Stöldsäkerhet vs. brandräddning
I helgen hade Länsförsäkringar jippo på Liseberg och jag fick med mig de här lapparna hem.
Jag vet att många andra med hundar och/eller andra husdjur har liknande på dörren och självklart vore det en trygghet att veta att brandkåren, annan räddningspersonal eller grannarna får info om att de borde bryta sig in hos oss och rädda mina bebisar om det skulle utbryta en brand eller annan katastrof.
Men samtidigt finns det dom som inte vill ha sådan lapp på dörren för att det ger information till evetuella inbrottstjuvar att det finns något ordentligt värdefullt i lägenheten/huset.
Vad tycker ni?
(Jag har även postat inlägget på Hif)
hittade det inte på HiF men jag har en egenhet att ibland vara blind på båda ögonen… 
Hm, är det vanligt att tjuvar bryter sig in för att stjäla djur? Att man tar en utanför ICA har jag hört, men att riskera att det står en mördarhund på andra sidan dörren kanske tvärt om kan verka avskräckande…
MEN som sagt jag har inte koll på hur inbrotts-triggande husdjur i allmänhet är…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#1 I ärlighetens namn postade jag här först ;)
Du har ju en poäng där. Men samtidigt så vet jag att det har hänt. Och mina små fluff är inte mördare någon av dom, hörs nog på hundens skall också…
En människa som är ute efter att stjäla hundar skyr heller inga medel och bryr sig inte om humöret på hunden.
De hundar som är mest utsatta uppbundna ensamma är ju små, söta hundar och hundar av bull- och terriertypen. Inte för att de är så fogliga utan eftersom att de är populära och lättsålda.
Jag tycker att det verkar bra. Det är ju lite avskräckande för tjuvar också på ett sätt. En annan variant på "här finns det levande larm":). Jag har ett inplastat kort som jag har haft i min plånbok där hundarnas namn står, var de finns, och att de behöver tas om hand om om nåt hänt mig. Likaså så står det kontaktperson. Såg just att det är för gammalt, och att jag måste skaffa ett nytt. Det finns med i Hundsport då och då, jag har för mig att det var kostnadsfritt från Stockholmsdistriktet hos SKK (kan minnas fel).
Jag har för mig att det var ett klistermärke med till bilen där också, om att det fanns djur som behövdes tas om hand vid olycka.
#3 smart att ha med sig, för om det händer nåt och man inte har någon "backup" hemma så är ju djuren rökta annars :-(
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#3 Ja det lät som en väldigt bra grej!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Det paketet kostar 80 kronor från SKK.
Vi fick gratis klisterlappar av Djurskyddet vid en mässa. En av klisterlapparna har vi klistrat upp på ytterdörren och den har varit ute i ur och skur i ca 6-7 år, den är i nyskick. Så deras lappar håller verkligen. ( Djurskyddet.se. ) kolla om de kan skicka några till er.
Medarbetare för Welshponny ifokus
Vad heter det "paketet" hos SKK? Låter som något jag definitivt borde ha i plånboken samt klistermärken uppsatta…
Vi har en sån lapp på dörren, de står även antalet djur. Så att alla blir räddade om det händer något. :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Kanske är blind men jag kan inte hitta just detta i deras shop…
Här är det paket som jag köpte (det är Stockholms Kennelklubb som har det): http://www.stokk.skk.se/. Titta längst ner på sidan där det står Beställ djurägarekortet.
Jag ringde Agria och de har också klisterlappar att skicka ut till de som har sina djur försäkrade hos dem. Ringde Agria i Västerås för det är där bl a de har en shop. Eftersom vi har fyra katter och Diablo försäkrade i Agria får vi klistermärken gratis. Tänkte sätta en klisterlapp på bilen också.
#9Har du kollad med Djurskyddet för de har gratis klisterlappar?
#12 och många andra produkter att beställa för att stödja deras verksamhet :)
http://www.djurskyddet.se/se/om-djurskyddet/material
Menade #10 ska titta in på Djurskyddet skrev 9 som var fel av mig.
Ficka två stycken klisterlappar från Agria idag, den ena var vit med text och den andra blå. Den blå passar på rutan på bilen för bilen är blå. Den vita sitter på ytterdörren presis som den från Djurskyddet.