Hur är sheltien?
Har alltid gillar Sheltien. Min förra hundlärare hade 3 st (och 3 cockrar) som hon brukade ha med på lektionerna. Och sen dess har jag haft i tankarna att jag kanske vill äga en Sheltie i framtiden. Gillar deras läraktighet, smidighet och sen verkar dom så himla mysiga också. En riktig knähund, iallafall min lärares Shelties.
Så jag tänkte ställa några frågor:
- Skäller de mycket?
- Hur är det med pälsvården?
- Vilka egenskaper har rasen? Personlighet?
- Har hört att de är lite reserverade mot främlingar?
- Hur är det med hälsan?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag tänkte att jag svarar rätt av på dina frågor, utifrån mina erfarenheter.
**- Skäller de mycket?
**Det är en vallhund och har "lätt till skall". Som med alla andra raser som är "skällare" är det så klart en träningsfråga och smaksak. Vissa människor tål ju inte att en hund gör något ljud ifrån sig alls, medan jag tycker att det är helt okej om hunden lär sig när det passar och inte passar att låta. De kan lätt lära sig att tycka om sin egen röst och använda den för att få uppmärksamhet om de lär sig att det fungerar.
Med min tycker jag att det är hanterbart, även om jag skulle vilja att hon tog det lite mer lugnt vid dörren.
**- Hur är det med pälsvården?
**Vissa som ställer ut badar sina hundar varje vecka och borstar och putsar dem varenda dag.
Men sheltiepälsen är funktionell och kräver nästan ingen Pälsvård alls, pälsen sköter sig rätt så mycket själv. Dessutom förstör man det naturliga skyddet i pälsen och huden om man badar och grejar för mycket. Då blir det så klart att man får hålla på ännu mer och hunden blir lättfrusen.
Jag badar (hela kroppen och med schampo) så sällan jag kan, ett par gånger om året när hon är extra skitig eller så men kan skölja av ben och mge med endast vatten efter promenad i slaskväder.
Borstar gör jag endast då och då för att gå igenom och kammar lite där pälsen är extra tunn (vid öron, ben och armhålor). Man får ju borsta en del vid fällning men det sker ju oftast bar 1-2 gånger per år.
En del trimmar vid tassar och öron men det är ju inget måste. Andra propsar å andra sidan på att hundarna mår bra av att ha all sin naturliga päls vid tassarna kvar som skydd. Jag klippte dock tassarna i vintras för tt undvika snöbollar mellan tårna. Sen har jag försökt underhålla lite för att det ska se snyggt ut och gjorde ordentligt när jag skulle ställa ut.
**- Vilka egenskaper har rasen? Personlighet?
**Personlighet går ju inte att svara på, det säger ju sig självt. Det får man se på varje individ.
Däremot finns det ju så klart en del rasbundna och vanlig egenskaper och det som ofta trycks på är att sheltien kan ses som en brukshund i litet format och samtidigt en lättskött sällskapshund. En av anldeningarna till att jag köpte en…
Generella egenskaper är lättuppfostrade, lättmotiverade, trevliga, pigga och alerta, kan vara något reserverade, arbetsvilliga, lätta att ha ihop med andra hundar, hanar är ej så "haniga".
Mer finns att läsa på sssk.org
**- Har hört att de är lite reserverade mot främlingar?
**Det är en av egenskaperna som står i rasstandarden och ska vara något positivt. Som vallhund ska de naturligtvis inte vara stormförtjusta i främlingar utan hålla sig till sin egen familj.
Många shelties är helt obrydda av främligar och blir inte "labbeglada" när matte hälsar på någon. De tycker helt enkelt inte att frmälingar är något man behöver bry sig om och håller sig hellre till matte.
Men viktigt är att reserverad inte ses som = rädd och nervös. Det är stoor skillnad och tyvärr finns det en hel del individer som precis som collie bär på för mcyket rädsla, stress och nervositet.
**- Hur är det med hälsan?
**Även om detta kan du läsa mer på sssk.org, särskilt under avel och RAS där det står vilka krav uppfödare har på sig och vad förening kämpar med att förbättra inom rasen.
Det finns ju hälsoprogram för ögonsjukdomar och alla avelshundar och valpar ögonlyses.
Annat som kan vara bra att tänka på är föräldrarnas maghälsa (njur- och matsmältningsproblem förekommer), tandstatus (saknade tänder är inte ovanligt) och ögonfransar (jag kommer inte ihåg vad sjukdomen heter men inåtväxande ögonfransar är ett problem hos många shelties).
Något som även börjat komma upp på senare tid är diskussion inom rasen om HD/ED och PL. Det är inte ett såpass stort problem att hälsoprogram finns men många röntgar sina hundar ändå.
Jag är säker på att många kommer fylla på här efter mig med annat nyttigt.
#0 Om jag såg rätt bor du på en fusk ö inte långt i från mig ? Vill inte skriva ut det här men jag körde en röd kombi och hade med din granne som har en brukshund ? Jag har en sheltie om du vill så kan vi ju träffs och träna eller något? då får du ju se hur iaf en sheltie kan vara :) Tycker inte riktigt hon passar in på rasstandareden nämligen haha
#2 Haha vad är en fusk ö?
#3 många tror att det inte är en ö vilket det är ;) Jag har bott på rätta sidan av bron i hela mitt liv och fick reda på att det var en ö vi 17 års ålder haha nu är jag 23 ;P
- Skäller de mycket? som ovan skriver de har lätt till skall men det går alltid att träna bort min skäller bara om det är något tex vi leker eller vi möter någon ute hon tycker e läskig.
- Hur är det med pälsvården? jag borstar Pixie främst vid öronen då det krullar sig lätt annars borstar jag igenom henne var annan vecka =) jag klipper henne vid öronen för att bli av med antennerna ;P men det är självklart valfritt =) sen tassarna å vid trampdynorna för nu när det är så fuktigt kan det finnas risk för svamp.
- Vilka egenskaper har rasen? Personlighet? ja du min är väldigt frammåt ska häsa på var ensa människa (vilket jag inte gillar) men det växer hon väll förhoppningsvis ifrån. hon är mycket lättlärd när hon tycker att jag har rätt motivation hon är väldigt självständig liten dam.
- Har hört att de är lite reserverade mot främlingar? min är det inte alls eller jo när det gäller män kan hon vara lite reserverad men det är sällan.
- Hur är det med hälsan? vad jag vet så är väll den största hälsogrejen med shelties ögonen så det får man vara noga med när man letar uppfödare tycker jag. men som sagt det kan du kolla på sssk.org.
http://beautywithsofia.wordpress.com/
#1 Åh vilket långt och utförligt svar, tack så mycket! :)
#2 Hmm nu är jag lite lost här haha, minns ingen röd kombi? Min granne har en schäfer och en holländare som hon brukar träna på klubben med, menar du henne? :)
Ja men det skulle vi ju kunna, skulle vara kul :) Haha min farfars Sheltie är inte heller som rasstandarden. Han är lite speciell haha. Dock tror jag han är rätt understimulerad tyvärr och det är väl därför han beter sig som tokig :P
#5 Tack för svaret, ska kolla Sssk.org :)
#7 japp det är hon jag tyckte jag kände igen valle men vågade inte riktigt säga något haha