orange kula på läppen?!
jag satt och gosa med min 4 åriga sheltie tik när jag märkte att hon hade en orange kula på läppen, ungefär lika stor som en…hmm.. liten pärla? alltså ganska liten. trodde först att det kunde vara en fästing men när jag kolla noga så såg jag att det inte var det.
någon som vet vad detta kan vara? skulle va jätte bra om jag kunde få svar så snabbt som möjligt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte vad det kan vara utan att ha sett någon bild på det, men kontakta en veterinär på måndag. Är den mer röd så kan hon ha bitit sig av misstag men orange låter lite märkligt. Är kulan hård eller mjuk?
Medarbetare för Welshponny ifokus
Kan vara en varkula eller nått men rådfråga en vet så du e 100%
http://beautywithsofia.wordpress.com/
hon har säkert bitit sig så det samlats blod/var.
Fick du fram vad det var till slut. HUr är det med hunden nu?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

min mamma kom hem och konstaterade att det var en fästing… 
den satt ovanligt djupt och jag överreagerade kanske liiiite
Hej vill inte vara dum mot dig men nästa gång, om det händer igen att du inte ser vad det kan vara så sätt på dig en pannlampa eller ha en ficklampa och lys med. Man ser allt mycket bättre då.
Jag har hört att en del fästingar "gräver" sig ner i huden, djupare än andra, vet inte vad detta beror på. Kan det vara att de söker blodåder kanske?
Medarbetare för Welshponny ifokus
Haha men det var ju skönt att ni redde ut det :D
Jag gjorde faktiskt en liknande grej med min första kanin. Han var "balkongkanin" och var inte ute i naturen så mycket, ett par gånger i månaden max. En dag hittade jag en stor knöl (böld vill jag minnas att jag kallade det) i nacken på honom som jag inte kunde förstå vad det var för något så jag ringde och rådfrågade veterninär som tyckte att jag skulle avvakta och se om den gick ner av sig själv. Mamma pratade med sin vän om detta som frågade om det inte kunde vara en fästing, nej sa vi eftersom vi inte kunde se några ben eller huvud. Vännen kom ändå och tittade på kaninens böld, klämde lite, plockade fram en pincett och fick loss en fästing stor som en popcornkärna. Se där…
Vad vi lärde oss av detta är att fästingar kan se väldigt olika ut på människor och husdjur (vi hade inte haft hussjur före den kaninen och således bara plcokat fästingar från varandra) och kan sitta lite nergrävda som Rustibuss säger.
Det är ju också bra att titta på lite bilder, hur äckligt det än är, så att man ser hur de kan se ut i olika fall om man inte ser några ben eller så.
Så bra det blev till slut, och lätt avhjälpt
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥