Inflammerade tåleder, hjälp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, äntligen efter 2,5 års undrande så har en duktig ortoped hittat varför Robin har haltat till och från och mer och mer vägrat gå på promenaderna. Han har inflammation i sina tåleder, då jag har varit försiktig och inte kört agility eller annan tuff motion och med tanke på åldern när det började så tror veterinären på att det är något autoimmunt. Det finns tyvärr inga säkra tester att göra så någon diagnos går inte att få. Hur som helst behöver jag hjälp för Robin är bara 3 år och kan inte äta kortison tabletter resten av livet enligt veterinären för då kommer biverkningarna att skada hans kropp, han är för ung. Injektionerna är smärtsamma de första dygnen och kräver sövning så det är inget livslångt alternativ heller.
Hur har ni andra gjort? Har ni hittat någon livslång lösning? Vilken medicin, alternativ behandling, sjukgymnastik etc är det i så fall? Robin har fått gå med detta länge nu, äter nyponppulver och fiskolja sedan ett halvår men blivit sämre och sämre ändå, måste hitta en lösning nu, behöver all hjälp jag kan få!
Längtar efter att få ett slut på hans smärta och kunna gå promenader igen utan pensionärstempo och vägran att gå. De flesta denna sommar som mött honom utanför träningar och hundträffar gissar hans ålder till 10-11 år, han är 3 år men rör sig som en pensionär. På träffar och träningar så glömmer han smärtan lite och sen när han sovit ett par timmar hemma så är han jättestel och vill inte gå på promenad när det är dags. Men veterinären säger att det inte blir sämre av rätt motion och Robin måste ju få umgås med andra hundar och träna annars skulle han ju bli helt deprimerad.
Det var ledsamt att läsa vad som drabbat Robin. Mina har på äldre dar fått artros i sina tåleder. Mid-laser har fungerat kanon då. Det verkar (läker) på cellnivå, och är inflammationshämmande och smärtstillande. Det är också bra för immunförsvaret. Biverkning kan vara att inflammationen akutiseras första tiden efter första behandlingarna, men det är egentligen ett gott tecken på att hunden svarar på lasern. Det finns ett fåtal individer som inte svarar alls, men jag har ännu inte träffat på nån. Hur hunden är efter behandling är individuellt, men på sikt hoppas man på att glesa ut behandlingarna och få längre tid mellan gångerna (om det är kroniskt). Man bör se resultat ganska fort men för att se ett mer varaktigt resultat bör man ge det ett 10-tal gånger tycker jag. Men det är nåt som terapeuterna talar om.
/emma93

Stackars Robin! Vet inte någon bra behandling, men hoppas innerligt att du hittar någon så du får "tillbaka" din Robin. Kram
Kanske testa vetegroddsolja? Tror den heter "NP äkta vetegroddsolja". Vit flaska med svart text skall det vara i vart fall…
Vet inte hur det fungerar på leder men det skall vara bra för immunförsvaret och jag vet en hund med mild allergi och en med eksem som blivit bättre efter att ha fått det i maten.
Kan kanske vara värt ett försök?
I vilket fall, lycka till! Hoppas att ni snart hittar en lösning för stackars liten.