Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 3055 ggr
[onix]
2011-09-07 15:54
0

Retinopati

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej vill veta om någon av era hundar har eller om ni känner någon som har Retinopati. Dettat är vad jag sett på nätet:  förtunning av näthinnan, vilket gör hundens syn nedsatt och det leder alltid till blindhet. Får hunden diagnosen så brukar man ögonlysa igen eller göra en ERG för att utesluta PRA. Min undran är om någon vet om det är ärftligt eller inte? Om ena hunden har PRA långt bak i släkten och ska paras med någon som har Retinopati också långt bak, vad kan hända?

Belethien
2011-09-07 20:07
0

Alltså, retinopati är ett symptom. PRA kan vara en orsak (tidig PRA kan ge retinopati med PRA-liknande symtom) men det kan finnas andra orsaker till det. Rent generellt kan man säga att det är ett samlingsnamn på skador på näthinnan. Det finns flera olika typer av retinopati varav vissa faktiskt inte är ärftliga och därmed kan hunden avlas på.

Alltså beror diagnoseringen av retinopati-typ också på NÄR det diagnoseras. I ett tidigt stadium kan det vara svårt att avgöra om det är PRA eller inte. Eftersom retinopati också är lite av en definitionsfråga för veterinärer så är det också lite skakigt gällande nedärvning.

Jag skulle undvika att avla på stamtavlor där man kan råka korsa PRA alltför nära. "Långt bak" är ju ett relativt begrepp, man kan ju inte rensa bak i stamtavlor som en tok och tro att det går att hitta fritt fritt fritt. Men jag ser ett mönster i de PRA-fall som finns och vilka kennlar/hundar det oftast berör. Dessa undviker jag så gott det går. Det är ju som sagt svårt att säga om man skulle ha gjort den kombinationen eller inte eftersom typen av retinopati och stamtavlan har betydelse. Dessutom hur långt bak det faktiskt gäller.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain