Randiga sheltier
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har sett en del annonser på valpar som är randiga men det har varit sobelfärgade.
Undrar om en trefärgad och en blue merle ser ut om den är randig?
Sobel är en väldigt varierande färg som jag skrev i din tråd ang. sobel, och har de skiftningar och skuggningar i pälsen kan de se randiga ut. Min kan se lite randig ut och har skiftat färg mycket under sin utveckling under första året. Ett tag såg hon faktiskt helt tvärrandig ut, ska se om jag hittar någon bra bild där man ser färgskiftningarna tydligt.
Din andra fråga förstår jag dock inte, kan du formulera om?
Är det kanske övertecknade valpar du tänker på TS? Där det är vita fält på kroppen.
/emma93
#2 Ja just det, sådana finns ju också, dubbelmerle kan ju också se randiga ut…
Här är några bildlänkar till övertecknade shelties:
Övertecknad = de har för mycket vitt.
Är det så du menar onix?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4# Det var intressanta bilder. Tack.
Finns det övertecknade blue merle, såg en mörk och en sobel på bilder tänkte om det är ovanligt med övertecknade blue merle? Är det vanligt att sobel och trefärgad kan bli övertecknade?
#5 I min valps kull så var det en övertecknad och i den äldre var det två av fyra valpar övertecknade, en trf o en so, det finns chans att få övertecknade valpar ifall både föräldrarna har vit faktor;
#5 I de länkarna jag gav är den första trefärgad, den andra sobel och den trejde blue merle. Så ja, övertecknat kan ske i alla färger helt beroende på föräldrarnas gener.
Jag skulle inte säga att det är vanligt, det är ju vanligare med normaltecknade. Men det sker ju helt klart och är inget fysiskt farligt för valpen eller eventuell avkomma till skillnad från dubbel merle t.ex. Det enda är att de inte blir godkända till avel och i utställning.
Just det, jag sa ju att jag skulle visa bild på min "randiga" sheltie.
Hon är alltså skuggad sobel med olika nyanser i färgen så hon är ju egentligen inte randig utan pälsen skiftar lite fräckt.
Här var hon ca sju månader gammal

ca sex månader

Är det så du menar?