utställning
Vad kärfs för att jag ska få ställa ut min sheltie?
Om du menar på officiell utställning i Sverige så krävs det att du är medlem i SKK eller SKK-ansluten klubb (eller motsvarande utländsk), och att din Sheltie är registrerad i SKK (eller motsvarande utländskklubb). Hunden måste vara vaccinerad mot valpsjuka och måste vara över 4 månader för att vara på utställningsplatsen. Officiella klasserna börjar vid 9-månader och valpklass på de flesta officiella utställningar börjar vid 6 månader (på vissa t.ex rasspecialer även 4-6 månader).
Om man är handler så vet jag inte vad som gäller ang medlemskap, men man får i vilket fall inte vara utesluten ur SKK. Men jag gissar att du tänker ställa din hund som du själv äger, då du formulerat din fråga så.
okej :) ja visst :) har aldrig ställtut förut. :)
Jag glömde skriva att hunden måste vara frisk, och inte bära på något smittsamt eller må dåligt, eller ha haft något smittsamt inom en viss tid innan. Den får heller inte ta (eller ha tagit inom viss tid) något preparat/medicin med karenstid för tävling.
/emma93
Nu kom jag på en sak till:) Tik får inte tävla inom en viss tid innan valpning. Jag får nog leta fram bestämmelserna och länka till dem för jag kommer ju på mer och mer. Hane skall ha båda testiklarna på plats.
Eller var din fråga mer inom andra ämnen än just regelverket, t.ex hur den skall vara tillfixad pälsmässigt innan eller så, eller hur man tränar eller dyligt?
Jag vill gärna veta allt som är nyttigt att veta innan man åker på utställning :)
tack för infon :D
Länken #6 skrev är kalasbra. Och på följande länk finns SKK's info om utställning. http://www.skk.se/utstallning/tips-och-rad/att-ga-pa-utstallning/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Väldigt bra länkar som angivits för att hjälpa med bra info.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥