Hårhänt
Har precis fått hem en valp (sheltie nr 2) och min sheltie är väldigt hårdhänt och tuff mot stackarn. Vilket jag givetvis inte tolererar.
Hade ni problem när ni skaffade hund nr 2? Hur löste ni det? Hur lång tid tog det innan det släppte?
Vad roligt med liten valpis! Bild? (A)
Vi hade inga som helst problem med att skaffa sheltie nr. 2. Ronja som är äldst, är en sheltie av den försiktigare typen - som absolut älskar valpar. Så Viggo välkommnade hon med öppna armar (tassar?) ;)
Däremot var Viggo inte lika förtjust när vi skaffade hund nr. 3 till familjen. En helt gaaaalen BC valp som inte riktigt hade alla hästar i stallet så att säga ibland. Viggo satte honom ständigt på plats om Yim inte uppförde sig - ibland väldigt hårdhänt. Men då av anledning till att Yim inte lyssnade på tillsägelserna. Snabbt uppfattade Yim att en varning - är en varning.
Vi gjorde inte någon större business av det. Så länge som vi såg att Yim inte blev skadad fysiskt och det inte blev för hårda tag. Det var jobbigt en period då Yim började testa gränserna när han var drygt 4 månader. Då var Viggo en verklig polis. Innan det hade det varit väldigt lugnt så att säga.
Men det lugnade sig efter drygt 2 veckor. Viggo kan fortfarande bli lite grinig på valpen (som nu är snart 7 månader) om det är som så att Yim blir lite väl intensiv inomhus. (om Yim ex. snor skor från skostället blir Viggo toksur!) Utomhus är det nemas problemas. Där är det helt ok att stoja och busa.
Något som jag dock vet är JÄTTE viktigt är att man måste, MÅSTE lägga ned extra tid på den äldre hunden. Så att den fortfarande känner sig sedd och välbehövd. Den behöver egentid. Annars kan avundsjuka dyka upp allt mer.
Kan du utveckla det som din sheltie gör mot valpen? Alltså att han är hårdhänt och tuff?
Mvh Emelie 
När vi skaffade Sheltie nr två så blev vi lite bestörta över hur den så annars väna och lugna nr 1 var så hårdhänt mot valpen. Det höll i sig bara några dagar och sen var de bästa vänner resten av livet. Den äldre hunden (som i och för sig bara var dryga året då) puttade omkull valpen titt som tätt, och ställde sig över valpen. Jag var inte så hundvan och tyckte att det såg väldigt hårdhänt ut, men det var det nog egentligen inte. Det var nog ett bra sätt att sätta gränser på, omgående. Den äldre (alltså min första hund nånsin) är än idag den hund som varit allra bäst på att hantera alla slags olika situationer med människor och djur. En riktig pärla, så jag tvivlar inte på att hennes agerande mot valpen var det bästa för den situationen. Kan tillägga att hon var väldigt cool och mogen dam så det var därför vi vågade skaffa nr två redan efter ett år.
Vi tänkte också på att ge den äldre hunden väldigt mycket tid, även om det kan vara svårt när man har en liten valp i huset.
Hon går och vaktar allting från soffan till mig. Och vallar omkring honom. Hon visar signaler så som tänder, en blick, hög svans mm och oftast slutar det där. Men en gång har hon sagt ifrån ordentligt med betmarkering så stackarn tjutit. Då la jag mig i innan jag hann se hur det hela slutade. Vågade inte se om de kunde hantera det själva.
Utomhus går det bättre. Där har hon t om gjort lite lekinviter, men även där leker hon lite väl hårdhänt och springer över honom. Inte mening, utan det ser ut som om hon inte riktigt har koll på hur liten han är.
Jag tolkar det som att hon är väääldigt sotis. Och hon är och har alltid varit extremt mattig. Och hon är en väldigt tuff sheltie i alla situationer. På gott och ont.
Hon lyssnar i alla fall bra på mig och det verkar gå lite bättre idag än igår när han kom.
Ska absolut ge henne mycket egen tid. Vi tränar mycket tillsammans och då får lilleman vara hemma med husse. Jag hoppas det ger med sig så småningom.
Grattis till lillen :) Har du bild?
Här kommer en bild. Tagen med mobilen. Återkommer med bättre. 
Det går mycket bättre nu! De har till och med lekt ett par gånger. Och Ådi (valpen) säger ifrån när han tycker att det får vara nog.
Om någon vecka kommer det gå kanon bra, i alla fall som det ser ut nu. 
Vilken sötnos o vad kul samt bra att det går bättre!! :D
Åh vilken liten goding! Stort grattis! Vad härligt att höra att allt går bättre!
Söt som socker. 
Nutte! Vart kommer han ifrån?
#9 Har är jättesöt! :) Är den jag tyckte var sötast i den kullen :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
sicken liten going skönt att det går bättre =)
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han kommer från Frideborgs kennel och är 13 veckor gammal.
Idag ser det ut så här hemma hos oss. 
#12 Har du träffat dem tidigare?
#15 Nej, men har koll på alla kullar hon får (Ifall sambon skulle kunna gå med på en till) och såklart hittar man ju alltid en favorit i varje kull :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties