Hund nr 2
Hej! Som de flesta av er vet, så har jag en sheltie tik på snart 8 månader.. :) Vi fungerar jätte brra tillsammans, och har fin kontakt. Hon gör minsta vink jag ber henne o hon älskar o träna. Lexie har de fina egenskaperna som jag sökte hos en sheltie. O hon har gjort mig sugen på nr 2.. ;)
Jag funderar o funderar fram och tillbaka, om det verkligen är rätt av mig att ens börja fundera på nr 2 när jag bara haft nr 1 i snart 6 månader.. Känns som att jag sviker Lexie över att ens börja kolla på linjer/kennlar.
Funderar på om det är för tidigt att skaffa nästa till sommaren 2012? Eller bör jag vänta till 2013/2014?
Med lexie är väl planerna: Agility (tävla, dock inte SM o sånt, utan mer tävla mindre), sen har jag väl tänkt freestyle och lydnad skulle vara kul o testa. Jag har inte otroligt höga krav, men jag vill ändå att vi tar oss någon vart. O vad jag känner så älskar Lexie agility. Ska gå en kurs i februari då hon blir ett år.
Tacksam för hjälp! :)
Jag känner exakt likadant, våran hund är född i januari iår och vi är jättesugna på att skaffa en till till våren.
Vi har haft lite problem med våran hund som är extremt envis, så vårat mål är att få henne 100% stabil och sen skaffa en lite större, enklare hund.
Jag tror inte alls att det är för tidigt, så länge erat förhållande är stabilt och säkert. :)
Kramar!
Sofia, Mike & Molly!
Tack! Ja hittills är det iallafall stabilt, men man vet ju inte om det förändras pga hund nr 2.. :/
När jag hade samma funderingar som ni, så var det sklijda åsikter från de man rådfrågade. Men jag tror att det beror på hur ens första hund är. För oss fungerade det jättebra att skaffa två Shelties med bara ett år emellan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om det känns rätt för dig och att du tror att det fungerar med hund nummer 1 så "go for it"! Då spelar det inte så stor roll vad alla andra tycker.
Det enda jag tänker på är väl att du är lite yngre, går i skolan och så? Det tar både mer tid och kostar mer med två hundar, och de kommer ju att leva i många år framöver…
Men annars håller jag med, visserligen har min sheltie hunnit bli 2 år, men jag börjar bli sugen på en till. Men det är så att jag redan har två hundar (har även en dvärgpudel förutom sheltien) och jag tror inte att jag kan räcka till till tre individer riktigt som jag skulle vilja. Men visst har jag börjat kolla på kennlar etc.
Kontentan av texten är att om det känns rätt och du tror att det kommer fungera väl med den hund du redan har, så är det inte för tidigt. Sen kan det ju också tid att hitta en ny kennel och vilka linjer man vill ha efter etc… Hade tu tänk dig #2 från samma kennel?
Tack för era bra tips! Jag kommer ha tiden, då jag går ett gymnasium där man endast går 3-4 h per dag. Vi har inte heller så mycket plugg utanför skolan.. Så tiden finns! Ska börja jobba och komma tjäna ca. 15.000 i månaden, o har tänkt att lägga undan hälften varje månad fram till dess. Så pengar med :)
Har inte tänkt nr 2 från samma kennel, då hon är från en privatperson o jag kollade inte linjer o sånt så noga (vilket jag ångrar), fick en liten sheltie med nätt benstomme och knapp päls, inte vad jag önskat mig. Så nästa gång ska jag kolla nogare, även kolla höfter o armbågar på föräldrar, syskon, far o mor föräldrar, samt alla deras syskon..
Har du bestämt dig att köpa nummer två nu? Och när i sådana fall?
//Sara (lollipop99)
#6 Troligen, dock inte 100% och isf till sommarlovet, alltså början av juni 2012 :)
Det är då vi också hade tänkt att köpa en valp! (OM vi nu ska det… Jag måste bara övertyga pappa först;)
//Sara (lollipop99)
#9 Jaha vad roligt! :)
#9 Lycka till, det kanske inte är det lättaste,. Min dotter vill ha alla djur!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tja, han har väl nästan gett med sig:) Det verkar som att det är cirka 80% bestämt. Men det är nog också för att han är den mest realistiska av oss alla…
Ja, hoppas kan man alltid!
//Sara (lollipop99)