom mer rakt ut. Det gör även att de får ett lite rundare stop. De är jättesöta när de blir så "luddiga" tycker jag. Här är en bild på min Emma som 1-åring. Ingen bra bild, men man ser att hon inte är bullig fram.

emma93
0

Och här är hon 13 år (till höger). Hennes 10-åriga son till vänster. Här är avsevärt bulligare om snoken.:)